واحد مرکزی خبر نوشت:

روزنامه ایندیپندنت نوشت ایران به عنوان بخشی از تغییر چشمگیر در سیاست خارجی خود در نظر دارد برای جنگ با شبه نظامیان به ائتلاف بین المللی بپیوندد.
این روزنامه انگلیسی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم کیم سنگوپتا نوشت ایران در اقدامی که پیامد های بزرگی برای جنگ داخلی سوریه دارد، در نظر دارد به ائتلاف بین المللی در جنگ با (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش بپیوندد. این کشور شیعه در خاورمیانه (غرب آسیا) در تغییر چشمگیری در سیاست خارجه اش به عنوان بخشی از تهاجم دیپلماتیک جدید خود در تلاش است با کشورهای سنی همسایه نیز ارتباط برقرار کند.  
برنامه تهران برای ملحق شدن به این اتحاد در کنار کشورهای عربی و غربی و روسیه بر ضد این گروه اسلام خواه در سفر این هفته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به مسکو مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز برای گفتگو درباره داعش اخیرا در سفری غیرمنتظره به عربستان رفت. ظریف همچنین به لبنان، کویت و قطر رفت. پس از این سفر، خالد العطیه، وزیر امور خارجه قطر گفت لازم است گفتگوی جدی با ایرانی ها در مورد نگرانی های دوجانبه امنیتی انجام شود.
ایرانی ها می گویند پایان دادن به درگیری ها در یمن که در آن نیروهای ائتلافی به رهبری عربستان مواضع مبارزان شیعه حوثی را بمباران می کنند ضروری ترین نگرانی آنها است. اما ملحق شدن به مبارزات گسترده بر ضد داعش به هدف علنی این کشور تبدیل شده است. تهران در عراق با همکاری آمریکا در جنگ با داعش شرکت دارد. آمریکایی ها حملات هوایی انجام می دهند و شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران نیز نبرد زمینی را بر عهده دارند. 
اکنون ایران خواستار یک اتحاد رسمی تر و افزایش نقش خود در سوریه است. یک دیپلمات بلندپایه ایرانی به روزنامه ایندیپندنت گفت: «در حال حاضر هیچ مرزی میان عراق و سوریه وجود ندارد و مقر داعش در سوریه است بنابراین نمی توان فقط این جنگ را در عراق ادامه داد. به همین علت است که انگلیس می خواهد در گسترش بمباران از عراق به سوریه به آمریکایی ها بپیوندد. ایران می تواند داعش را شکست دهد.»
در خاتمه این مقاله آمده است با این حال، موانعی برای مشارکت ایران در جنگ با داعش در سوریه وجود دارد. از جمله این که شورشیان که با مبارزان حزب الله تحت حمایت تهران می جنگند به شدت با حضور ایران در این کشور مخالفند و با وجود گزارش هایی مبنی بر این که روس ها و ایرانی ها آماده رها کردن بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستند اما تهران هنوز در کنار وی ایستاده است. از طرف دیگر اسرائیلی ها که ایران را تهدیدی برای موجودیت خود می دانند و به شدت با توافق هسته ای مخالفند نیز مایل نیستند با حضور نیروهای ایرانی در آنسوی مرز خود در سوریه موافقت کنند. آنها برای ممانعت از این مسئله با واشنگتن لابی خواهند کرد.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =