هزینه تحصیل دانش‌آموزان افغان در ایران را کجا می دهد؟ آموزش و پرورش یا سازمان ملل؟

ایسنا نوشت:

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه در راستای ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع افغانی در سال 93 حدود 500 میلیارد تومان اعتبار صرف کردیم گفت: این در حالیست سازمان ملل در همین سال، 11 میلیارد و 700 میلیون تومان به ما پرداخت کرد.

خلیل‌الله بابالو درباره بودجه تخصیصی از سوی سازمان ملل برای سوادآموزی اتباع و برخی شنیده‌ها مبنی بر اینکه این وجوه صرف تحصیل کودکان افغان نمی‌شود اظهار کرد: این اظهارات پایه و اساس ندارد و پولی که سازمان ملل برای سوادآموزی کودکان افغان به ایران می پردازد در برابر وجوهی که ما هزینه می‌کنیم قابل توجه نیست و بسیار ناچیز است.

وی افزود: در همین راستا به منظور ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع افغانی در سال 93 حدود 500 میلیارد تومان اعتبار صرف کردیم. این در حالیست که سازمان ملل در همین سال، 11 میلیارد و 700 میلیون تومان به ما پرداخت.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه عمده وجه پرداختی از سوی سازمان ملل صرف ساخت پنج مدرسه ویژه دانش آموزان افغان در تهران، مشهد، کرمان و قم شده است اظهار کرد: معمولا نمایندگان سازمان ملل و کشورهایی که در این امر مشارکت دارند، در مراسم افتتاحیه مدارس شرکت می‌کنند و هزینه کرد این وجوه جای ابهام ندارد.

بابالو ادامه داد: قراردادهایی که در این خصوص منعقد می‌شود شفاف هستند و سازمان‌های بین‌المللی به ریال به ریال آن نظارت می‌کنند و ما نیز در قبال عمل به وظایف خود متعهد هستیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخشی از این اعتبارات نیز به توسعه تجهیزات و ملزومات مورد نیاز این مدارس اختصاص می‌یابد عنوان کرد: حتی اگر قرار باشد در برخی مناطق اقداماتی را انجام دهیم، به عنوان مثال پولی را به خانواده یک دانش آموز افغان بپردازیم، این اقدام با حضور نماینده آموزش و پرورش، وزارت کشور و کمیساریای سازمان ملل انجام می شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    19 5
    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. دانش آموزان سوخته شین آبادی برای تامین مخارج چهره سوخته شان که آموزش و پرورش مقصر بوده مرتب به تهران مراجعه می کنند تا مسئولی دلش به رحم آید و بقیه مخارج آنها را بدهد یا این که هنوز بسیاری از مدارس در ایران در زمستان از بخاری های خطر آفرین استفاده و جان دانش آموزان ایرانی در خطر جدی است ولی آن وقت مسئولان جوگیر ایرانی از کیسه مردم ایران و بدون رضایت شان خرج افاغنه ای می کنند که به غیراز مواد مخدر چیز دیگری به کام جوانان ایرانی نریخته اند. و یا این که هامون را خشک و سیستان را به کویر تبدیل کرده و با حضور چند میلیونی غیرقانونی شان عرصه را بر شهروندان ایرانی تنگ کرده اند. چرا؟ مسئولان پاسخ دهند.
  • بی نام AT ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    9 13
    یک حق انسانی تمام بچه های دنیاست که به هر دلیل هر جا که هستند به مدرسه بروند. کاش این همه بودجه که برای جنگها صرف میشود صرف آموزش و پرورش می شد.
    • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
      8 2
      همه چی میتونه حق باشه از جمله حق تحصیل منتها از جیب کی و به حساب چه کسی . منابع و دارایی های این مملکت مال ایرانی هست و باید صرف و هزینه بشه برای ایرانی ونه افغانی. نکته دیگر افغانی ها همینطوری که هست از ایران نمیرن هرچقدر امکانات رفاهی بیشتری داشته باشن انگیزه کمتری برای خروج پیدا میکنن
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    14 6
    با این توضیح می توان نتیجه گرفت که مبلغی در حدود 488 میلیارد تومان نا قابل از جیب فرهنگیان و دانش آموزان ایرانی صرف افغانی ها شده . به این سیاست گذاری باید آفرین گفت
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    2 7
    همه کشورها به هم فرهنگهای خودشون کمک می کنن، به جهت حفظ و تقویت فرهنگ خودشون. مثل کمکهای اروپایی ها به اوکراین و ... .
  • ایرانی IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    7 2
    درتهران بچه هایی داریم که مدرسشون استیجاری هست و حکم تخلیه داره و تکلیف بچه ها برای چند روز دیگه که سال تحصیلی شروع میشه معلوم نیست . بعلت کمبود مدارسی داریم که دو نوبته هست . هنوز مدارسی هستند که بعلت فرسودگی هر لحظه امکان تخریب وایجاد حادثه دارند. بچه هایی داریم که اصلا مدرسه ندارن و در کپر و کانکس درس میخونن .معلمان ما مشکل دارند که باید بهش زسیدگی بشه . خانواده ها رو زیر فشار میگذارن که بچه هاشون رو مدارس غیر انتفاعی با هزینه گزاف ثبت نام کنن. حالا سوال از مسئولان محترم چرا بودجه این مملکت باید صرف افغانی ها بشه؟
  • حمید GB ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    9 2
    باعث تاسفه که به جای سر و سامان دادن و پیدا کردن راه حل برای پایان دادن به حضور غیر قابل تحمل افغانی ها در ایران حضور غیر قانونی اونا رو با دادن امکانات تشویق میکنید.ما میگیم افغانی نمیخوایم برشون گردونین افغانستا به جاش مدرسه و معلم و امکانات بهشون میدین بهتره سازمان ملل هم پولی رو که به ایران میده بره تو افغانستان هزینه کنه و افغانی ها رو برگردونه به کشورشون .
  • رضا IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    10 2
    کاربری که معلوم نیست ایرانی هستی و از خارج کشور برای ایرانی ها نسخه می پیچی و می گویی که تمام بچه های دنیا باید باسواد باشند من با شما موافقم ولی نه این که با سواد کردن نزدیک به یک میلیون دانش آموز افغانی از کیسه ملت ایران خرج شود که در کشورمان این دهها هزار خانوار ایرانی در نوبت زیر پوشش قرار گرفتن توسط نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهریستی نباشند.
  • علی IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    9 2
    اگر رقم دانش آموزان افغانی که پدرانشان غیر قانونی در ایران حضور داشته و قرار است در سال تحصیلی جاری ثبت نام شوند را در نظر بگیرید قطعا مخارجی که آموزش و پرورش در طول سال خرج افاغنه خواهد کرد نزدیک به هزار میلیارد تومان خواهد شد. چه کسی پاسخگوی این حاتم بخشی از کیسه ملت بینوای ایران است؟
  • ناشناس A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    4 3
    500 میلیارد تومان عمرا خرج تحصیل کرده باشید در ضمن علی جان خدا رو شکر اگر یک درصد حرف اینها راست باشه و این پول برای تحصیل کودکان چه ایرانی و چه افغان هزینه شده باشه