عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز:سخنان روحانی درباره وظیفه نظارتی شورای نگهبان حرف درستی است

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز معتقد است سخنان رئیس جمهور درباره تفکیک وظیفه نظارتی شورای نگهبان از وظیفه اجرایی دولت در انتخابات، صحیح است.

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص سخنان روز گذشته رئیس جمهور درباره وظایف شورای نگهبان و دولت در برگزاری امر انتخابات اظهار کرد: فلسفه وجودی تشکیل شورای نگهبان برای نظارت است نه برای کار اجرایی و از این حیث، رئیس جمهور نیز بر این موضوع تاکید کرده است.

وی افزود: سخنان دکتر روحانی درنشست مشترک هیئت دولت و استانداران به دو بخش تقسیم می شود که بخش اول مربوط به مذاکرات و توافق هسته ای و بخش دیگر آن نیز در رابطه با اصل برگزاری انتخابات است.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه  رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود به تجربه شکل گیری مجلس اول نیز اشاره کرده است، گفت: در مورد مجلس اول باید  گفت که واقعا اولین انتخابات مجلسی بوده که تقریبا همه اقشار در آنشرکت کرده اند وحاصل آن شکل گیری مجلسی قوی بوده است به طوری که همه می گویند در میان  9 مجلس پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مجلس از همه مجالس قوی تر بوده است. این حرف درستی است و انصاف هم همین است.

وی در ادامه  خاطرنشان کرد:‌ در مجلس اول واقعا هیچ تجربه ای وجود نداشت و دیگر این مجلس وظایف سنگینی  را بر عهده داشت به طوری که مسئله تشکیل دولت شهید رجایی، عزل بنی صدر یا مسئله مذاکرات برای آزادی گروگان های آمریکایی از مواردی است که نشان می دهد کار مجلس اول، بسیار سنگین بوده است.  از نظر کیفیت نیز افرادی که در آن مجلس شرکت داشتند، با اینکه تجربه اول آن ها برای حضور در پارلمان بود، اما برخی ازآن ها از افراد باسابقه بالای انقلابی و مبارزاتی با رژیم طاغوت بودند.

اکرمی افزود: الان همه یاد گرفته اند و برای 290 کرسی مجلس 7 هزار نفر در کشور داوطلب می شوند در حالی که مجلس اول اینگونه نبود و افرادی که واقعا احساس می کردند توانایی انجام کار دارند، در انتخابات نامزد می شدند.

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: رئیس جمهور در سخنان اخیر خود به این نکته اشاره کرده است در عین حالی که شورای نگهبان نبود اما مجلس اول تشکیل شد و کار خودش را به درستی انجام داد و به عنوان بهترین مجلس نیز ازآن یاد می شود. بنابراین با تجربه برگزاری 30 انتخابات پس از پیروزی انقلاب، برگزار کردن یک انتخابات شکوهمند با حضور حداکثری مردم امروز وظیفه ماست.

این عضو شوراي مركزي جامعه روحانیت مبارز با تاکید براینکه درباره روند تائید صلاحیت نامزدها در انتخابات از سوی شورای نگهبان، گفت: در مورد نظارت دو بحث حقوقی وجود دارد که یکی از آن ها را استصوابی می گویند و دیگری را استطلاعی؛ که بنده نظارت استصوابی را قبول دارم نه استطلاعی را که فقط شورای نگهبان نظر بدهد. چراکه معتقدم شورای نگهبان باید من را واجد شرایط بداند و اگر شکایتی هم بود به آن رسیدگی کند.

وی افزود: دولت  نیز موظف است که انتخابات سالم و صحیحی را از ابتدا تا انتها برگزار کند. و این کار خیلی سختی نیست چون قانون انتخابات کاملا روشن است.

اکرمی در خصوص تاکید رئیس جمهور بر حضور همه گروه ها و جناح های داخل نظام در انتخابات آتی گفت: سئوال این است که آیا ما در کشور چندصدایی را قبول داریم یا نداریم؟ اگر چندصدایی را قبول داریم و آن را در چارچوب قانون مفید می دانیم ، باید  بپذیریم کسی که  قانون اساسی ، ولایت فقیه ، نظام و انقلاب را قبول دارد و در چارچوب قانون داوطلب شده و صلاحیت او متعیین می شود می تواند کار خودش را به درستی انجام دهد؛ ممکن است در روش، روش دیگری را برای انجام وظیفه خود برگزیند.

وی تصریح کرد: من معتقدم که هر اصلاح طلبی حتما باید اول اصولگرا باشد و هر اصولگرایی حتما باید اصلاح طلب باشد و گرنه باید بگوییم مجلس مادام العمر باشد. در حالی که مجلس جدید برای این که تجربه و نگاه جدیدی به آن وارد شود، تشکیل می شود یعنی اگر در کمیت تغییر نمی کند لااقل در کیفیت تغییر کند. بالاخره دنیا دنیای تکنولوژی است. به عنوان مثال در انتخابات مجلس اول از نظر قانون،تنها شرط نمایندگی داشتن سواد خواندن و نوشتن بود اما الان می گویند فوق لیسانس و بالاتر پس معلوم می شود که زمان، زمان دیگری است.

