پزشکیان:برای کمیسیون برجام نامزد نشده بودم/ عده ای کار شان در مجلس فقط "نه" گفتن است!

عضو کمیسیون ویژه برجام در مجلس معتقد است که مجلس نمی تواند در جزئیات متن توافق هسته ای وارد شود و تنها می تواند درباره کلیات آن نظر بدهد.

مسعود پزشكيان در گفتگو با خبرآنلاين در خصوص تشكيل كميسيون ويژه برجام و حضور وي به عنوان يكي از اعضاي اين كميسون خاطرنشان كرد: بالاخره آن‌ها مي خواستند از هر گروه و سليقه اي يك نفر در اين كميسيون حضور داشته باشد و مصمم بودند اين كار را انجام دهند اما من اصلا تصميم براي عضويت در كميسيون نداشتم و نامزد هم نشده بودم اما دوستان لطف داشته و بنده را انتخاب كردند.

نماينده مردم تبريز در خانه ملت همچنين در پاسخ به اين سئوال كه آيا مي توانيد در كميسوني برجام را مورد بررسي قرار دهيد كه 9 نفر از اعضاي 15 نفره آن اصل توافق هسته اي را قبول نداشته اند؟ گفت: در كليات قضيه مي نشينيم با هم بحث مي كنيم، آن ها حرف شان را مي‌ زنند ما هم حرف خودمان را مي زنيم. گفتگو كردن اشكالي ندارد و الان دعوا سرهمين است اما نمي شود گفتگو نكرد. بالاخره ان شاء الله دو طرف به جمع بندي مشتركي مي رسيم و اگر هم نرسيديم بالاخره راي نمايندگان در مجلس تعيين كننده خواهد بود.

وي در خصوص اينكه عده اي از اعضاي فراكسيون رهروان معتقد به دادن ليست جداگانه بودند و احساس مي كنند، اكثريت را در كميسيون از دست داده اند؟ تصريح كرد: نمي دانم اما به نظر مي رسد در اين رابطه اعضاي فراكسيون اصولگرايان (پايداري ها) زرنگي كردند.

پزشكيان در خصوص نحوه چگونگي بررسي برجام در كميسيون ويژه نيز اظهار كرد: ما مي توانيم تنها در  كليات ورود كرده و بله يا خير بگوييم  چون اگر بخواهيم در جزئيات وارد شويم كاري كاملا تكنيكال و كارشناسي است از نظر تكنيكال افراد خبره، كاردان و كاركشته مي خواهد.

وي ادامه داد: بايد در گود بود و آن موقع مي توان ديد كه مي شود حريف را زمين زد يا نمي شود. بالاخره ما بدون اينكه امتياز بدهيم، امتيازي نگرفته ايم  اما بر اساس گفته دكتر ولايتي كه خبره و كارشناس بوده و هست و در حال حاضر نيزمشاور مقام معظم رهبري است، بضاعت كارشناسي ما همين ديپلمات هايي هستند كه مذاكرات را انجام داده و به سر انجام رسانده اند و شخص رهبري نيز بارها از آن ها پشتيباني كرده و اين تيم را تائيد كرده اند. از اين رو، ما مي توانيم در كليات بگوييم كه اين دستاورد را با اين مزايا و معايب مي پذيريم يا نمي پذيريم.

عضو كميسيون ويژه بررسي برجام خاطرنشان كرد:‌بايد اولين جلسه كميسيون تشكيل شود تا در آن به اين نتيجه برسيم كه بدون لايحه مي شود نشست و متن را بررسي كرد يا خير اما من از روز اول اين قضيه درباره اينكه مجلس به جزئيات ورود كند يا نكند معتقد بودم كه ما نمي توانيم وارد جزئيات شويم و الان هم معتقديم نمي شود به جزئيات وارد شد.

 وي ادامه داد: ما مي توانيم بگوييم كليات قضيه با دستاوردهاي موجود براي ما قابل قول هست يا نيست ولي اينكه بگوييم  فلان بند توافق را بايد حذف كرد يا فلان بند را تغيير داد امكان پذير نيست چون مذاكرات به اتمام رسيده و براي اين مسئله مجددا قابل از سر گيري نيست. در آمريكا نيز همين طور است و آن ها در سنا همين دعواها را دارند. آن ها نمي توانند بگويند به ايران بگوييم كه فلان بند نباشد، بلكه تنها مي توانند رد يا تائيد كنند. ما هم مي توانيم همين كار را انجام دهيم. ما اگر بگوييم يكي از بندها را قبول نداريم به معناي اين است كه كل توافقنامه را قبول نداريم و اين يك سياست كلي است كه بزرگان نظام بايد روي آن تدبير كنند، شوراي عالي امنيت ملي روي آن فكر كند ومجلس نيز راجع به كليت آن نظر دهد.

پزشكيان در پاسخ به اين سئوال كه آيا نمايندگان مي توانند برجام را رد كنند، تصريح كرد: به طور طبيعي ، تعدادي از نمايندگان همان اول " نه "مي گويند،چون آن ها كساني هستند كه هر اتفاقي بيفتد كارشان اين است كه نه بگويند اما در كلان قضيه، بايد گزارش نهايي برجام به صحن علني مجلس بيايد؛ و نظر مقام معظم رهبري و شوراي عالي امنيت ملي نيز  درباره آن اخذ گردد بنابراين كميسيون ويژه برجام، تنها بررسي كارشناسي كرده جمع بندي خود را به صحن اعلام مي كند.

  29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =