واحدمرکزی خبر نوشت:

سی ان ان اعلام کرد خود ایرانی ها احتمالاً در بازرسی از مرکز نظامی پارچین نقش خواهند داشت. 

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، دولت اوباما اذعان کرده است طبق پیش نویس توافق حاصل شده بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایرانی ها احتمالاً در بازرسی های مرکز نظامی پارچین نقش خواهند داشت. این مسئله، منتقدان توافق هسته ای ایران را برآشفته کرد. لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت:« اینکه به ایرانی ها اجازه دهیم از تأسیسات هسته ای خودشان بالاخص یکی از مراکز نظامی بدنام بازرسی کنند، مانند این است که به زندانیان اجازه دهیم زندان را اداره کنند». یک مقام دولت آمریکا گفت طبق پیش نویس توافق، ایران احتمالاً از مرکز پارچین نمونه برداری خواهد کرد، اما بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز باید همزمان در محل حضور داشته باشند و بر ایرانی ها نظارت داشته باشند.
جیمز اکتون، کارشناس «مرکز کارنگی برای صلح بین الملل» می گوید: در نمونه برداری، « ماده ای شبیه پنبه را برمی دارند، روی سطح مورد نظر کشیده و سپس آن را داخل کیسه (پلاستیکی) می گذارند. اگر این کار به حفظ وجهه ایرانی ها کمک می کند و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هم از نزدیک نظارت داشته باشند تا کار به شکل درست صورت گیرد، گمان نکنم این رویه مشکل ساز شود».
آژانس بین المللی انرژی اتمی این مسئله را رد کرد که با ایران به توافق رسیده و در خصوص بازرسی های پارچین به این کشور مسئولیتی واگذار کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =