واحدمرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بیروت به قلم « رانا موسوی » نوشت شورای امنیت سازمان ملل متحد برای نخستین بار از یک طرح صلح مفصل مربوط به سوریه که مبتنی بر دوره انتقال سیاسی است به اتفاق آرا، حمایت کرد.

هدف از این طرح پایان دادن به جنگی است که تاکنون 240 هزار نفر رابه کام مرگ کشانده است .
کارشناسان هشدار می دهند هرچند آمریکا و روسیه درباره یک متن به توافق رسیده اند ،‌این آغاز روند تنش زدایی پس از شکست چندین ابتکار ، الزاما به معنای اتفاق نظر درباره عمق این بحران به ویژه در خصوص سرنوشت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، نیست.
به گفته این تحلیلگران ،‌ تحلیل رفتن قوای طرف های متخاصم در میدان نبرد ،‌ فوریت مقابله با تهدید گروه ( تکفیری صهیونیستی ) داعش و تنش زدایی بین ایران و آمریکا پس از توافق مربوط به هسته ای ، به رسیدن روس ها و آمریکایی ها به این توافق کمک کرده است.
حمایت از این طرح یک روز پس از حملات بسیار مرگبار حکومت سوریه صورت می گیرد که به کشته شدن حدود 100 نفر در نزدیکی دمشق منجر شد. استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل این حملات را غیرقابل قبول خواند . پس از این سخنان دی میستورا ، دمشق او رابه جانبداری متهم کرد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد از آغاز روندی با هدف « تشکیل یک گروه رهبری انتقالی با اختیارات کامل » بدون اشاره به سرنوشت اسد ،حمایت می کند .
این نهاد « باید بر پایه ،‌موافقت دوجانبه ای تشکیل شودو در عین حال عملکرد نهادهای دولتی تامین شود.»
این ابتکار به پیشنهاد استفان دی میستورا که قرار است سپتامبر آغاز شود ،‌قرار است امکان تشکیل چهار کارگروه درباره امنیت و محافظت ،‌مبارزه با تروریسم ، مسایل سیاسی و قانونی و همچنین بازسازی را فراهم کند.
هیثم المناع از رهبران مخالفان که فعالانه در رایزنی های تحت مدیریت دی میستورا شرکت کرده است در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت:« فرستاده ویژه هم اکنون کار انتخاب اشخاص متخصص (از دو طرف ) را برای تشکیل چهار کمیسیون آغاز کرده است .»
این طرح بر اصول بیانیه موسوم به ژنو یک مبتنی است .
بیانیه ژنو یک سندی است که سی ام ژوئن 2012 به عنوان راه حل سیاسی مناقشه به امضای قدرت های بزرگ رسید اما هنوز اجرایی نشده است ، هرچند دو بار شورای امنیت به آن اشاره کرده است .
به عقیده کریم امیل بیطار ،‌پژوهشگر همکار با موسسه روابط بین المللی و راهبردی ،‌ابتکار جدید فقط آغاز راه است و هیچ تضمینی وجود ندارد که این ابتکار موفقیت بیشتری در مقایسه با ابتکارات قبل به دنبال داشته باشد.
وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت:« اتفاق نظر بی سابقه ای وجود دارد ،‌آغاز روند نزدیکی و طرز فکری که تغییر را آغاز کرده است .»
بیطار افزود :« اما تاکنون ، هیچ یک از طرفین برای دادن امتیازات بیشتری که واقعا امکان عملی کردن میدانی این نزدیکی را فراهم کند ،‌اعلام آمادگی نکرده اند.»
تاکنون ،‌همه طرح های پیشنهادی سازمان ملل یا قدرت های بزرگ برای پایان دادن به مناقشه با شکست مواجه شده بود . گفتگوهای ژنو دو در سال 2014 به ویژه درباره سرنوشت رئیس جمهوری سوریه با بن بست مواجه و به گفتگوی بی اثر بین حکومت و مخالفان تبدیل شد.
بیطار تاکید می کند :« عمق مشکل دست نخورده باقی مانده است . این به ویژه سرنوشت شخص اسد است که از آغاز جنگ در سال 2011 همچنان ایجاد مانع می کند .»
به گفته المناع ،‌این مسئله « در طول روند یا پایان آن مطرح خواهد شد هرچند اگر آن را از همان ابتدا مطرح کنند ،‌به شکست کامل گفتگوها منجر خواهد شد.»
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه همچنین دوشنبه اعلام کرد برای روسیه تبدیل برکناری بشار اسد به پیش شرط غیر قابل قبول است.
به گفته کریم بیطار ،‌قدرت های بزرگ متوجه خستگی حکومت و شورشیان شده اند ،‌اوضاعی که فقط به نفع افراطیون به ویژه گروه ( تکفیری صهیونیستی ) داعش است که از دید جامعه بین المللی به مهم ترین تهدید تبدیل شده است .
وی توضیح می دهد :« دو طرف مناقشه متوجه تحلیل رفتن قوای خود شده اند و اینکه هیچ طرفی نمی تواند بر طرف دیگر برتری یابد.»
ژوئیه ،‌رئیس جمهوری سوریه برای نخستین بار به « کمبود منابع انسانی » در درون ارتش خود که با شورشیان و افراطیون در چهار نقطه سوریه مبارزه می کند،‌اعتراف کرده بود.
بیطار گفت :« این نگرانی وجود دارد داعش که حدود نیمی از خاک سوریه را در تصرف خود دارد این خلا را پرکند.»

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =