۰ نفر
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
تأثیر معاینه فنی در کاهش تصادفات

سرهنگ مراد مرادی *

بسياري از کارشناسان و متخصصين حوزه­ ترافيك، زمینه های بروز تصادف را در چهار عامل زير خلاصه می­ کنند که عبارتند از:

1- عامل انسانی

2- عامل راه

3- عامل وسیله نقلیه

4- شرايط اقليمي

در اين راستا توليد خودروهاي استاندارد و ايمن از يك سو و رسيدگي مستمر به حفظ سلامت و ايمني خودرو از طريق فرآيند معاينه فني در مراكز مجاز، از سوي ديگر موجب كاهش دخالت عامل وسيله­ي نقليه در بروز تصادفات مي­ شود.

هم اکنون در کشور ایران در فرآیند معاینه فنی خودروها، حداقل 18 پارامتر از جمله سیستم ترمز، میزان بودن فرمان، سیستم روشنایی، میزان آلایندگی و غيره بررسی می­شود؛ در این خصوص آمارها نشان می­ دهند از مجموع 18 شاخص­ مذکور، 60 درصد از آنها در بروز حوادث رانندگي مؤثر هستند و 30 درصد آن نقايص، منجر به افزايش آلودگي زيست محيطي مي­ شوند.

آمارهای جهانی نیز نشان می­دهند که 11 درصد از کل تصادفات به دلیل نقص فنی خودروها به وقوع می­ پیوندند.

با این اوصاف بدیهی است که با کنترل دقیق معاینه فنی خودروها می­توان ضمن کاهش حوادث رانندگی، تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را کاهش داد.

از جمله نقص فنی هایی که درشرایط خاص احتمال وقوع تصادفات را افزایش می دهند می توان به موارد زیر را اشاره كرد:

سیستم ترمز و نحوه­ی فرمان پذیری خودرو: سیستم ترمز و فرمان دو عامل اصلی کنترل راننده بر خودرو می­باشد که بدون عملکرد صحیح و دقیق این دو، سانحه­ی رانندگی اعم از تصادف، واژگونی، سقوط و ... قطعی و غیر قابل اجتناب است. در واقع نداشتن سيستم ترمز استاندارد، استقبال از هر نوع خطر است كه مواجهه با تصادفات رانندگي مفروض­ترين اين خطرهاست.

نقص فنی در سیستم روشنایی: سیستم روشنایی استاندارد در مواقع شب، طوفان، گرد و غبار، برف و باران از تجهیزات ضروری خودرو می باشد به طوری که رانندگی در شرایط مذکور بدون وجود سيستم روشنايي سالم و استاندارد، بسيار خطرآفرین خواهد بود.

نداشتن برف پاک کن استاندارد: بسیاری از رانندگان از اهمیت اين مسئله غافلند. نبود برف‌ پاک­ کن استاندارد می تواند در شرایط جوي نامناسب (برف، باران، كولاك و...) موجب بروز تصادفات ناگوار یا انحراف از مسیر، سقوط یا واژگونی شود.

لاستیک‌های غیر استاندارد: در هنگام رانندگی با لاستیک های غیر استاندارد و فرسوده، هر لحظه احتمال ترکیدن لاستيك و بروز سانحه­ي رانندگي و واژگوني وجود دارد.

شیشه های خودرو: استفاده از شیشه­ های سالم و استاندارد و بدون برچسب هایی که منجر به کاهش دید در هنگام رانندگی می­ شود از موارد مهمی است که در مراکز معاینه فنی نسبت به آگاه‌سازی رانندگان اقدام شده و از صدور برگ معاینه فنی برای این نوع خودروها امتناع می شود.

نتيجه گيري: تجزيه و تحليل و بررسي آماري نشان مي دهد، افزايش نوبت هاي معاينه فني و استمرار آن،‌ منجر به بهبود كيفيت خودرو شده و آمار تصادفات نيز به تبع آن‌ كاهش مي يابد.

* معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران بزرگ

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    6 1
    معاینه فنی هیچ تاثیری ندارد راننده پلشت گواهینامه اش هم بی ارزش است. فرهنگ را باید بالا برد.