عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای بسیاری از انتقادها را دلسوزانه توصیف کرد ولی گفت: تعداد محدودی از انتقادها به لجاجت تبدیل شده است.‎

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا،  عباس عراقچی در همایش مذاکرات هسته ای و علوم سیاسی ایران در دانشگاه علامه طباطبایی افزود: قضیه بتون در راکتور اراک شاهکار تبلیغاتی آمریکا است که توانست به فضای روانی ما غلبه کند.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: آمریکایی ها علنا می گفتند که به ایران آب سنگین نخواهیم داد، در توافق ژنو حاضر نشدند اسم راکتور اراک را بیاورند و نوشتند راکتوری که آژانس می گوید IR40، اما در برجام بالاخره به آب سنگین اراک اذعان کردند‎.

عراقچی به سخنان سجادپور رییس انجمن علوم سیاسی ایران اشاره کرد که هدف از این جلسه را تقدیر از تیم مذاکره کننده عنوان کرده و افزود: گفتم ما عادت نداریم، در خیلی از جاها صحبت کردیم و هر جا صحبت می شود ابتدا از زحمات تیم تقدیر و تشکر می شود و بعد به اما می رسند و شروع می کنند تیم را کوبیدن.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اضافه کرد: من از صبح منتظر رسیدن به آن اما هستم اما نرسیدیم به هر حال از همه دوستان متشکریم.

وی گفت: به هر چه که رسیدیم به اتکای بزرگی ملت ایران بوده است، منشا همه این دستاوردها خود مردم ایران هستند و با هدایت های رهبر معظم انقلاب و مدیریت رییس جمهوری به آن رسیدیم.
عراقچی خاستار نگاه فرامتنی به دستاوردهای برجام شد و گفت: این دستاوردها نیازی به دفاع کردن ندارد. ما باید فرصت هایی را که برجام ایجاد می کند شناسایی و از آنها استفاده کردیم.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده به بخش دیگری از صحبت های سجاد پور اشاره کرد گفت: نکته دومی که آقای سجادپور به ما گفتند این بود که امروز متفاوت صحبت کنید . من گفتم ذهنم به گونه ای تنظیم شده است که می توانم فقط به انتقادها جواب بدهم ، لطفا انتقاد کنید تا پاسخ بدهم.

عراقچی یکی از برکات برجام را رشد و بلوغ سیاسی کشور دانست که موضوع به این مهمی را به صورت شفاف و در یک محیط آرام مورد بحث و بررسی قرار می دهند.
وی اضافه کرد: البته تعدادی هم مخالفت می کنند که رنگ و بوی دیگری دارد، مثلا در وسط جراحی لوله اکسیژن را قطع می کردند و یا حرف هایی را می زدند که طرف مقابل از آنها استفاده می کرد و الان هم کم و بیش ادامه دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده با تاکید بر این که اکثر انتقادها و دلواپسی ها از سر دلسوزی است، اظهار داشت: ما هم وظیفه پاسخگویی داریم اما برای یک جمع محدودی واقعا از حد و مرز گذشته و از جنبه انتقاد به جنبه لجاجت رسیده است. هرچه توضیح هم داده می شود اثر ندارد و ظاهرا هم قرار نیست اثر کند.
وی ترجیح منافع جناحی بر منافع ملی را یکی از آفات این گونه برخورد ها عنوان کرد و گفت: انواع انتقادها را حفظ شده ام. خیلی از سوالات و ابهام ها جای تاسف دارد و در جاهایی همچون صداوسیما توسط کسانی مطرح می شود که مدعی هستند مطلعند، فیزیکدان و یا استراتژیست هستند اما کاملا خلاف واقع حرف می زنند.

عراقچی گفت: بعضی ها تلاش می کنند که بگویند 1922 بر 2231 ترجیح دارد یا این که وانمود کنند 1922 حق غنی سازی را به رسمیت شناخته بود. خیلی از مواقع متن برجام را نخوانده اند. یکی از نمونه های ادعایی این است که مواد غنی سازی شده به زباله تبدیل شود؛ اگر متن را می خواندند مشخص بود که یا باید به سوخت تبدیل شود و یا در قبال دریافت مواد اولیه فروخته شود.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده افزود: این که برای یک اقدام اعتمادساز قبول کردیم راه حل های عاقلانه ای برای این موضوع داشته باشیم و با این کار وارد بازارهای هسته ای شویم را با تعابیر دیگری مطرح می کنند.

وی به موضوع فردو و ماهیت آن اشاره کرد و گفت: می گویند اگر ما بودیم نطنز را هم وارد فردو می کردیم. اینها نمی دانند که ظرفیت فردو و کاربری آن چیست و ما باید کدام یک از هویت اصلی فردو را حفظ می کردیم.
عراقچی درباره تحقیق و توسعه هم گفت: تحقیق و توسعه در تولید ماشین های جدید و پیشرفته ادامه دارد و در برجام دریایی از همکاری های علمی وجود دارد که اینها دیده نشده است.

وی درباره ماهیت آب سنگین اراک نیز توضیح داد: کسانی که مدعی اند دانشمند فیزیک هستند، می گویند اراک با برجام دیگر آب سنگین نیست چون برای سوخت به جای اورانیوم طبیعی از اورانیوم غنی شده استفاده می شود. می گوییم خود متن تصریح کرده و آمریکایی ها هم قبول کردند چرا شما اصرار می کنید که آب سنگین نیست.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    1 0
    تشكر از تلاش هاي مثبت دولت