هانتر: اردوغان از ژنرال های ترک هم برای ایران بدتر است/ باید ترکیه و عربستان را دور بزنیم

شیرین هانتر استاد دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا در گفتگو با خبرآنلاین به ملاحظات و باید و نبایدهای سیاست خارجی خاورمیانه ای ایران در دوران پسا توافق اشاره می کند.

سعید جعفری - پس از حصول توافق هسته ای حالا نگاه های تحلیلگران بین المللی به عملکرد وزارت خارجه ایران در دیپلماسی منطقه ای است و همه منتظرند ببینند برخورد ایران با معادلات منطقه ای چگونه رقم خواهد خورد. سفرهای فشرده دکتر ظریف به کشورهای مختلف خاورمیانه و شبه قاره هم نشان داد عزم وزارت خارجه برای توجه ویژه به همسایگان جزم است و باید منتظر آغاز دوری تازه از مراودات تهران با همسایگانش باشیم. شیرین هانتر در این رابطه معتقد است آقای ظریف به خوبی بر حساسیت ها و ظرافت های منطقه ای آگاهی دارد. استاد دانشگاه جرج واشنگتن همچنین تاکید دارد باید نگران سیاست های خزنده ترکیه در مناطق ترک نشین ایران باشد. در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید.

در خصوص وضعیت کنگره هم سنا و هم مجلس نمایندگان توضیح دهید. به نظرتان کفه ترازو به سود کدام طرف سنگینی می کند؟

در حال حاضر هنوز با قطعیت نمی توان نتیجه نهایی را پیش بینی کرد ولی اینطور به نظر می رسد که در مرحله اول به احتمال زیاد برجام رد خواهد شد ولی در مرحله دوم و بعد از اینکه آقای اوباما وتو می کند، ان وقت مخالفان به میزان کافی رای نخواهند داشت که بتوانند وتوی اوباما را بی اثر کنند. چرا که در مرحله بعد خیلی از دموکرات ها ناچار خواهند بود از رئیس جمهور خود حمایت کنند و اکثریت دموکرات ها موافق برجام هستند و حتی در میان جمهوری خواهان هم یکی دو نفر موافق توافق هسته ای با ایران یافت می شوند. بنابراین در روزهای آتی تک تک سخنرانی هایی که آقای اوباما، کری، مونیز و همچنین نامه هایی که جریان های مختلف می نویسند در تعیین نتیجه نهایی موثر خواهد بود. تعداد زیادی از دانشمندان فنی، افسران عالی رتبه ارتش و سیاستمداران قدیمی در نامه های جداگانه ای از توافق حمایت کرده اند.در حال حاضر طرفین همچنان مشغول لابی های خود هستند و این روند تا روز پایانی ادامه خواهد داشت. 

آقای ظریف بعد از بازگشت از وین دوری از سفرهای منطقه ای را آغاز کردند که عربستان سعودی در این مقصدها حضور نداشت و همچنان واکنش هایی که سعودی نشان می دهد هیچ پیام مثبتی ندارد. با توجه به اینکه شما روی موضوع عربستان پژوهش های فراوانی داشتید رقابت های منطقه ای ایران و عربستان را چگونه می بینید؟ به نظر شما ما باید با این سعودی چه بکنیم؟

البته من معتقدم که فقط مشکل ما با عربستان نیست و ترکیه را هم نباید از یاد ببریم. ترکیه از قبل از انقلاب هم هیچ وقت با ایران به صورت حقیقی روابط خوبی نداشته است. اما در مورد عربستان باید اشاره کنم هرچه روند اجرای برجام و توافق هسته ای بیشتر پیشرفت کند عربستان سعودی تا جایی که بتواند ایران را بیشتر تحت فشار قرار می دهد. در حال حاضر خاندان حاکم سعودی در شرایطی نیستند که با ایران از در دوستی و مصالحه وارد شوند. البته بخشی از این موضوع هم به پرسش ها پیرامون نحوه اداره سیاست خارجی عربستان باز می گردد. یعنی مشخص نیست سیاست خارجی این کشور از کجا اداره می شود. به طور کلی در بین کشورهای خلیج فارس عربستان همواره نسبت به ایران کینه داشته و دلیل این هم برخلاف اینکه می گویند عربستان از ایران می ترسد و ایران خطری امنیتی برای این کشور به شمار می رود این واقعیت است که سعودی خود همیشه یک دولت توسعه طلب بوده است. عربستان به ویژه از سال ۱۹۶۵ به بعد آرزو داشته هم در منطقه خلیج فارس و هم در دریای سرخ برتری و تسلط کامل سیاسی و سوق الجیشی داشته باشد. حتی قبل از انقلاب هم رقابت های تهران و ریاض به وضوح دیده می شد. ضمن اینکه شما باید به ابعاد تازه رقابت دو کشور هم توجه کنید. در حال حاضر همین مسئله رقابت بر سر عراق و همچنین برخوردی که با شیعیان انجام می شود هم در این چارچوب می گنجد. در حال حاضر عربستان است که به کشورهای دیگر خلیج فارس فشار می آورد که روابطشان را با ایران بهبود نبخشند. 

