روحانی: مگر مجلس اول که بدون نظارت شورای نگهبان تشکیل شد، بهترین مجلس نبود؟

رئیس جمهور گفت: شورای نگهبان حکم «چشم» و دولت حکم «دست» را در برگزاری انتخابات دارد و چشم نمی تواند کار دست را بر عهده بگیرد.

به گزارش خبرآنلاين، حجت الاسلام حسن روحانی در نشست مشترک هیات دولت و استانداران سراسر کشور، با بيان اينکه هیچ حزب، جناح و گروه قانونی در کشور نباید احساس یأس کنند، افزود: مجلس آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود. این نظر مقام معظم رهبری و گفته قانون اساسی ماست و مگر می‌شود جناحی بگوید که من یک خم رنگرزی پیدا کرده‌ام که می‌توانم آنجا را به هر رنگی که بخواهم درآورم؛ اینگونه نیست.
وي با بیان این که «اینجا جمهوری اسلامی ایران است و قانون اساسی در آن حاکم است»، اظهار داشت: ما جایی را در کشور نداریم که بخواهد افراد صالح و دلسوز را که می‌خواهند با استفاده از تجربیاتشان به کشور خدمت کنند حالا از هر جناحی که باشند رد صلاحیت کند. تمام گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی قانونی مورد احترام هستند. همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأت‌های اجرایی هستند و ما هیأت اجرایی نداریم که یک جناح را تأیید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تأیید صلاحیت نکند.
رییس جمهوری تأکید کرد: شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.
دکتر روحانی تصریح کرد: پیروزی هسته‌ای برای این نبود که ما در عرصه هسته‌ای پیروز شویم و در بقیه عرصه‌ها پیروزی بدست نیاوریم. پیروزی هسته‌ای آغازی برای پیروزی‌های همه جانبه و پی در پی بود و انتخابات مجلس شورای اسلامی باید انتخاباتی با شور و شکوه باشد که همه مردم در آن شرکت کنند. رییس جمهوری با اشاره به اینکه همزمان با انتخابات مجلس انتخابات خبرگان نیز برگزار می‌شود که برای ما بسیار مهم است، اضافه کرد: اگر همه به این باور مهم برسیم که تصمیم‌گیر برای این کشور ملت ایران هستند مشکل حل خواهد شد و اگر کسی غیر از این، تفکر دیگری داشته باشد تیشه بر ریشه جمهوری اسلامی زده است.
دکتر روحانی با اشاره به این که امام راحل معتقد بود میزان رأی ملت است، اظهار داشت: ما فقط باید زمینه را برای برگزاری یک انتخابات سالم و باشکوه آماده کنیم. مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت و همه حتی گروهک‌های مخرب در آن حضور داشتند بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟ ملت ایران ملتی بالغ، باتجربه و بزرگ است که به خوبی برای آینده خود تصمیم می‌گیرد.
اهم سخنان وي را به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري بخوانيد:
- مذاکره یک دانش، فن و هنر است. دولت تدبیر و امید با رویکرد تعامل سازنده وارد عرصه مذاکرات هسته‌ای شد. ایران اسلامی در مذاکرات هسته‌ای به هیچ وجه از اصول و اهداف اصلی خود کوتاه نیامد.
- معنای مذاکره واقعی تعامل و بده بستان است. حفظ غنی‌سازی و حق تحقیق و توسعه برای مراحل پیشرفته‌تر این دانش و برخورداری از مکانی برای این فعالیت‌ها که برای ما دارای تضمین باشد، اهداف اصلی بود که توانستیم آنها را به خوبی تثبیت کنیم.
- اساس توفیق بزرگی که تا این مرحله در موضوع هسته‌ای بدست آمده مربوط به ایستادگی و مقاومت مردم، لطف خداوند و حمایت‌ها و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب است. اما اگر مجموعه رفتار دولت که چراغ سبز لازم را مبنی بر تمایل به حل و فصل واقعی این موضوع به افکار عمومی دنیا نشان داد نبود، حل و فصل این پرونده محال بود.
- مجموعه رفتار دولت تدبیر و امید علامتی را به دنیا نشان داد مبنی بر اینکه ما مصمم به تعامل سازنده هستیم و دنیا این علامت را دریافت کرد. صدور این نشانه و علامت با زبان و بیانیه خواندن مقدور نبود بلکه این اتفاق در مقام تصمیم، عمل و اجرا روی داد. تا این چراغ سبز به دنیا نشان داده نمی‌شد قدرت‌های بزرگ حاضر به نشستن پشت میز «مذاکره» نبودند. متأسفانه برخی فکر می‌کنند با شعار و درشت‌گویی می‌شود عالم بشریت را تسلیم کرد اما مذاکره روال دیگری دارد. در مذاکره باید هر یک از طرفین مذاکره، طرف مقابل خود را به نقطه‌ای امیدوار کند و اساساً مذاکره باید بر ایجاد نقطه امید بنا شود.
