مشروح نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا/ کربی: فروش اس300 نقض تحریم شورای امنیت نیست

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت واشنگتن هنوز از تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 از سوی روسیه به ایران نگران است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت واشنگتن هنوز از تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 از سوی روسیه به ایران نگران است. وی افزود: مقامات ایرانی روز سه شنبه اعلام کردند روسیه احتمالا توافق تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 را در خلال چند روز آینده نهایی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا افزود البته «انتقال این سامانه دفاعی به ایران بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوع نیست.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در ماه آوریل گذشته و مدت کوتاهی بعد از توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس-300 به ایران را لغو کرد.

در ادامه خبرنگاری پرسید:
گزارش هایی از مسکو منتشر شده است که نشان می دهد، فروش سیستم موشک های اس 300 در روزهای آینده نهایی خواهد شد. با توجه به تمدید پنج ساله تحریم تسلیحاتی ضد ایران به عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، آیا این فروش باعث تضعیف برجام می شود؟

جان کربی در پاسخ به این پرسش گفت:

موضع ما درباره فروش موشک های اس سیصد به ایران برای مدتی است که مشخص شده است. ما همچنان درباره انتقال موشک های اس سیصد نگرانی هایی داریم. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در گذشته درباره این نگرانی ها با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفتگو کرده بود. ما مدتی است که مخالفت خود را با فروش هرگونه از این سیستم موشکی به ایران به روشنی بیان کرده ایم . ما همچنان به دقت این مسئله را زیر نظر داریم. انتقال این سیستم دفاعی به ایران براساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، ممنوعیت ندارد. ما باید درباره جزئیات این انتقال پیشنهادی، بیشتر بدانیم تا مشخص شود که آیا تحریم های داخلی آمریکا در صورت فروش این سیستم به ایران تحت تاثیر قرار می گیرند؟

خبرنگار ادامه داد: ما شنیدیم که دولت آمریکا نقش روسیه را در گفتگوهای پنج بعلاوه یک به عنوان شریک مذاکراتی بیان کرده است. با توجه به فروش این سیستم موشکی و نگرانی ها درباره گزارش های مربوط به سفر سلیمانی به مسکو، اکنون نقش روسیه را در پنج بعلاوه یک چگونه توصیف می کنید؟

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: هرچند که هیچ چیزی درباره نگرانی ما تغییر نکرده است و هرچند که این فروش، ناقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست، پس درحالیکه ما قطعا مخالف این فروش هستیم اما جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره نقش کمک کننده روسیه در رساندن ما به جایی که اکنون در توافقنامه ایران قرار داریم، به روشنی صحبت کرده است. بسیار اهمیت دارد که به خاطر بسپاریم توافق ایران، توافق بین آمریکا و ایران نیست بلکه توافق بین پنج بعلاوه یک و ایران است و اینکه تک تک طرف های این توافقنامه مسئولیت و تعهد دارند. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا انتظار دارد که همه طرف ها همین کار را بکنند.

خبرنگار گفت: آیا شما این موشک ها را موشک های دفاعی می دانید یا تهاجمی؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت
: این سیستم یک سیستم دفاعی است اما با این وجود موشک سطح به هوا است و توانایی نظامی کم اهمیتی نیست.

خبرنگار گفت: اکنون که ایران توافقنامه هسته ای را امضا کرده است و صادقانه به برنامه قبلی (اقدام مشترک) وفادار ماند ولی شما اعتقاد ندارید که ایران حق مشروع برای مجهز کردن خود به ابزارهای دفاعی داشته باشد درحالیکه این تجهیز، تحت توافقنامه هسته ای یا قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل ممنوع نیست.

جان کربی در پاسخ گفت : توافقنامه هسته ای یک توافقنامه جدا و متمایز از نگرانی های ما درباره فعالیت های شوم ایران در منطقه است. پرسش شما این پیش فرض را دارد که خرید این سیستم صرفا برای دفاع ملی داخلی بکار گرفته خواهد شد. من به اطلاع شما می رسانم که نگرانی های مشروع داریم که ممکن است این سیستم ها برای مقاصد دیگر مورد استفاده واقع شوند و یا به دست دیگر افراد بیافتد. پس ما حق داریم که در این باره نگران باشیم و این نگرانی ها را بیان کنیم.

خبرنگار پرسید: شما گفتید که جان کری پیشتر این مسئله را با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه مطرح کرده بود. آیا جان کری در گفتگوهای هفته گذشته این نگرانی را مطرح کرده بود؟

جان کربی گفت: نمی دانم. وی همیشه با سرگئی لاوروف صحبت می کند. همیشه هرگونه گفتگوی جان کری با سرگئی لاوروف درباره بیش از یک موضوع است.

