سفیر اسبق ایران در سازمان ملل، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و مشاور بین الملل علی لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری دیشب درباره راه های بستن نفوذ آمریکا در ایران به گفتگو پرداختند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر شجاعی، مجری سیاسی برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در برنامه دیشب از سید محمد صادق خرازی، سفیر اسبق ایران در سازمان ملل و حسین شیخ الاسلام مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی دعوت کرده بود به صورت حضوری در استودیوی گفتگوی ویژه درباره بستن راههای نفوذ آمریکا در ایران پس از توافق، سخن بگویند. علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به صورت تلفنی در این میزگرد حضور داشت که در ادامه مشروح سخنان آنها را می خوانید:

مقام معظم رهبری در سخنان امروز خود، به تبیین ضرورت بستن راه های نفوذ آمریکا در ایران پرداختند. به نظر شما راههای نفوذ این کشور در ایران چیست؟
خرازی:
سخنرانی امروز رهبری یکی از مهمترین سخنرانی ایشان در سال جاری بود. آمریکایی ها یک سری تجارب مهم تاریخی را برای خود محفوظ می دانند. یعنی اینکه تا با یک کشوری مناسبات خود را بخواهند تنظیم کنند اول از همه سعی می کنند نمادهای ایالات متحده را به آن کشورها صادر کنند. از جمله برخی از صنایع مصرفی و اقتصاد وابسته به این کشور که نمادهای اجتماعی دارد را با خود می برند. بناشان با این اقدام این است که نشان بدهند پرچم آمریکا در آن کشور بالا رفته است.
همچنین سعی بر نفوذ در عمیق ترین لایه های اجتماعی با هدف تامین غایت اندیشه نظام سلطه دارند. یعنی آنها در روابط خود با دیگر کشورها در راستای منافع ملی دو کشور گام برنمی دارند. نمونه بارز این اقدامشان در لیبی است. قزافی در سالهای آخر حکومتش کار عجیبی کرد و به سمت عادی سازی مناسباتش با این کشور رفت. کارشناسان و مستشاران آمریکا به گونه ای در لیبی نفوذ کردند و ۷-۸ هزار مستشار امنیتی، سیاسی و اقتصادی آمریکا به طوری در لیبی نفوذ یافتند که در نتیجه خروجی اش، آش با جاش رفت. نظام حکومت لیبی مانند کیک روی آب وا رفت و غایت استراتژی آمریکاست که نظام سلطه را طراحی کرده اند و هدفمند می خواهند نفوذ خود را به گونه ای با ما ترسیم کنند که علایمی و شواهدی که بخواد تغییر سیاستهای آمریکا را داشته باشد، نشان نمی دهد بلکه ایشان در توالی و استمرار مهار و کنترل جمهوری اسلامی و دورمردن ایران از استقلال و شخصیت انقلابی خود، غایت هدف آمریکایی هاست.


دغدغه های رهبر معظم انقلاب در این باره به صراحت امروز بیان شد. بهترین راهکار مقابله با این راه های نفوذ چیست؟
خرازی:
ایشان تاکید می کنند غربیها فکر می کنند توانستند بیداری اسلامی را مهار کنند! شما خواهید دید در آینده منطقه چه اتفاقی می افتد. در کنار این مسایل وحخدت بین مسلمانان و امت اسلامی را مطرح می کنند. تاکید بر یمن می کنند و از آلام مردم یمن اشاره می کنند. از بی خردی برخی از حکام منطقه سخن می گویند. عقبه این نظام سلطه بنا است که این منطقه را به شکلی اداره کنند.


