حمید بعیدی نژاد مسئول تیم فنی و کارشناسی هیات مذاکره کننده هسته ای ایران و مدیر کل سیاسی و خلع سلاح وزارت امور خارجه در گ از روند حل اختلافات میان ایران و گروه مقابل سخن گفت.

به گزارش خبرآنلاین، بعیدی نژاد رد گفتگو با دیپلمات می گوید که در لوزان 1 ما سریعا مذاکرات را به دلیل درخواست های نامعقول طرف مقابل خاتمه دادیم. 

در ادامه برخی از مهم ترین محورهای گفت و گوی بعیدی نژاد می آید:

گروه 1+5 در مذاکرات «لوزان1»  پیشنهاد مشخص خود در ارتباط با حل موضوع PMD را به اطلاع ما رساند. زمانی که دیدگاه آنها را درباره بحث PMD دریافت کردیم در همان جلسه به شدت با پیشنهاد آنها مخالفت کردیم.

آنها درخواست کرده بودند که برای روشن شدن فعالیت های گذشته یکسری دسترسی هایی به تعدادی از تاسیسات از جمله برخی تاسیسات نظامی ایران داده شود و خواستار این بودند که با برخی متخصصین هسته ای نیز برای روشن شدن برخی موضوعات فنی مصاحبه انجام گیرد. ما در همان جلسه مخالفت خود را با این طرح اعلام کردیم و حتی پیشنهاد آنها را رسما تحویل نگرفتیم و اعلام کردیم که مبانی این پیشنهاد را به هیچ وجه قبول نداریم.

در لوزان 1 سریعا مذاکره را ترک کردیم اما نه به طور مشخص به دلیل اختلاف بر سر بحث مربوط به پی ام دی. این یکی از موضوعات بسیار مهم مورد اختلاف میان طرفین بود، اما موضوعات خیلی مهم دیگری هم در قالب بحثهای هسته ای و هم در قالب بحث های تحریم ها وجود داشت.

ضمیمه "یک" برجام شامل مباحث هسته ای است که اگر این ضمیمه را با ضمیمه ای که مد نظر کشورهای 1+5 بود و بر آن مبنا هم مذاكره می كردند مقایسه می کردیم كاملا معلوم می شد که آنچه که امروز در خصوص هسته ای به آن دست یافته ایم با آنچه که آنها انتظار داشتند چقدر فاصله دارد

آمریکا به ما این تعهد را داده است که جلوی اجرای کلیه قوانین تحریمی در حوزه هسته ای را بگیرد. این تعهد برای تمام روسای جمهور بعدی آمریکا هم پابرجا باقی خواهد بود. در توافق تعهد هم به نام آقای اوباما نوشته نشده است. الان ایالات متحده آمریکا به ما این تعهد را داده است. این تعهد برای آمریکا و برای روسای جمهور بعدی آمریکا هم هست و نحوه ی اجرای آن را خود سیستم اجرایی آمریکا باید تعیین کند.

یکی از حوزه های افتخار آمیز در توافق جامع، دستیابی كامل به برنامه تحقیق و توسعه خود است که ایران عملا با مقرارتی که در نظر گرفته شده به تمام برنامه های تحقیق و توسعه خود ادامه خواهد داد.

ما از اول چون در خارج از ایران مذاكره میكردیم، برای حفظ اطلاعات محرمانه برنامه داشتیم. در حال حاضر در نمایندگی های سیاسی کشورمان در خارج از کشور سیستم ارسال تبادل اطلاعات با تهران داریم. نسبت به این سیستم اطمینان قابل ملاحظه ای وجود دارد که یکی از راه های تماس با تهران همین سیستم بود. اما خودمان را محدود به روش خاصی نکرده بودیم و بسته به شرایط از هر روشی که امکان پذیر بود استفاده می کردیم. 

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =