واحدمرکزی خبر نوشت:

روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از رئیس برنامه کنترل تسلیحات و امنیت منطقه ای در موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی نوشت دولت آمریکا همه توصیه ها را درباره گفتگو بر سر توافق هسته ای با ایران نادیده گرفت.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما ، رئیس برنامه کنترل تسلیحات و امنیت منطقه ای در موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی گفت: « گروه آمریکایی مذاکره کننده با ایران ، شرایطی را ایجاد کرد که امکان انتقاد از توافق پیش از امضا و پس از آن وجود ندارد».

این کارشناس تسلیحاتی رژیم صهیونیستی مدعی شد: « با حفظ و تشدید تحریم های آمریکا ضد ایران حتی در شرایطی که نظام تحریم بین المللی در میان نباشد ، می توان به توافقی بهتر نسبت به آنچه ماه گذشته در وین امضا شد دست یافت.»

امیلی لاندو توافق بدست آمده را بین ایران و گروه 1+5 نتیجه ی «گفتگوهای شکست خورده» خواند و مدعی شد: « توافق مناسب ، توافقی است که بر اساس آن بیشتر زیر ساخت های هسته ای نابود شود و در واکنش به فعالیت های مشکوک ، نظام بازرسی هر زمان و در هر کجا تحمیل گردد. همچنین رژیم (ایران) را مجبور کنند به 12 پرسش اساسی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های نظامی هسته ای در گذشته پاسخ دهد به گونه ای که رضایت آژانس را در پی داشته باشد و به صراحت تخفیف در تحریم ها را به این شرایط منوط سازد.»

وی همچنین تاکید کرد: « نگرانی دیگری که درباره توافق وجود دارد به بیان مبهم در توافق مربوط می شود طوری که ایران می تواند همچون گذشته توافق را دور بزند. نمی دانم مخالفت کنگره آمریکا با توافق ، نتیجه ای را که ما می خواهیم فراهم آورد یا نه اما از این عصبانی هستیم که چرا چیزهایی را که می خواهیم پیش از امضای توافق بدست نیامد.»

وی در پاسخ به این پرسش که اگر مخالفان توافق در کنگره آمریکا بتوانند اکثریت دو سوم آراء را برای عبور از وتوی رئیس جمهور بدست آورند و توافق را رد کنند پس از آن چه اتفاقی خواهد افتاد گفت: « حقیقت این است که نمی دانم. دولت آمریکا می گوید در آن صورت فاجعه به بار می آید و آمریکا متحدانش را از دست خواهد داد. آنها تاکید دارند مخالفت با چیزی که پیشتر شورای امنیت سازمان ملل آن را تصویب کرده و بقیه جامعه بین المللی آن را پذیرفته ، نتایج ناگواری از جمله جنگ را بدنبال خواهد داشت. اما این شرایطی که دولت آمریکا آن را بوجود آورده است. چند هفته پیش رئیس جمهور اوباما هشدار داد اگر توافق ناکام بماند، تل آویو موشک باران می شود. دولت آمریکا پیش از رونمایی از توافق تاکید داشت نمی توانید از چیزی که درباره آن نمی دانید انتقاد کنید. حالا که توافق نهایی شده بازهم می گویند نمی توانید انتقاد کنید زیرا همه چیز را از دست می دهیم و پیامدهای ناگواری خواهد داشت.»

امیلی لاندو درباره بحث و تبادل نظر بر سر توافق در کنگره آمریکا هم گفت: « فقط آمریکاست که شاخه قانونگذاری در آن جدی است. نمایندگان کنگره دارند توافق را با جدیت بررسی می کنند. در باقی کشورهای عضو گروه 1+5 همه چیز تمام شده است. در پایتخت کشورهای اروپایی هیچ بحثی درباره توافق وجود ندارد ، هیچ کس حتی آن را نگاه هم نمی کند. فقط کنگره آمریکاست که مسئولیت پذیر است.»

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محبت اله زارع IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    عرض خود مي بري و زحمت ما مي داري