در مجموع به نظرم سیاست آقای ظریف خوب است و ایران باید سعی کند عربستان سعودی را دور بزند و تلاش نماید روابطش را با کشورهای منطقه بهبود دهد و سپس سعودی هم در مقابل عمل انجام شده قرار می گیرد. 

به نظر شما این رویه برای حل و فصل مناقشات منطقه ای ما کافیست؟

در مجموع به نظر من برای اینکه بتوانیم روابط خود با کشورهای منطقه را تنظیم نماییم بهتر است روابط اقتصادی خود را با کشورهای غربی و به ویژه اروپایی بهبود بخشیم. اگر ایران بتواند محیط سرمایه گذاری متعادل ایجاد کند و بتواند تا حد ممکن از کشورهایی استفاده کنند که منافع سوق الجیشی مخالف با یکدیگر ندارند بیشتر سود خواهد کرد. یکی از مشکلات چند سال اخیر این بود که ایران تمام شرکای سنتی سالهای اخیر خود را از دست داد. موضوع این نیست که چین و روسیه بد و اروپا خوب است. موضوع همجواری و حوزه های مشترک رقابت است. به عنوان مثال ایران با چین و روسیه در کشورهای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز رقابت دارد در نتیجه یقین داشته باشید روس ها و چینی ها هرگز رشد و پیشرفت قابل توجه ایران را تحمل نمی کنند این در حالیست که کشورهای اروپایی حوزه رقابتی با ایران ندارند. دیگر پارادایمی که شامل همه چیز باشد وجود ندارد. ولی ایران در جایی قرار گرفته هم از نظر مذهبی و هم فرهنگی تنهاست. نه ترک است و نه عرب. از سوی دیگر ایران نه آنقدر که کوچک است که تاثیر نداشته باشد و از سوی دیگر نه آنقدر بزرک مانند چین و هند که کسی نتواند این کشور را به چالش بکشد. در نتیجه ایران باید خیلی در سیاست خارجی خود دقیق و حساس باشد. آقای ظریف آشنایی کافی و وافی دارند اما اینها مسائلی هستند که باید از سوی تحلیلگرن و پژوهشگران مورد توجه قرار گیرد. چین میخواهد ایران را نیمه جون نگاه دارد تا کالاهای کم کیفیت خود را به کشور ما بفرستد. هند هم فقط نفت ما را می خواهد و ما میبینیم بر سر پرداختش چه معضلاتی داریم. در این شرایط باید توجه ویژه ای به حساسیت های این روند داشته باشیم.

در ابتدای فرمایشاتتان به موضوع ترکیه و مشکلات ما با این کشور اشاره کردید. به نظرتان چه ساز و کاری برای این کشور باید در دستور کار قرار گیرد؟

