وزیر دفاع با بیان اینکه اس ۳۰۰ را تا پایان سال ۲۰۱۵ تحویل می‌گیریم از خرید یک جنگنده دیگر از روسیه خبر داد.

به گزارش ایسنا،سردار سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در برنامه نگاه یک به قطعنامه 2231 اشاره کرد و اظهار داشت: در قطعنامه شورای امنیت آمده که ایران نباید به مدت 8 سال هیچ گونه فعالیت در خصوص موشک‌های بالستیکی انجام دهد، چیزی که قبلاً در قطعنامه 1929 شورای امنیت آمده بود این بود که هر نوع فعالیت نظامی ما در حوزه موشک‌های بالستیکی را مطلقاً ممنوع کرده بود و همه دنیا را نیز از همکاری در این وادی منع کرده بود اما در این جا این را برای یک بازه زمانی محدود کردند ضمن این که از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده که از طراحی موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای فعالیتی انجام ندهد که ما از ابتدا به دنبال چنین موضوعی نبوده‌ایم.

وزیر دفاع تأکید کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران شاید امروز در عرصه جهانی، یگانه کشور مستقلی باشیم که به معنی تمام کلمه مستقل هستیم یعنی هیچ اراده‌ای خارج از مرزهای ما بر اراده ما نمی‌تواند خود را تحمیل کند. لذا اگر این کلیت را بپذیریم متناسب با تهدیدها اراده و عزم خود را برای افزایش توان دفاعی خود افزایش می‌دهیم.

سردار دهقان تأکید کرد: بر این اساس متناسب با تهدیدهایی که صورت می‌گیرد تشخیص می‌دهیم که تمامی موشک‌ها از جمله بالستیک، کروز و پدافندی را طراحی و تولید و تست کنیم و به هنگام خودش نیز مانورها را انجام دهیم و این گونه نیست که به ما بگویند انجام ندهیم و ما نکنیم.

وی در خصوص این که برخی‌ها عنوان می‌کنند محدودیت 8 ساله زمینه را برای ارتقای سامانه ضد موشکی رژیم صهیونیستی و دشمنان بالقوه خود فراهم می‌کند نیز اظهار داشت: شما دو موضوع را مفروض گرفته‌اید؛ یکی این که قرار نیست ما هیچ کاری کنیم و دوم این که رژیم صهیونیستی تاکنون کدام یک از قطعنامه‌های شورای امنیت را تمکین کرده که این قطعنامه بتواند برای او فرصت ایجاد کند لذا ما هیچگاه این فرض را نمی‌پذیریم و قرار نیست تا بنشینیم تا دشمن بر ما مسلط شود.

وزیر دفاع درباره این که نپذیرفتن محدودیت در ارتقای توان موشکی زمینه را برای بهانه‌گیری غربی‌ها باز نخواهد گذاشت، گفت: زمانی که همه این صنعت به صورت بومی در اختیار ماست آن‌ها چگونه می‌خواهند اعمال محدودیت کنند، اگر حلقه‌ای از حقله‌های طراحی تا تولید محصول وابسته به جایی بود، می‌شد نگران این موضوع باشیم اما زمانی که این گونه نیست موضوع کلاً منتفی است.

سردار دهقان در خصوص این که آیا محدودیت در برد موشک‌ها مدنظر قرار دارد یا خیر، گفت: ما متناسب با تهدید محتملی که فکر می‌کنیم برد موشک‌هایمان را متناسب با عنصر تهدید کننده توسعه می‌دهیم و الان هم متناسب با آن عنصر تهدید کننده بردهای موشکی ما کفایت تهدید را می‌کند و بیش از آن هم نیاز نداریم.

وی در ادامه درباره این سوال که آیا فعالیت ما در حوزه ماهواره‌برها کاهش داشته است یا خیر اظهار داشت: یک برنامه فضایی در دولت قبل طراحی شده بود و قرار بود که حجمی از اعتبارات در این حوزه سرمایه‌گذاری شود و اهداف مشخصی هم برای حضور در فضا تعریف شده بود که نهایتاً ما بتوانیم در مداراتی بالاتر از مدارهای میان خودمان را قرار دهیم این برنامه پیش رفت اما به دلیل محدودیت اعتبارات که به طور عموم در سطح درآمدری کشور به وجود آمد از سال 90 این با کندی پیش رفت ولی امروز ما در بخش ایستگاه زمینی موقت پرتاب و کلیه زنجیره خاص ماهواره‌ها برنامه‌های خود را پیش می‌بریم.