خبرنگاری درباره موضع گیری سناتور باب منندز در مخالفت با برجام پرسید.
جان کربی در پاسخ گفت
: جان کری وزیر خارجه آمریکا به روشنی بیان کرده است که هر عضو کنگره باید به شیوه ای رای دهد که باور دارد برای آن عضو مناسب است. وزیر خارجه آمریکا احترام زیادی برای سناتور منندز قائل است.
جان کری همچنان بر این باور است که این توافقنامه باید مورد حمایت همه اعضای کنگره قرار گیرد و باید به مزیت توافقنامه نگاه کنند چون این توافقنامه باعث می شود که آمریکا امنیت بیشتری داشته باشد و امنیت شرکا و همپیمانان آمریکا بیشتر شود که شامل اسرائیل می شود.

خبرنگاری درباره رایزنی دولت آمریکا در میان اعضای کنگره پرسید.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت:
جان کری مشغول رایزنی نیست بلکه وی قطعا در تماس دائم با اعضای کنگره بوده است. به نظر من وقتی که جان کری در تعطیلات است همچنان با اعضای کنگره تماس خواهد داشت و به نگرانی های آنها پاسخ خواهد داد.

روزالین جردن خبرنگار الجزیره انگلیسی پرسید:آیا جان کری هیچ تماس تلفنی با هیچ مقام خارجی داشته است یا اینکه اجازه می دهد معاون وزیر خارجه آمریکا ( بلینکن) این کار را بکند؟
جان کربی در پاسخ گفت
: نه، وی همچنان با هتمایان خارجی خود تماس تلفنی دارد.

خبرنگار دیگری گفت: آیا شما بر این باورید که مخالفت سناتور منندز، که از اعضای سابق برجسته کمیته روابط خارجی سنا بود، باعث می شود که توانایی دولت آمریکا برای عبور دادن توافقنامه از کنگره به خطر بیافتد؟
جان کربی در پاسخ گفت: من چند روز پیش به این مسئله پرداختم. جان کری اطمینان دارد که این توافقنامه از حمایت کنگره برخوردار خواهد شد. جان کری هیچ رایی را در کنگره از پیش تضمین شده نمی داند. همانطور که گفتم وی همچنان تماس برقرار می کند و خود را در دسترس اعضای کنگره قرار می دهد چون این اعضا همچنان نگرانی هایی دارند.

خبرنگاری گفت: آیا می توانید بگوئید که وی گفتگوی خصوصی با سناتور چاک شومر سناتور دمکرات ایالت نیویورک داشته است؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت: بله البته که داشته است. وزیر خارجه آمریکا بر این باور است که این توافق به نفع ملی آمریکا و همپیمانان و شرکای آن است . جان کری همچنان با اعضای کنگره در تماس خواهد بود و به پرسش های آنها پاسخ خواهد داد. جان کری معتقد است که این توافقنامه با موافقت کنگره روبرو خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره سوریه و بیانیه اخیر شورای امنیت گفت این کشور از بیانیه دیروز شورای امنیت درباره گذار سیاسی درسوریه استقبال می کند.

وی افزود: آمریکا از بیانیه ریاست شورای امنیت درباره سوریه که دیروز صادر شده بود استقبال می کند. این بیانیه نشان می دهد که شورای امنیت یکصدا است و در کنار اصولی ایستاده است که در بیانیه ژنو قید شده بودند. این اصول شامل نیاز به یک گذار سیاسی واقعی در سوریه است و شامل هیئت حاکمه ای انتقالی در سوریه می شود. بیانیه دیروز تاکیدی بر دیدگاه دیرینه ما است که می گوید تنها راه حل پایدار برای بحران سوریه یک راه حل سیاسی است، یک روند سیاسی جامع تحت ریاست سوری ها که آمال و آرزوهای مشروع مردم سوریه را برآورده کند. شورای امنیت مصرانه از همه طرف ها خواسته است که نهایت تلاش خود را به صورت سازنده بکنند تا به این هدف دست یابند.

جان کربی افزود: آمریکا به صورت دیپلماتیک کار می کند تا به چنین گذاری دست یابد ، آمریکا متعهد به حمایت از تلاش های استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل درسوریه است. همانطور که می دانید جان کری وزیر خارجه آمریکا اخیرا با همتایان روسی و سعودی خود دیدار کرد تا درباره این روند پیش رو یعنی گذار سیاسی در سوریه صحبت کند . این بحث و گفتگوها ادامه خواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به صراحت گفت: موضع آمریکا درباره بشار اسد تغییر نکرده است و او نمی تواند بخشی از آینده سوریه باشد.
خبرنگار دیگری پرسید: در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد هیچ اشاره ای به سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه نشده است. آیا این بدان معناست که ما باید برداشت مان این باشد که آمریکا به روس ها امتیاز داد؟ یا اینکه همچنان موضع آمریکا درباره سرنوشت بشار اسد فاصله زیادی با موضع مسکو دارد؟

جان کربی گفت:
آمریکا هیچ امتیازی نداده است. موضع ما درباره بشار اسد تغییر نکرده است. وی نمی تواند بخشی از آینده سوریه باشد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایمان A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    2 20
    من چشمم آب نمیخوره روسها به همین راحتی اس 300 رو بدن