۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات در مورد ازدیاد جمعیت مگس زیتون هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یحیی ابطالی، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات در مورد چالش جدید باغذاران گفت: در بخش کشاورزی و باغبانی خصوصا در سه منطقه مشترک استان های زنجان، قزوین و گیلان که قطب تولید زیتون کشور هستند چندسالیس است با آفتی به نام مگس زیتون روبرو هستیم.


او ادامه داد: مگس زیتون در مرحله کرمی و نابالغ می تواند درون میوه های زیتون زندگی و از آن تغذیه کند و به همین دلیل خسارت های اقتصادی جبران ناپذیری را ایجاد کند.


یحیی ابطالی گفت: در سال 92 خسارت بزرگی از این مگس داشتیم که با مدیریتی که در سال 93 انجام شد، این آفت تا حدی کنترل شد. مدیریت کنترل این آفت را از زمستان 93 آغاز کردیم و با تشکیل ستادهای پیگیری، ایستگاه های تعیین تراکم جمعیت مگس و به کارگیری کارشناسان شبکه مراقبت، تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز برای خرید ملزومات و مواد لازم برای کنترل ایمن آفت توانستیم به کنترل این افت کمک کنیم.


او افزود: به صورت ماهانه با حضور روسای سازمان های سه استان زنجان، قزوین و گیلان جلساتی برگزار شد که نتیجه آن کنترل این آفت بود.


ابطالی گفت: بعد از بارندگی و طوفان ماه قبل و خنک شدن دمای هوا در مناطق زیتون کاری شده نگرانی از افزایش مگس داشتیم که اطلاع رسانی لازم از طریق شبکه های صداوسیما و جراید صورت گرفت و در حال حاضر به اندازه کافی ابزار و لوازم کنترل تدارک دیده شده است.


این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات در پاسخ به این سوال که چرا برای از بین بردن این مگس سمپاشی صورت نمی گیرد گفت: این آفت از معدود آفاتی است که برای کنترل آن از سموم شیمیایی صرف استفاده نمی شود بلکه با استفاده از تله های فرومونی، کارت زرد و سایر روش ها باید جمعیت آن را کاهش داد.


او ادامه داد: الان حساسیت در مورد بالا رفتن تعداد این آفت زیاد شده چرا که تا به حال با وجود جمعیت بالای مگس خسارتی به میوه وارد نمی آمد اما الان میوه شرایط لازم برای پذیرش آفت را دارد. وقتی که میوه آسیب ببیند بازارپسندی خودش را از دست می دهد و حتی روغن هم از آن نمی توانند بگیرند.


ابطالی در پایان از باغداران خواست تا با همکاری با جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاهپزشکی جمعیت آفت را رصد کنند که اگر جمعیت آفت از حد انتظار و تعیین شده بالاتر بود نسبت به انجام اقدامات کنترلی عمل کنند.
17304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    كافى هست يه سرى به استان فارس داراب بزنيد تا ببنيد مگس چه بلايي سر مركبات اورده خصوصا باغات ليمو ترش به طور كلى نابود كرده مسئولين هم به فكر نيستن متوسفانه