برگ برنده ما در مقابل طراحی آمریکایی ها چیست؟
خرازی:
سیاست راهبردی تقویت اتحاد ملی در درون و انسجام اسلامی در جهان اسلام که نامگذاری سالهای گذشته است، یکی از مهمترین مسایل است. شما ببینید امروز مجروحین تکفیری ها را رژیم صهیونیستی درمان می کند. یعنی واضح است اینها با هدف از بین بردن وحدت اسلامی وارد شده اند. بیداری اسلامی نیز باید تقویت شود و سرمایه ماست. تا بتوانیم هم همکاری جهان اسلام را تقویت کنیم که باید دستگاه دیپلماسی این را با جدیت دنبال کند و هم همکاری با کشورهای مهم قدرتمند مانند چین و روسیه را باید داشت که به خوبی باید مورد استفاده قرار گیرد.


علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه برنامه به صورت تلفنی وارد بحث شد.
مقام معظم رهبری دغدغه های خود را درباره نفوذ آمریکا در ایران به صراحت بیان کردند. مصادیق نفوذ و حضور آمریکایی ها در پس از توافق وین چیست؟
بروجردی:
اگر دقت در ادبیات ایشان داشتید که راه این نفوذ را ما بستیم و خواهیم بست. یعنی هر دو بخش را فرمودند. در مذاکرات هسته ای آمریکاییها بسیار مصر بودند وارد عرصه گسترده تر از هسته ای شوند. مسایل بحرانهای منطقه و مسایلی که علاقمند بودند و دستور تیم مذاکره کننده عدم ورود بود. بحث هسته ای را با توجه به چالش بیش از ۱۰ ساله گذشته تصمیم گرفتیم و منطقی بود ولی ورود آنها با توجه به اختلاف نظر ۱۸۰ درجه ای در مسایل منطقه از جمله سوریه، فلسطین و ... باعث شد نقاط مشترک نداشته باشیم. اگر چنین ورودی صورت می گرفت منفذی برای حضور آمریکایی ها بود و می توانست تبدیل به زنجیره ای مستمر برای غلبه سیاسی آنها بشود.
آنها در عرصه فرهنگی نیز از قبل چنین رویدادی که در تعامل مسایل سیاسی-منطقه ای زمینه برای تبادل کار فرهنگی و هیات های مختلف، سعی کردند زمینه حضور خود را فراهم کنند. آمریکایی به تعبیر حضرت امام شیطان بزرگ است. این تعبیر زیباترین مصداق است و آنها از طریق یک کار فرهنگی معمولی علاقه دارند جاسوسان خود را نفوذ داده و کار کنند و دنبال راه های مختلف برای نفوذ در عرصه سیاسی و فرهنگی و اقتصادی آغادز کنند.


به صورت مصداقی، نفوذ این کشور چیست؟ از زمزمه هایی که این روزها می شود در آمریکا چه چیزی را برداشت کردید؟
بروجردی:
بحث ما با آمریکایی ها درباره هسته ای بود. ادبیاتی که جان کری و مونیز و تیمی که به کنگره برای دفاع رفتند، وارد فضاها و مثالهایی شد که ما در ایران علاقمند هستیم از قبل هسته ای از تیم خاصی حمایت کنیم و چشمداشت داشتیم نسبت به آینده و انتخابات. تمام مسایل غیر هسته ای است و طمع آمریکا را از طریق مذاکرات هسته ای نشان می دهدو سابقه عملیات روانی و تبلیغاتی آنها را در فتنه و بحران ۸۸ داشتیم. آنها و رسانه های انگلیسی و CNN چقدر عملیات روانی کرد. این یک مثال ساده است به عنوان یک شیطنت سیاسی و عملیات روانی برای تحریکات آینده آنها به کار گرفته شد.