وی در پاسخ به این سئوال که پیش بینی شما از ترکیب مجلس دهم چیست؟ تاکید کرد: من الان هیچ علم غیبی ندارم و نمی توانم پیش بینی کنم که آینده چه می شود چراکه بسیاری از امور به هم پیوسته  اند مثلا  اگر مذاکرات و توافق هسته ای در داخل و خارج نتیجه مثبت داشته باشد یقینا روی مجلس  آینده اثر می گذارد و  اگر خدای ناکرده  نتیجه منفی نیز داشته باشد ، تاثیر دیگری بر انتخابات خواهد داشت و نمی توان از الان  8 ماه آینده را  پیش بینی کرد.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رایان IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    164 8
    بنظر من آقای روحانی از روزی که رییس جمهور شدن در مورد هیچ مساله ای هیچ حرف اشتباهی نزدن...و اتفاقا در موارد متعدد به نکات و مطالب مهم و صحیحی اشاره کردن که سالها شاید کسی جرات مطرح کردن و به صراحت گفتنشون رو نداشته...این در مورد گفتار ایشون هست و بحث عمل جداست.
  • بی نام RO ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    90 5
    دم شما گرم....
  • احسان IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    95 3
    درود بر انسانهای فهیم وعاقلی که بدون جانبداری تحلیل منطقی می کنند.
    • همدلی و همزبانی IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
      6 10
      درود بر شما اگز در باره برجام هم همین نظر را داشته باشید
  • عبداله لنگرود A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    1 38
    راستی آقای اکرمی در نهاد ریاست جمهوری چه مسئولیتی دارد؟ مجلس اول از همه مجالس بعدی قوی تر بود، صحیح. علتش این بود که خیلی از مسئولین خاصه نمایندگان مجلس با چرب و شیرینی دنیا فاصله داشتند، همراه مردم بودند و در زد و بند های مرسوم غوطه ور نبودن. آقای اکرمی باید یادشان باشد که وقتی انفجار ساحتمان حزب جمهوری در هفتم تیر سال 60 رخ داد و عده ای از نمایندگان دوره اول با عدم حضور در جلسه مهم بررسی صلاحیت ریاست جمهمور وقت، می خواستند مجلس را از اکثریت بیاندازند و ده ها مورد دیگر حافظه تاریخی ما هنوز ضعیف نشده است آقایان اکرمی و روخانی عزیز
    • بدون نام ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
      12 2
      الان كه شوراي نگهبان همه جوره نظارت داره پس چرا اون موقع چرب زبان كمتر بود.
  • بی نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    47 1
    روحانی تیمی که بسته واقعا خوبن و متخصص..ولی حیف که دزد تو این مملکت زیاده..
  • احمد ع ع. ع A1 ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    12 0
    اون زمان اکثر مجلسروحانی بودند و روحانیون انقلابی و اکثرشون زی طلبگی داشتند. ان زمان. اکثرا برای خدمت بود حالا چی غیر قدرت چیزی هست.
  • رستمی IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    23 2
    حرف اقای روحانی کاملا درست است چرا عده ای نمی خواهند تن به قانون به دهند نمی دانم بعد دیگران را دعوت به قانون می کنند ناظر کار نظارتی را باید انجام دهد نه اجرایی اگر شورا بخواهد هم ناظر هم مجری باشد پس برای چی انتخابات ریاست جمهور ی برگزار می کنیم
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    10 1
    متاسفانه کار عده ای در کشور فضا سازی شده است رئیس جمهور محترم حق دارند بگویند شورا ی نگهبان ناظر است این طبق قانون است بنظرم اعضای محترم شورای نگهبان نباید قبل و بعد از انتخابات با موضعگیریهایش جناحی رفتار کند او باید کاملا در میدان عمل بی طرف باشد نگاه تیز بین ملت انها را رصد می کند نباید مطلقا از موضع بی طرفی خارج شود تا کاندیداها از هر جناحی که قانون اساسی را قبول می کند وارد عرصه رقابت سالم گردد و ملت واقعا انها را انتخاب کند در چنین شرایطی اعتبار شورای نگهبان پیش مردم افزایش خواهد داشت برابر موارد تعیین شده در قانون فقط اظهار نظر کند والسلام و الا پیش از انتخابات موضع گیریهایش تاثیر منفی دارد بگذار مردم در انتخاب افراد ازاد باشند هیچ اتفاق سوئی نمی افتد و بلکه اعتبار بین المل افزایش می
  • محمد A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 2
    شاید حرف درستی باشه ولی خلاف صریح قانون است