- بر اساس قطعنامه‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل علیه ما صادر کرده بود ایران ذیل فصل هفت منشور ملل متحد قرار گرفته بود که کشورمان و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی معرفی می‌کرد و با استفاده از همین اهرم بر اساس ماده ۴۱ این فصل از منشور ملل متحد، تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ایران وضع کرده بودند که وضعیت بی‌سابقه‌ای را پس از انقلاب اسلامی برای کشور به وجود آورده بود.
- نمی‌خواهم شرایط سخت مرداد سال ۹۲ مصادف با آغاز به کار دولت را تشریح کنم. دولت تدبیر و امید رویکرد تعامل سازنده را برگزید و وارد عرصه مذاکرات هسته‌ای شد. مذاکره یک دانش، فن و هنر است و نیازمند تسلط به مبانی مذاکره و خواندن ذهن طرف مقابل است. معنای مذاکره واقعی تعامل و بده بستان است.
- رفع همه تحریم‌های ظالمانه در زمینه‌های مالی، بانکی، حمل و نقل و سایر عرصه‌های اقتصادی، هدف مهم دولت از ورود به عرصه مذاکره بود. این هدف نیز به خوبی محقق شد و مقرر شده است که طرف مقابل، در آستانه آغاز اجرای توافقات صراحتاً لغو تحریم‌ها را اعلام کند و با توجه به اینکه آنها ابتدا فقط به تعلیق و سپس لغو تدریجی تحریم‌ها اصرار می‌ورزیدند، لغو کامل و یکجای تحریم‌های اقتصادی برای ما دستاورد بزرگی است.
- لغو قعطنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کشورمان به طور یکجا و در یک نشست رسمی، دستاورد بسیار مهم سیاسی مذاکرات هسته‌ای بود.
- کجا در تاریخ سراغ دارید که ایران در یک موضوع بین‌المللی مربوط به حقوقش در برابر ۶ قدرت دنیا بنشیند و به تمام اهداف اصلی‌اش برسد؟پیروزی هسته‌ای در تاریخ کشورمان بی‌سابقه بود و نمی‌دانم چرا عده‌ای این افتخار را که متعلق به یک ملت بزرگ در برابر قدرت‌های جهان است، زیر لب ذکر می‌کنند. این افتخار تنها متعلق به دولت نیست بلکه متعلق به همه ملت و حتی همه کشورهای در حال توسعه و راهنمای آنها به سمت احقاق حقوقشان است و باید آن را با صدای بلند بیان کرد.
- وقتی ملتی به آینده خودش، نظامش و دولتش اعتماد داشته باشد سرمایه اجتماعی به وجود می‌آید و ملت با اراده محکم در صحنه حاضر می‌شود و در سایه این اعتماد و امید ملی حاصل از آن می‌توان بر هر مشکلی فائق آمد.
- با توجه به ادامه تحریم‌ها تا پیش از آغاز اجرای «برجام» و قیمت فعلی نفت و مشکلات دیگری مثل خشکسالی مستمر و ادامه‌دار، با محدودیت منابع مواجه هستیم. البته اینها بدان معنا نیست که نمی‌توان بر مشکلات غلبه کرد و اساساً هنر دولت این است که در شرایط سخت منابع محدود را به شکل صحیح مدیریت کند و البته در این مسیر باید از همراهی و حمایت مردم و همه قوا بهره‌مند شود. چنانکه توفیقات ما در عرصه هسته‌ای نیز مرهون همین همدلی، انسجام و همکاری همگانی بود. این کار بزرگ و هنر عظیمی بود که به سمتی حرکت کردیم که دولت در کنار قوای دیگر، مقام معظم رهبری و برخورداری از پشتیبانی عمومی ملت ، حرکت صحیحی را بنیان گذاشته و به پیش برد تا این پیروزی بزرگ نصیب ملت شد.
- رویکرد ما همچنان تعامل سازنده و تلاش برای گسترش صلح و پرهیز از ظلم و تجاوز به دیگران است و البته کشوری هستیم که ثابت کرده‌ایم ظلم و زور و تجاوز را هرگز نمی‌پذیریم.
- اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران پافشاری بر حل و فصل همه معضلات جهان از طریق مذاکره و گفتگوست. نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت. باید همان مسیر سازنده را به درستی به پیش ببریم، همان راهی را که مردم در خرداد ۹۲ به آن اقبال کردند و عامل این توفیق بود که اگر آن راه را ادامه ندهیم چه بسا توافق نیز پایدار نباشد.