ابتدا این نکته را مد توجه داشته باشید که حکومت ترکیه و به ویژه اسلامگرایانش برای ایران خیلی خطرناک تر از حکومت ژنرال ها بودند. این یک واقعیت است برای اینکه اردوغان از همان گروه فتح الله گولن منشعب شده است. ایدئولوژی گولن در مرحله اول بسیار ضد شیعه است و حرف هایی که اردوغان علیه شیعیان و علوی ها می زنند را هیچ وقت در زمان ژنرال ها نمی شنیدیم. خود آتاتورک البته کارهای بد زیادی انجام داد ولی سیستمی که در خصوص مسائل مذهبی ایجاد کرد به نوعی متعادل تر بود ولی نگرش های اردوغان کاملا یکسویه نگرانه و این یکسویی کاملا بر ضر شیعیان است. البته نگرش های اردوغان می تواند تا اندازه ای به عثمانی ها هم مرتبط باشد چون آنها هم هرچند با یهودی ها و مسیحیان مدارا می کردند ولی چنین رویه ای در خصوص شیعیان وجود نداشت و تاریخ به وضوح می گوید که سلطان سلیم چه تعداد شیعه و علوی را قتل عام کرد. مسئله دیگر این است که اسلامیون ترکیه بسیار ناسیونالیست هستند. این هم تازه نیست و از سالهای پایانی عثمانی به وجود امده بود. در نتیجه ترکیه ایران را رقیب خود می بیند. هم از ایران بدشان می آید به دلیل اینکه ایران مرکز تشیع جهان است و هم به دلیل اینکه ایران را رقیب خود می بیند. اردوغان می داند که اگر به دنبال احیای عثمانی گری خود باشد ایران یکی از اصلی ترین موانع بر سر این مسیر است. من قبلا هم گفتم چرا باید به ترکیه اجازه داده شود اینهمه در مناطق آذربایجان ایران سرمایه گذاری کند.

ترکیه اگر واقعا نیت سويی ندارد برود در سیستان و بلوچستان، در خراسان، در جنوب کشور سرمایه گذاری کند. این از سیاست های خزنده ترکیه در ایران است و باید با هوشیاری در مقابل این رفتارهای این کشور اقدام کرد. در حالی که ژنرال ها همه نگاهشان به طرف اروپا و غربی شدن است و هیچ نگاهی به شرق و خاورمیانه نداشتند و در نتیجه رقیبی در منطقه برای ایران به شمار نمی روند نه امپراطوری می خواستند و نه گسترش نفوذ و قدرت خود در خاورمیانه را پی می گرفتند. البته رقابت های معدودی وجود داشت و در برخی موارد از ایده های پان ترکیستی حمایت می کردند ولی سطح این موضوعات به هیچ وجه قابل مقایسه با ایده های بلندپروازانه و خطرناک اردوغان نبود. مسئله اینجاست ترکیه و عربستان با همراهی یکدیگر می خواهند ایران را منگنه کنند در نتیجه نوعی فشار مذهبی از سوی این کشورها بر ایران وارد می شود و در این شرایط ما باید نسبت به نیت های سوء این کشورها هشیار باشیم.  

با این تفاسیر ما باید با ترکیه اردوغان چه کنیم؟ اردوغانی که حزبش احتمالا در انتخابات تکراری می تواند آرایی بیشتر از ۵۰ درصد را کسب و دولت تک حزبی عدالت و توسعه تشکیل شود.

به عقیده من اردوغان اینبار به قدری حزب کردی فشار می آورد که مانع از ورود آنها به پارلمان شود و در نتیجه با توجه به اینکه حزب چپ قلیچ دار اوغلو رای کافی ندارد و در شرایطی که اردوغان با کارت ناسیونالیسم بازی می کند و مدعی می شود که امنیت ترکیه به خطر افتاده و کردها دوباره به خطری برای این کشور تبدیل شده اند و این دیالوگ ها در ترکیه پرطرفدار است همچنان دست بالا را در معادلات ترکیه در دست خواهد داشت. فراموش نکنید که ترک ها خیلی بیشتر از ایرانی ها ناسیونالیست هستند. ایرانی ها وطن پرست و جهان وطن هستند. ترک ها برعکس خیلی وطن پرست هستند. در این شرایط ایران باید ترکیه را دور بزند. به جای اینکه اینهمه به ترکیه امتیاز و اجازه دهیم با کارت ایران برای خودش اعتبار کسب کند باید به صورت مستقیم رابطه با اروپا را پی بگیریم. ما نیازی به وکیل نداریم که ترکیه با این کارت برای خودش اعتباری به دست بیاورد.

49۳۰۸

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    تحلیل خیلی خوبی بود
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    ایران میتونه به راحتی ترکیه رو پشت سر بگذاره.ترکیه فقط از طریق توریسم درامد بیشتری داره .ایران اگه مسئولینش کمی دست از خود خوری بر دارند وضع بهتر میشه
    • شهریار A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
      55 3
      هر روز فساد مسئولین بیشتر میشه ایشالله روزی برسه که فساد مسئولین به صفر برسه.
    • بی نام IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      17 3
      عزیزم ارزش اقتصادی تورسیم در ترکیه فقط ۳۰ میلیارد دلار از ۸۲۰ ملیارد دلار تولید ناخالص داخلیه.ترکیه فقط ۱۶۰ میلیارد دلا. صادرات داره که توریسم جزوش محسوب نمیشه.هر وقت صادرات غیر نفتیت با دوپینگ نفت نصف صادرات ترکیه بود اونموقع شاید در فکرمون رسیدن به ترکیه هم قرار بگیره.اخوی جون حسادت هم حدی داره.سال ۹۴ قبل محمود بود که کارشناسان محترم اعلام کردن برای رسیدن به ترکیه در سال۱۴۰۰ باید به صورت متوسط ۱۳ ٪رشد اقتصادی داشته باشیم که فمکر کنم الان با وجود محمود با ۳۰٪ هم نرسیم.چشاتو وا کن یکم.ضعفهای ما اونقدر بزرگه که خودمون هم از دیدنش عاجزیم
  • بی نام DE ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    اگر صفویه نبود الان دین مردم اروپا اسلام سنی و زبانشان ترکی بود. به نظرم عامل بزرگ بخش بخش نشدن ایران در زمان جنگ جهانی دوم همین بود که ایران می تواند ضربه گیر ترکیه و کشورهای عربی باشد تا آنها فرصت حمله های پیاپی به اروپا را نداشته باشند. چه بسا عثمانی ها اگر دوباره نژادپرستی خود را شروع کردند با همه کشورهای دور و برشان کاری را می کنند که با ارمنستان کردند.
  • بی نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    بسیار تحلیل احساسی وسطح پایین بود من نميدونم تا کی می خواهیم عقده هامان را با تحقیر دیگران خالی کنیم
  • سعید A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    این خانم دچار بیماری توهم توطئه هستند. مطمئن باشید که سرمایه گذاران ترکیه بسیار باهوشتر ازاین خانم محترم هستند و اگر نسبت به سود دهی و برگشت سرمایه شان اطمينان خاطر نداشتنه باشند نه در آذربایجان ونه در هیچ جای دیگرسرمایه گذاری انجام نمی دهند .این حرف که در آذربایجان سرمایه گذاری نشود و در مناطق فارس سرمایه گذاری شود به غیر از بهانه دادن به دست تجزیه طلبان هیچ خیری برای کشورندارد.فکر کنید بجای ترکیه یک افغانستان یا عراق دیگر به عنوان همسایه داشتیم. بهتر است بجای حسادت به فکر این باشیم که دلایل پیشرفت و توسعه ترکیه در زمینه های مختلف چه بوده است.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    ببخشین خانم هانتر اگه یه کشور خارجی به ایران حمله کنه اونوقت میبینی ایرانیا وطن پرست ترن یا ترکا چو ایران نباشد نت من مباد همچین چیزی رو ترکای ترکیه تو شعراشون دارن؟ فکر نمیکنم به نظر منم رابطه اقتصادی با همسایه ها به خصوص به خاطر اشتراکات فرهنگی باید الویت باشه اول استفاده از تمام امکانات داخلی بعد همسایه ها بعد اروپا پله پله...
  • تبریزی A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    این حرف ها همش برای جلوگیری از رشد و توسعه آذربایجانه ترکیه اگه بخواد کار فرهنگی بکنه با شبکه های ماهواره ایش میکنه چند تا کارخونه زده یه عده ای دارن نون حلال میخورن میخواین اون کارخونه هارو جمع کنه ؟ دو تا همسایه درست و حسابی داریم اونم ترکیه و جمهوری آذربایجانه عراق و افغانستان جز هزینه و مشکلات چیز دیگه ای برای ایران نداشتن
    • ترک تبریز A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
      جناب تبریزی کارخانه و تولید بسیار عالی ولی می توانید بگویید اینکه پرچم ترکیه رو همشهریامون بیارن تو ورزشگاه بالا ببرن آیا این وطن فروشی نیست؟ از طریق ماهواره هم کارشون رو دارن می کنن. فارس زبانها با سریالهای بی سرو ته و ترکهای تبریز هم که حرف زدنشون داره عوض میشه. همه خوب می دونن که سیاست ترکیه و عربستان به بیراهه میره و رو ترکها حساب کردن اشتباه محض.
    • ایرانی A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
      نه خیر جانم همسایه درست و حسابی داریم باز هم. ارمنستان، ترکمنستان، قطر، امارات و ... اما بحث سرمایه گذاری صرف نیست. بحث شعار و پلاکارد و ... این چیزی هاست عزیزم. امیدوارم متوجه شده باشی.
    • محسن A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
      54 37
      جناب ترک تبریز یه اشتباه بزرگ داری اونم این هست که اهالی از حروف تورک به جای ترک استفاده میکنند لطفا جای بقیه نظری ننویس
  • محسن IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    93 98
    استاد اگر سر سوزنی در مورد اردوغان و افکارش مطالعه می کردید مطمئنا چنین حرفی نمیزدید. اولا اردوغان یک گرجی تبار است و همسرش هم عرب تبار و از روزی که به قدرت رسید ملی گراهای ترکیه یا بقول شما پان ترکیست ها را سرکوب و روانه زندان کرد و برای همین محبوب کردها شد و چون افکار ضد شیعه داشت هیچگاه رابطه خوبی با آذری ها نداشت و اگر بخودتان زحمت دهید و به ویکی لیکس سر بزنید اسناد زیادی از اختلاف اردوغان و علی اف در آن موجود است . در ضمن ترکیه ایها سر خود برای سرمایه گذاری به ایران نمی آیند و همواره یک طرف ایرانیآذری آنها را دعوت به این کار می کند . حالا اگر شما از سرمایه گذاری ترکها در برخی مناطق ایران ناراحتید خودتان سرمایه گذار پیدا کنید و ترکها را بیرون کنید البته اگر میخواهید کشورتان آباد شود
    • بی نام DE ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
      39 59
      مهم نیست چه تباری داره. مهم اینه که منافع الان اش اقتضا می کنه که خودش رو پان ترکیسم نشون بده تا میلیاردر بشه و در قدرت بمونه.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
      47 60
      خوشم میاد هر وقت حرفی برای گفتن ندارید، موضوع رو قومی قبیله ای میکنید. راجع به حمایت اردوغان از داعش حرفی برای گفتن ندارید؟
    • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
      40 53
      همینکه از کلمه کشورتان استفاده کردی معلومه بیگانه ای
  • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    حرف دل خیلییهاست اما کو گوش شنوا افرین به این خانم
  • فرهاد A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    بسیار تحلیل جالبی بود. کیه که ندونه ترکیه و عربستان حامی درجه یک داعش در عراق و سوریه هستن، وگرنه با این همه حمله چرا داعش ضعیف نمیشه؟ چونکه اینها راه های تدارکاتی داعش رو تامین میکنن. در تاریخ ما بارها ترکیه به ایران ضربه زده. مثلا در زمان جنگهای جهانی به شمال غرب و غرب ایران حمله میکنن و غلات و دامها و ... رو غارت میکنن و ... همیشه راجع به انگلیس و روسیه گفته میشه، ولی معلوم نیست چرا همیشه عثمانی از قلم می افته.
    • اردبیللی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
      73 24
      مناطق سنی نشین عراق از ترس ایران شیعه تبدیل به پناهگاه داعش شده اند. همه همسایه ها بدند. ترکیه و عربستان و باید دور زد. همسایه های عرب هم که ... خور هستند. ترکمنستان و آذربایجان هم که تکلیفش مشخصه، میمونه همسایه های بسیار خوب و متمدنمان عراق و پاکستان و افغانستان و البته یار غارمون ارمنستان که فدای سرش مساله قره باغ.
  • علی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    86 94
    با خوندن این مقاله به این نتیجه می رسم که فرار مغزها حرف بی معنیه ... نگارنده مقاله نوشته اگر ترکیه حسن نیت دارد چرا در سیستان و خراسان سرمایه گذاری نمی کند. من هم می گویم اگر شما حسن نیت دارید چرا سرمایه داران ایرانی را به سرمایه گذاری در مناطق آذری نشین تشویق نمی کنید تا آذریها هم دنبال سرمایه گذاران ترک نروند در ضمن اگر تشریف بیاورید و با برخی از این سرمایه گذاران ترک آشنا شوید می بینید که اکثرا از علوی ها یا شیعیان ترکیه هستند که از دست اردوغان فرار کرده اند ولی احساس من این است که شما نه با اردوغان مشکلی دارید نه با ترکیه ، ناراحتی شما از اینه که دو تا هموطن آذری تون کاری برای کردن و نانی برای خوردن دارند....مرگ بر فاشیسم
  • کوروش کبیر شیرازی IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    83 76
    خانوم شیرین هانتر با این گفته هاشون عقده گشایی و دشمنیشون رو با ترکها و اذربایجانیها نشون دادن؟از سرمایه گذاری ترکیه در اذربایجان ناراحت هستن.این چطور هموطنیست که چشم دیدن سرمایه خارجی در اذربایجان رو نداره.انتظار داشتن افغانستان و یا تاجیکستان در تبریزو اذربایجان ایران سرمایه گذاری کنن؟ترکیه با مناطق اذربایجانی ایران هم مرزه و طبیعیست که نزدیکترین و بهترین راه رو سرمایه گذاری در اینجا میدونه.من از شیرین هالنتر میپرسم که علت این نگاه نژادپرستانه و حس حقارتشون نسبت به ترکها در چیست؟ترکیه در تهران و اصفهان سرمایه گذاری کنه خوبه؟این شهرها به اندازه کافی از سرمایه سایر شهراها بهره نمیبرن؟امثال شیرین هالنتر همون باستان گراها و نژادپرستان پان ایرانیست دوره رضا شاه هستن و دشمن ترکها هستن
  • بی نام DE ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    34 74
    نگرانی از نفوذ ترکیه به ترک نشین های ایران وجود نداره. چون اکثریت ترک های ایران تحصیل کرده اند و شیعه. و می دانند که ترکیه ها چه ظلم و جوری در جنگ با اجدادشان کرده اند. جالب است که نقشه ژنتیکی ایران نشان می دهد بر خلاف باور عمومی بخش اعظم آذربایجانی های ما نژاد کاملا ایرانی دارد. یعنی ایرانی هایی هستند که فقط به زبان ترکی صحبت می کنند. پس آن پان ترکسیم های آذربایجان ایران فقط چند جوان جو زده اند. چون پیشینه آنها همیشه ایرانی های بزرگی بوده اند و خواهند بود. اگر تاریخ 400 ساله ایران را مرور کنید به حرف من پی می برید که چه تعداد ترک ایرانی در راس ایران بوده.همچنین زبان ترکی ایرانیان زبان ترکی اصیل است که در ترکیه زبان ترکی روز به روز از ترکی اصیل فاصله می گیرد و شامل واژه های خارجی بسیاری است.
  • بابک IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    83 74
    خانوم شیرین هانتر از این به بعد ترکها از شما اجازه میگیرن کجا سرمایه گذاری کنن؟واقعا این حرفشون اوج توهین و وقاهتشون نسبت به اذربایجانیهاست که براشون قابل هضم نیست ترکیه و یا هر کشور دیگری در اذربایجان سرمایه گذاری کنه؟من از شیرین هانتر میپرسم چرا ترکیه در اذربایجان ایران سرمایه گذاری نکنه؟عاقلانه ترین کار همین سرمایه گذاری ترکیه در اذربایجانه.شما برید دواتون رو بخورید حالتون خوش نیست.خانوم شیرین هانتر با اینکه در کشورهای دمکراتیک و ازاد اندیش اموزش دیدین و ادعای روشنفکری میکنید ولی هنوز ادم نشدید و تفکران پان ایرانیستی و نژادپرستانه تون هنوز سر جاشه. شیرین هانتر از نسل پان ایرانیستهای نژادپرست قبل از انقلاب هستن که توسط رضا شاه اموزش دیدن و بر پایه دشمنی با ترکها و نژادگرایی بنا شده
  • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    86 78
    این خانوم محترم مثل اینکه با ترک های ایران مشکل داره، کدام کشوری زیر ساخت های آذربایجان و نزدیکی آن به اروپا را می گذره می ره جای دیگه ایران
  • هادی EU ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    60 25
    من باسیاست کاری ندارم چون معتقدم سیاسیون هر کشوری باید این مسائل و تناقضات بین المللی را حل وفصل کنند نه غرب نشین مرفه و بی خبر از وضعیت بد اقتصادی اکثر خانواده های ایرانی. اما بعنوان یک ایرانی و آذری معتقدم دست هر سرمایه گذار خارجی که برای هموطنانم چه ترک و عرب و کرد و بلوچ و فارس و لر و .. ایجاد شغل و درآمد میکنند باید بوسید. حتی اگر یک نفر هم از محل این سرمایه گذاریها مشغول به کار شود غنیمته. بماند که ترکها در منطقه آزاد جلفا و سایر مناطق چقدر ایجاد اشتغال کرده اند. البته سود فراوانی هم به خاطر نیروی کار و انرژی ارزان قیمت نصیبشان شده. دقیقا بازی بردبرد
  • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    45 84
    ترکیه اگر واقعا نیت سويی ندارد برود در سیستان و بلوچستان، در خراسان، در جنوب کشور سرمایه گذاری کند.
  • سامان IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    15 65
    خواهشا بخونید.ببخشید خیلی خیلی شرمنده.انگار همه مردم ایران سیاست مدار شده اند.یکمی خودمونه اصلاح کنیم چه در مصرف چه تولید چه شغل چه وقت و....خیلی مسایل دیگه،اونوقت ایران آباد میشه.یقین دارم امثال آقای ظریف و گروهش کارشونو خوب بلدن این ماها هستیم که تحلیل سیاسی آینده ایرانو میکنیم ولی صرفه جویی در آب نمیکنیم.خواهشا ادای روشنفکرها و مفسرهارو در نیاریم.قصد من توهین نیست بازم شرمنده.خودمونو اصلاح کنیم،تو مملکت اونقدر آدم حسابی هست که تحلیل و تفسیر و عمل کنند.
  • جواد ارومیه A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    97 87
    هموطنان غیر ترک زبان همانطور که شما احساس قرابت میکنید به افغانستان و تاجیکستان به خاطر اشتراکات زبانی ترک های ایرانم به همین دلیل احساس قرابت میکنند به ترکیه و این هیچ ربطی به وطن فروشی نداره . ترک های ایران همیشه اولین مدافع ایران و به قول شهریار سپر بلا گردان ایران بوده اند .
    • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
      32 57
      مگه ما اومدیم و پرچم افغانستان و تاجیکستان رو به جای پرچم ایران بلند کردیم؟
  • محمد از زنجان IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    87 40
    بجای سرمایه گذاری های کلان در مراکز فارس نشین مرکز کشور کمی هم به استان های مرزی برسید. ترکیه که وظیفه نداره توی سیستان بلوچستان سرمایه گذاری کنه، یه کاری کنیم متحد تر بشیم نه اینکه کینه و نفرت زیاد بشه، حضور این همه آذربایجانی ترک داخل کشور حدود 35میتونه منشا جذب سرمایه از کشورهای ثروتمند ترکیه و آذربایجان باشه. به ترکمن ها بها بدیم تا ترکمنستان هم بیاد توی ایران سرمایه گذاری کنه. به اعراب کشورمون هم بها بدیم تا عربهای حوزه خلیج فارس جنوب رو آباد کنند و... چه اشکالی داره؟ کسی فکر نمی کرد روزی سوریه و عراق به این روز بیفتند. بهتره کمی بر خلاف نظر این خانوم دانشمند ملی گرایانه فکر کنیم نه اینکه ضد ترکی و ضد عربی .
    • بی نام RO ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
      39 45
      نه اشتباه کردی 135 میلیون
    • شاهرود A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
      36 3
      ما عادت داریم با گدا گشنه ها رابطه داشته باشیم یعنی تحویلمون نمیگیرن.باید با همون افغانستان و فلسطین و سوریه و ... از اینجور کشورها رابطه داشته باشیم.نمیتونیم با کشورهای درست حسابی و پر نفوذ رابطه داشته باشیم.
  • شربت خلقی IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    82 71
    جریان این پرچم ترکیه چیه که از جیب این همشهری های ما بعضی اوقات بیرون میاد
  • بی نام A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    33 37
    خوب الان به نفع ما نیست یک حکومت سکولار توترکیه حکومت کند ؟ اگر هست ایران چگونه به این روند کمک کند در مورد عشوه ترکها وسرمایه گذاری انها ما مقصریم حکومت مرکزی باید بداند چه بخواهد چه نخواهد توی خانه های ما ترکها بسیار نفوذ کرده اند جوانان ما حتی بزرگسالان بجا ی تلوزیون خودمان مدام برنامه های انها را دنبال میکنند درواقع فرهنگی که در ایران تبلیغ شد چیز جذابی برای جوانان نداشت و هیجان درونی جوانان را یا سرکوب کرد یا به بیراهه برد حالا اگر مسلمان و وطن پرست باشیم چاره ای باید اتدیشید مگرنه ترکهای عثمانی خوابهابرای ما دیده اند
  • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    59 18
    خیلی مسخره هست
  • بی نام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    50 81
    با حرف های ایشون در مورد ترکیه صد در صد موافق