وزیر دفاع تأکید کرد: بر این اساس تنها عاملی که فعالیت ما را در این حوزه کند کرده بود بحث محدودیت منابع مالی است و هیچ اراده دیگری جز این مورد محدود کننده نبوده است.

سردار دهقان با اعلام این خبر که ان شاء الله ما امسال مراحل اولیه ماهواره‌ بر سیمرغ را تست خواهیم کرد، گفت: قادر خواهیم بود ماهواره‌ای سنگین تا 200 کیلو را در مدارات بالا قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که اخیراً رسانه‌های بیگانه جوسازی سنگینی در خصوص پارچین داشته‌اند، عنوان کرده بودند که در پارچین عملیاتی صورت می‌گیرد که هدف از آن پاک کردن رد اقدامات نظامی گذشته است، اظهار داشت: در جاده پارچین در کنار سد ماملو، زمانی که سد قرار بود آب‌گیری شود از آنجا که جاده قبلی در حوزه آب‌گیری قرار می‌گرفت، مسیر از جاده نشست کرد و برای رفع مشکل تردد می‌بایست جاده ترمیم می‌شد که آن‌ها این موضوع را با عنوان پاک کردن رد اقدامات نظامی عنوان کردند.

وزیر دفاع ادامه داد: این موضوعات بحث‌هایی است که اسرائیلی‌ها و منافقین همواره دنبال مدرک‌سازی و سندسازی علیه ملت ما بوده و هستند و همه مدارکی که آن‌ها دارند که به اتکای آن پرونده اتهامی دروغ را علیه ما شکل دادند به استناد همین مطالعات و به همین کیفیت است.

سردار دهقان در بخش دیگری از این برنامه درباره این که اس 300 چه زمانی تحویل نیروهای مسلح ما می‌شود نیز اظهار داشت: طرف روس قرارداد قبلی را لغو کرده بود و ما نیز در آن زمان کلیه مبلغ واگذاری به آن‌ها را پس گرفتیم و عملاً اجرای قرار داد متوقف شد.

وی یادآور شد: در دوره اخیر در ملاقاتی که بنده با مقامات روس داشتم و همچنین ملاقات‌های آقای رئیس جمهور با آقای پوتین این بحث مجدداً پیگیری شده و دولت روسیه سال گذشته به ما قول داد که به گونه‌ای رفتار کند که موانع فعال شدن قرارداد را بردارد که یکی از این موانع، موانع حقوقی داخلی خودشان بوده است.

وزیر دفاع درباره این که گفته می‌شود قرارداد جدیدی در بین ایران و روسیه بسته شده، اظهار داشت: قرارداد جدید در کار نیست بلکه ما یک متمم به قرارداد قبلی اضافه کردیم چرا که در بخش‌های راداری و هدایت کننده اس 300 تغییراتی ایجاد شده که خود به خود هزینه آن افزایش پیدا می‌کند و ما باید هزینه آن را بپردازیم.

سردار دهقان خبر داد: طبق قولی که طرف روسی داده تا پایان سال 2015 اکثر این مجموعه را تحویل می‌گیریم.

وی درباره سرنوشت باور 373 و آیا این که با تحویل گرفتن اس 300 نیازی به پیگیری ساخت این سامانه هنوز وجود داد، اظهار داشت: این دو سیستم کاملاً متفاوت است البته مأموریت آن‌ها یکی است، ضمن این که ما برای پوشش کامل هوایی خود نیاز به دو سیستم اس 300 و 373 داریم و قطعاً 373 را تولید خواهیم کرد.

وزیر دفاع اظهار داشت: گمان کنم تا سال 95 این سیستم را به صورت عملیاتی در اختیار خواهیم داشت.

سردار دهقان در پایان از خرید یک جنگنده از روسیه خبر داد و گفت: بحث‌های مقدماتی صورت گرفته ولی زمانی که موضوع بخواهد عملیاتی شود قطعاً بحث‌های انتقال دانش فنی و ساخت در داخل را نیز پیگیری خواهیم کرد.

29214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    12 40
    قرار بود تا آخر هفته تحویل بگیریم الان چند ساله فقط روسها وعده میدند به زودی
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    9 30
    به زودی قبل از سال 2050 تحویل می گیریم