 

حسین شیخ الاسلام، مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بحث وارد شد.
شما نیز درباره نفوذ فرهنگی که در سخنان رهبری بود، چه مواردی را در سخنان اوباما، کری و سنا شنیده اید که مصداق نفوذ فرهنگی آمریکا در ایران است؟
شیخ الاسلام:
اگر جامعه و انسان به همین سه بعد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تقسیم کنیم بلاشک عمیقترین بعد، فرهنگی است. جایی که فکر و زیربنا ساخته می شود. فرق ما و کل جامعه غربی از اینجا شروع می شود. درگیری ما با غربیها، همه جانبه خواهد بودولی تعیین کننده ترین بخش این درگیری، بخش فرهنگی است. آنجا که او می خواهد شما را تبعه خود کند و شما مقاومت می کنید.
مقام معظم رهبری قضیه تهاجم فرهنگی را چندین سال قبل مطرح کردند. زیربنای اصلی ما در تفاوت با غرب، در تصور ما از انسان و جامعه و هستی، خدا و ماوراالطبیعه است. در قضیه آنها اینطور نیست و همه چیز را مادی می بینند. چون اصولی ندارند که الهی باشد، همه چیز برایشان مجاز است. زدن هواپیمای مسافربری برای رسیدن به اهداف مجاز است. دعوا از اینجا شروع می شود که نظام الهی در سال ۱۳۵۷ متولد می شود و منطقه را به دو دسته تقسیم می کند. کسانی که به خدا و دین و انسانیت اعتقاد دارند و کسانی که طاغوت هستند، مستکبرند، زور می گویند، جنایت می کنند. سلطه گر هستند.
این طرف رهبر حضرت امام، ملت جمهوری اسلامی است و برنامه ریزی دارد. آنها نیز سلطه خود را و تمدن غربی داشتند. آقای اوباما در پیامهای تبریک عید با خدعه و نیرنگ معیارهای تمدن آمریکایی را می سازد و ما را به آن دعوت می کند.
آنها سه پایه دارند، حقوق بشر، دموکراسی و قانونمنداری ولی به آمدن این اصول از منابع الهی قائل نیستند و هر وقت خواستند هر طور خواستند تفسیر می کنند. الان ایران متهم به تروریسم می شود ولی آنها از کودک کشی اسراییل دفاع می کنند. شورای امنیت علیه ملت مظلوم یمن قطعنامه صادر می کند و پشتیبانی از ظالم.
اولین حرف ما این است که می خواهیم خودمان باشیم و به خهدا و دین اعتقاد داریم. مهترینش تفسیر از انسان است که انسان را آزاد مطلق می دانند و مانند همجنس گرایی می دانند. آنها تعریف از اتنسان می کنند و می گویند نباید هیچ وقت اعدام شود. ما می گوییم جامعه اصل است.

 


مصادیق فرهنگی آمریکا برای نفوذ در ایران چیست؟
خرازی:
مهمترین کار این کشور، مظهر و معرفی لیبرال دموکراسی است. این جزو ایدئولوژی آمریکاست. اگر می خواهند مفهوم سازی کنند در ادبیات خود لیبرالیزم فرهنگی را مبنای ایدئولوژی می دانند. این همه مراکز تحقیقاتی در این کشور برای تولید ادبیات و استراتژی این کشور درست شده اند. موسسات راکلفر، هاروارد، صلح، خاورمیانه و موسسات مختلف برای وزارت خارج این کشور اتاق فکر هستند و ترسیم می کنند مثلا با چین چه مناسباتی داشته باشند.
می گویند مناسبات سیاسی داریم ولی چین به دلیل قوامی که در فرهنگ و اقتصاد یافته، تهدید خود می دانند. تمام اتاقهای فکر آنها در داین جهت کار می کنند. ما به لبخندهای دیپلماتیک این روزها دلخوش نداریم. دکتر ظریف اخیرا گفته اند داز ادبیات قرن بیستم خارج شوید و جهان بیرون نگاه کنید، فکر نمی کنم کسی در دولت ایران تمام تصمیمات فرهنگی سیاسی اقتصادی خود را بر مبنای لبخندهای این روزها قرار دهد.
من ۶-۷ سال زندگی کردم و می دانم آمریکا چگونه است. آنها با پرچم آمریکا وارد می شوند. مک دونالد، سیگارهای مارلبرو یکی از این پرچمهااست. اگر آنها بخواهند تکنولوژی بیاورند ما مشکلی نداریم ولی آنها فقط وابستگی فرهنگی و اقتصادی مصرفی می خواهند که در پرچم آمریکاست و برداشتهای عوام پسندانه ای در آن است. نظام فرهنگی آنها مبنی بر لیبرالیزم است. همه متفکران آنها در یک نقطه با هم سهمیند. همه شان معتقدند تنها یک راه چاره جهانی شدن به لحاظ فرهنگی است. اختلافات بسیار عمده بین آنگلوساکسونها، فرانکوفونها و دنیای اسلام دارند. آنها فقط نگاه می کنند در سبد خود لیبرالیزم فرهنگی را مبنای صدور اقتصاد، سیاست و فرهنگ خود تلقی کنند.