  • نادر سرپرئ تبریز IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    40 84
    به عربها کشور را دو دستی ندهیم مانند انها حرف نزنیم ما ترکهای ایران .وظن پرستی را به همه یاد دادایم در هشت سال جنگ
  • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    44 51
    واقعا عالی بود ایدولوژی ایشان ایران نیاز به وکیل ندارد و باید به تنهایی با اروپا و آمریکا ارتباط برقرار کند
  • بدون نام ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    35 58
    اینکه ترکیه وعربستان رو باید دور بزنیم حرف قشنگیه اما اینکه به جای ایجاد اشتیاق برای پیشرفت یه دشمن دیگه برای ایران بتراشیم تفکر مضحک ومنسوخی شده
  • عليرضا RO ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    79 55
    سر كار خانم تحليل گر همين اروپايي ها و آمريكايي هاي عزيز شما، در دوره تحريم ، با تحريم هاي ناجوانمردانه و ضد انساني خيانتي فراموش نشدني در حق ايراني ها كردند.احتملا ايران تشريف نداشتيد نتيجه اش را ببينيد. در شرايط سخت دوران تحريم ، تعدادي از همسايگان ما از جمله تركيه بودند كه با ادامه مبادلات تجاري و اقتصادي كشور را از ورشكستگي كامل نجات دادند. بهترين سياست اتكا به توانايي هاي داخلي و ارتقاء همه جانبه روابط با همسايگان است و نه دشمني و كينه توزي كه جنابعالي مروج آن هستيد.
    • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
      53 65
      ترکیه عاشق چشم و ابروی ما نبود از آب گل آلود ماهی می گرفت نمونش فساد رضا ضراب
  • بیزن IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    52 98
    درود برخانم هانتر ایرانی تمام عیار
  • سامان A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    58 57
    كلا ايراني به صورت تاريخي و موقعيتي منافعي با عربها و تركها نداره . اين ها به خاطر رقابت و ايدولوژي كه دارن دشمن يا رقيب ايران هستن . ايران بايد به سمت اسرائيل كه به صورت تاريخي دوست كشور ايران هست برود . امريكا و انگليس و ... .چه خوشتون بياد و چه خوشتون نياد اين واقعيت منطقه اي ما هست .
  • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    78 74
    ترکیه فقط ترکیه است .ولی ایران هم ترک وهم کرد و مازندارنی هم گیلانی هم اراکی هم عرب زبان هم بلوج وهم اذر بایجانی ووخراسانی وترکمن و افغان و لر ستان و همه قوم ها را دارا است .تعصب ترک یودن هم نداریم .پدر مردم اذری مادرم کرد وخودم تهران دامادم مازندرانی در عروس ا صفهانی مردم ایران بلزیک ااسیا هستند مردم ایران با هم تعصب ندارند ولی ترکیه فقط ترک .تحمل کردو ارامنه هم نداشت .زنده باد همهی رنگها
    • حافظی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
      41 46
      دمت گرم،بهترین نظرو شما داددی
  • مهدی A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    ضمنا همین خانم هانتر پارسال گفته بود داعش تروریست نیست.جستجو کنید تا به حرفم برسید.
    • کوروش A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
      67 40
      اون رو شما ناقص خوندی. متن رو کامل بخون تا متوجه بشی. منظورش این نبود که داعش کارهای تروریستی نمیکنه، گفته بود که داعش با حمایت کشورهایی مثل همین ترکیه تونسته هواپیما داشته باشه، نفت صادر کنه، به اعضاش حقوق ثابت بده، موشک و تانک و ... داشته باشه، کارهایی که هیچ گروه تروریستی در دنیا قادر به انجامش نیست.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    19 48
    ترکیه اگر خوب بود اروپا قبولش می کرد .
    • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
      14 37
      ترکیه داره قاچاق انسان می کنه از هر راهی پول در می اورد .حالا تجزیه طلبها منفی بدن این همه قایق چگونه از مرز ترکیه میره به اروپا جواب بدید .منفی بده ها تمام مرگ مردم دست ترکیه است
  • ئن IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    28 5
    شما فقط نظريات موافق هانتر را درج ميكنيد