- {با اشاره به بهانه‌جویی‌های برخی بدخواهان که همواره می‌گفتند توافق در مسأله هسته‌ای ممکن نیست} همین افراد امروز که توافق حاصل شده می‌گویند کسی حاضر نیست به ایران آمده و سرمایه و تکنولوژی با خود بیاورد اما مطمئنم که سرمایه و تکنولوژی خیلی زودتر از آنچه در مخیله این بدخواهان است، مسیر خود را برای ورود به این کشور پیدا می‌کند و البته ما باید اراده خودمان را برای تعامل با جهان همچون گذشته به خوبی حفظ کرده و به دنیا نشان دهیم.
- نباید اجازه دهیم بروکراسی پیچیده مانع ورود سرمایه و تکنولوژی به کشور شود و در این بین وزارتخانه‌هایی که در اولویت جذب سرمایه و تکنولوژی هستند باید موانع را برطرف کرده و به خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلف برای جذب همکارانشان در دنیا تلاش کنند و هر استعداد، ظرفیت و توانی در هر نقطه کشور از دیده پنهان نماند.
- هدف ما در نهایت تحقق اقتصاد مقاومتی است. قطعاً شرایط پساتحریم برای تحقق اقتصاد مقاومتی بهتر از قبل است و در کنار این شرایط جدید باید فضای مناسب اجتماعی و سیاسی را نیز فراهم کنیم.

- در دوران پساتحریم شما علاوه بر تأمین امنیت به عنوان یک اصل مهم که بیش از همه مسئولیت آن بر عهده وزارت کشور و استان‌های مرزی است، دو وظیفه مهم و سنگین دیگر نیز بر عهده دارید. اول یک حرکت بزرگ اقتصادی و جذب سرمایه و تکنولوژی و دوم برگزاری باشکوه، دقیق و سالم انتخاباتی که همه در آن مشارکت کرده و به آن افتخار کنیم.
- همانگونه که دنیا پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای با دیده احترام به ایران نگاه می‌کند باید انتخاباتی برگزار کنیم که دنیا با افتخار و احترام به آن نگاه کند.
- از مقام معظم رهبری ، مردم و همه کسانی که به هر نحو در طول ۲۲ ماه مذاکرات هسته‌ای در بدنه دولت و یا دیگر ارگان‌های کشور در کسب توفیق هسته‌ای مشارکت داشته‌اند، تقدیر و تشکر مي کنم.
2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    منتظر پاسخ پر سر و صدای جناب جنتی و دیگران باش روحانی عزیز حرفت کاملا حقه
    • ایرانی IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
      108 8
      بی نام دوم . برادر قانون اساسی وحی منزل نیست که لاتغیر باشه و نشه اصلاحش کرد. کسانی آمدن قانون رو بر اساس شرایط زمان نوشتن و تصویب کردن و زمانی هم با نیاز به تغییر پیدا کرد انجام شد و اصلاحش کردن . حالا هم با توجه به نیاز و موقعیت باید اصلاح بشه
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    علنا دارن با تدبیر قانون اساسی رو هم دور میزنن
    • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      یه وقتایی کمتر حرف بزن یه وقتایی بیشتر فکر کن هر جا میرم تو یه نظر گذاشتی پونصد نفرم مخالفتن.نمیخوای تغییری بدی روش نون خوردنتو؟
    • نیما IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      توام با اسمت و نحوه حرف زدنت ادب رو نابود کردی و من نمیدونم خبر آنلاین کی قراره به خاطر مسخره کردنهای مداوم شما، باهاتون برخورد کنه
    • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      قاون اساسی نگفته نامزد های یک حزب کیلویی رد صلاحیت شوند تا جناح دیگر در انتخابات با خودش رقابت کند
    • بی نام IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
      33 3
      قانون دور زده نمیشه بلکه دور باطل اصلاح میشه و ادامه پیدا نمیکنه .
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    والا. اگر هر کدام از دستگاه های نظام کار خودشان را درست انجام دهند ماشین نظام حرکت خواهد کرد ولی اگر مثلا گیربکس کار باطری رو انجام بده و مثلا شمع ماشین بخواد نقش کلاج رو بازی کنه فکر کن چه اتفاقی برای ماشین میفته.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      199 7
      اتفاق واسه ماشین افتاده
  • احساني IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    درود بر روحاني
    • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      روحانی حمایتت می کنیم
  • نيما A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    هربار صحبت هاي رييس جمهور رو ميخونم، خدا رو ١٠٠ هزار مرتبه شكر ميكنم كه با تمام مشكلات و هزينه ها رفتم لندن و به روحاني راي دادم روحاني مچكريم
  • امیر IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    نه نبود ...
    • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      فکر کنم از روی آرا متوجه شدی که در اقلیت هستید اما متاسفانه تریبون دست شماست
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    بهترین مجلس بود. دقیقا.
  • بی نام EU ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    ما نظارت استصوابي را قبول نداريم
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    درود بر روحانی
  • امیر IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    169 6
    قانون رعایت شود
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    این تعبیر چشم و دست هم یه چیزی تو مایه های دوگل و سه گل مذاکراته که آخرش معلوم نشدبازی 32 چطور بردبرده.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    جناب آقای دکتر روحانی انشاءا. . . خداوند متعال با همه قدرتش پشت و پناهت باشد. الهی آمین
  • ماه پشت ابر نمي مونه A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    پر واضحه كه اقاي روحاني به خوبي ساختار سياسي و اداري كشور رو ميشناسن و همينطور نقاط ضعف اون رو كه كم هم نيستند . ولي فضاي امنيتي اجازه مطرح كردن رو نمي ده.
  • صالح A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    این نظر شماست که بهترین مجلس بود.ضمنا اثر نبود نظارت معمولا در بلند مدت خودش را نشان می دهد نه کوتاه مدت.آن مجلس هم شاید به خاطر آنکه گروه های منحرف بسیار اقلیت بودند مشکلی پیش نیامد و و نیز آن زمان گروه های منحرف چهره ی واضح و بی پرده ای داشتند اما همیشه افراد منحرف کاملا واضح و شناخته شده برای مردم نیستند .علاوه بر این اساسا مردم صلاحیت تشخیص افراد صالح برای قانونگذاری را ندارند و اگر در نظام ما مراجعه به آرای عمومی پذیرفته شده به خاطر آن است که با وجود شورای نگهبان این نقیصه تا حدودی تعدیل شده و الا بدون شورای نگهبان آن اشکال پررنگ می شود و انتخابات مشروع و معقول نیست چون مردم صلاحیت تشخیص ندارند.
    • حسین A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      30 2
      به نظرم بهتره آقای صالح به تاریخچه ی ایجاد این وظیفه برای شورای نگهبان توجه کنند تا بفهمند کارهای سیاسی در مورد این تصمیم چگونه بوده است؟به خاطر همین آقای روحانی این مسئله رو مطرح کرده.
    • بی نام A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      22 2
      من دست خبر انلاين رو ميبوسم بخاطر انتشار كامنت اين اقاي صالح. چطور و كجا بهتر از اين ميشه كه تفكر اين افراد براي همه اشكار بشه؟ در مورد خوب يا بد بودنش حرفي نمي زنم. همينطور، اوغلي .
    • بی نام A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
      22 1
      بله در واقع شما درست می گید مردم صلاحیت تشخیص ندارند و اگر داشتند این نبود
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    167 8
    خوبه یه ذره تونست فضا رو تلطیف کنه بعد دو سه روز...
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    درود بر روحاني عزيز كه اميد ملت ايراني.
  • درود روحانی A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    205 7
    کجای قانون اساسی نوشته شورای نگهبان کسی تایید کند وپس ار رایمردم به او شورا باطلش کند .......
  • رضا IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    19 3
    حرف دل ملت رو زدی افرین
  • بی نام IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    5 21
    وظایف شورای نگهبان مشخصه: اقای روحانی دست هم هیچ وقت نمیتونه کار چشم رو انجام بده
  • بی نام A1 ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    15 2
    ...نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت اقاي روحاني، اين اقايان اتفاقا موضع تند مي گيرند تا توافق به شكست بيانجامه.
  • رامین A1 ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    25 4
    با همه بدبختی ام فقر ونداریم و هزاران مشکل . باز هم دوستت دارم روحانی عزیز . چون باورت دارم چون امیدم به تدبیر توست انشالله در این راه پر و پیچ و خم پیروز وسربلند باشی
  • ایرانی IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    37 5
    آقای روحانی رئیس جمهور عزیر .فقط میتونم بگم جانا سخن از زبان ما میگویی. با حرفهات هر روز بیشتر به درستی انتخابت پی میبرم . دست حق نگهدارت
  • حقگو IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    12 5
    همه مسوولین باید بدانندکه امام ره فرمودنند میزان رای ملت است اگربه فرمایش امام توجه کنند همه چیز حل میشود
  • محمد جواد A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    3 15
    آقای روحانی شما که میگویید مجلس از آن هیچ حزبی نیست چرا وزیر امور خارجه در جواب یک خبر نگار میگوید اگر به توافق نرسیم در انتخابات مجلسشکست میخوریم؟
  • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    8 3
    میمیریم یرات
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    8 3
    زنده بااااااااااااااااااااد روحانی
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    4 2
    دوستان میتونن نظر مخالف بدن ولی بدونن فعلا در اقلیتن باید مطیع رای اکثریت باشن وگرنه میشیم سوریه .
  • ایران A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    8 3
    روحانی حمایتت می کنیم