 

موثرترین و مهمترین راهکار برای جلوگیری از نفوذ آمریکا پس از مذاکرات وین چیست؟
بروجرودی:
نعهمت وجود رهبری و بصیرت آفرینی ایشان برای ملت که بسیاار تاثیرگذار است که بصیرت مردم بالا برود. دوم فرهنگ اسلام ناب ما که فرهنگ هیات منا الذله است که تاثیر زیادی در مقاومت ما دارد. سوم نفرت تاریخی ملت ما از آمریکاست. نه گذشته قبل از انقلاب را از یاد برده اند نه سابق این کشور در کودتای نوژه، جنگ و حمله به هواپیمای مسافربری ما از یادها رفته است.
نکته چهارم توان بازدارندگی ما است. حوادث منطقه نشان داد توانمندی های سیاسی و علمی ایران چقدر است. ما در مصاف نابرابر هسته ای توانستیم موجود علمی خود را در میدان ثابت کنیم. در عرصه اقتصادی نیز باید سیاست اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم. نکته آخر نیز آرمانگرایی ملت در انقلاب اسلامی و دیدگاه های حضرت امام و مقام معظم رهبری و جلووگیری از استحاله انقلاب می تواند جلوگیری از هجمه های آمریکا کند.


در سال ۲۰۰۶ آمریکایی ها از پیدایش خاورمیانه جدید گفتند که شکست خورد. آنها الان دنبال چه طرحی هستند؟
شیخ الاسلام:
آن چیزی که دنبالش هستند تجزیه منطقه به کشورهای کوچتر هستند چون قدرت کمتری دارند. توانایی ما در وحدت ماست. مهمترین نقاط دنیا در دست ماست. تنگه ها، اکثر ست قاره در دست ماست فرهنگ دینی در این منطقه متولد شده.
در رابطه با اینکه الان ایران تاکید بر تمامیت ارزی می کند، آنها یا اختلاف در پوشش مذهبی ایجاد می کنند یا پشتیبانی از فرقه گرایی می کنند. تاکید به وحدت و یکپارچگی ملت اسلامی و حق تعیین سرنوشت زیر سایه دین سالاری راه نجات ماست. در عراق می خواست دموکراسی نشان دهد چطور میتوان در کنار همدیگر زندگی کرد و سعودی برای اینکه نشان دهد این دموکراسی نمی تواند پا بگیرد چه سرمایه گذاریهایی برای جنایت کردند.
واقعیت این است که ملتهای منطقه ضداسراییلی هستند. چون خاکشان را اشغال کرده اند. برای همین است بزرگترین دوستان آمریکا در منطقه شاهنشاهی ها هستند. اینها طراحی جنگ علیه ایران کردند و پولش را شاهنشاهی عرب منطقه داد. همین الان یمن را نگاه کنید. همین شاهنشاهی های منطقه و اردن و مراکش و آمریکا و اسراییل هستند. در سوریه همین شاهنشاهی ها هستند که جنگ به راه انداخته اند و یکی دیگر هم که می خواهد امپراتوری عثمانی را احیا کند.

 

راهکار ما برای مقابله با این نفوذ چیست؟
خرازی:
اتفاقاتی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم رخ داد یکی از تلخ ترین مسایل این منطقه بود و دچار جنگهای قومی شدند و آمریکا نیز خرده امپراتوریهای منطقه را به کشورهای کوچک تقسیم کرد. الان به لحاظ تاریخی این جریان فکری در دستگاه و اتاق فکر نظام سلطه متبادر شده و کوچک کردن کشورها به نفعشان است. آنها منافع خود را در قدرت و تمامیت ارزی کشورهای بزرگ نمی بینند. منافعشان در کثرت کشورهای وابسته است. عراق و سوریه را می خواهند به کشورهای کوچک تقسیم کنند تا بتوانند نظام و منافع خود را پیش ببرند. حضرت آقا امروز دو اشاره بسیار مهم داشتند. یکی به مسئله تجزیه این کشورها اشاره کردند که تمامیت ارزی این کشورها برای ما مهم است و غایت راهبردی ماست. نکته دوم به پایان دهی به اختلافات اشاره کردند. ایشان فرمودند در ماجرای اختلافات مذهبی، جنگ مذهبی نیست. سیاسی است. هر کجای دنیا، صدای مسلمان بلند شد ما در کنارشان بودیم از فلسطین و بوسنی و هرزه گوین گرفته تا یمن که این اتفاق افتاد. ملت شیعه ایران تمام هزینه اتفاقات فلسطین را می دهند. ما دغدغه مان مردم مسلمان است و دغدغه مان اختلاف بین شیعه و سنی نیست. سخنرانی ایشان یکی از مهمترین سخنرانیهای سال جاری بود.

52231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    مثل آدم رابطه برقرار کنید با دنیا. مگه این همه کشور با آمریکا رابطه دارند، آمریکا نفوذ کرده توشون؟
    • بی نام A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
      31 3
      خوشی زده زیردلتون ارامش وامنیت داری دلت بهونه می گیره یکم تاریخ بخون
  • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    90 90
    نفوذ آمریکا در ایران بهتر از نفوذ هر کشور دیگری در ایرانه. در اینکه شکی نیست؟
  • بدون نام ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    76 82
    ديدگاه همه محترمه به نظر منم رابطه با آمريكا ايران رو از انزوا در مياره واصل هم آسايش مردمه!
  • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    56 56
    بنظر من باید ازمردم سوال بشه رابطه با امریکا را می خواهید یا نه البته فکر میکنم جواب مشخصه. نظر مردم باید ملاک باشد.
  • علوي ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    14 4
    شب بود و تاريك در جنوب غربي كشور عمليات فاو اگر ميدانستيد برادران ما چجوري با هليكوبتر آپاچي آمريكا كه به كمك بعثي ها رزمندگان ما را گروه گروه هدف موشك قرار ميدادند وبه شهادات ميرساندند و حالا بعد از بيستوشش سال هنوز آشفته ام (چرا)
  • بی نام A1 ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    8 5
    نمی دانم چطور کوکاکولا و پپسی مظهر آمریکا و نفوذ لیبرال دموکراسی نیستکه تازه کارخانه شان هم در مشهد مقدس است ولی مک دونالد و استارباکس هست؟ کمی از ژاپن بیاموزیم که با آنکه آمریکا دو بمب اتم بر سرش انداخت ، نه فرهنگش را از دست داد و نه روابطش با آمریکا را.
  • بی نام A1 ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    8 10
    فرهنگي كه بخواهد با يك همبرگر برود، همان بهتر كه برود...
  • نا شناس IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    3 6
    در این صورت چین اشتباه بزرگی را مرتکب شد که دیوار معروف چین را برچید ایا در تمام دنیا هیچ کس به اندازه ما امریکا را نشناخته است هیچ کشوری با امریکا جرات تعامل ندارد