تسنیم نوشت:

 علی مطهری نماینده مردم تهران در شانزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور که عصر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، با ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانشجویان اظهار داشت: گله‌ای که از همه دانشگاه‌ها و دانشجویان دارم در خصوص این است که بحث علمی، فکری و فلسفی در دانشگاه‌ها مشتری ندارد و تنها در مورد مسائل روز و رقابت‌های سیاسی بحث می‌شود؛ یعنی ذائقه دانشجویان نسبت به مسائل فکری نامناسب شده و این برخلاف قبل از انقلاب است که در دانشگاه‌ها، سخنرانی‌ها در مورد مسائل فکری، اعتقادی و فلسفی بود. 

وی با بیان اینکه هر انقلابی بعد از پیروزی با یک خطر خاص روبرو می‌شود، افزود: کسانی که قبل از انقلاب مبارزه می‌کنند، بعد از پیروزی نهضت به صورت طرفداران انقلاب درمی‌آیند و از درون سعی می‌کنند آن حرکت را ناکام کنند. 

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این سوال که چطور می‌شود که یک حرکت فکری و اجتماعی بعد از صدر اسلام به آن روز دچار می‌شود، گفت: نباید به خود مطمئن باشیم که انقلاب منحرف نخواهد شد و این تفکر به خداوند به این انقلاب عنایت خاصی دارد و منحرف نمی‌شود، صحیح نیست. البته آینده این انقلاب به رهبری بستگی دارد و سنت‌هایی بر عالم حاکم است و خداوند براساس آن سنت‌ها رفتار می‌کند و این گونه نیست که بگوییم هر رفتاری انجام دهیم، خدا انقلاب را حفظ می‌کند. 

مطهری ادامه داد: این فکر که اگر رهبری باشد خیالمان راحت است، صحیح است و خیالمان تا حدودی راحت است ولی ممکن است رهبری نتواند مسائلی را بیان کند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به حساسیت‌ها در مورد توافقات هسته‌ای گفت: حساسیت‌هایی که در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک مطرح است، مغتنم و مبارک است و اگر این حساسیت‌ها نبود ما باید نگران می‌شدیم. اینکه جوانان ما به این مسائل توجه دارند و رصد می‌کنند، خوب است و ما نباید نگران شویم که چرا افراد مخالفت می‌کنند و نظرشان را می‌گویند.

مطهری با اشاره به توقیف نشریه 9 دی گفت: من درباره توقیف این نشریه گفتم که اگر توهینی انجام داده، اجازه دهید مخالفت خود را بیان کند و نباید از حرف زدن جلوگیری کنیم. زمانی که در هیئت نظارت بر مطبوعات بودم می‌گفتم که بی‌جهت و به بهانه‌ واهی نباید روزنامه‌های اصلاح‌طلب مانند شرق یا اصولگرا مانند کیهان یا نشریه 9 دی توقیف شوند.

وی با تاکید بر اینکه اصل اظهار نظر در مورد مذاکرات امر مبارکی است، افزود: هدف ما از انقلاب چه بود و باید در این زمینه که در کجا ما عقب‌نشینی کردیم، از ابتدا تا امروز بررسی انجام دهیم و وضعیت خود را با آرمان های انقلاب همچون عدالت، آزادی و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجرای اسلام بررسی کنیم. ما به دنبال اجرای احکام اسلام بودیم حال باید پرسید که آیا کاستی در کار ما در گذشته و مقاطع مختلف انقلاب نبوده است؟

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اگر ما خوب عمل نکنیم، هیچ ضمانتی برای آینده نیست و هم اکنون باید از دشمن داخل ترسید و ترسی از دشمن بیرونی نیست. 

مطهری با اشاره به عوامل فنا و بقای امت از نظر قرآن خاطرنشان کرد: قرآن 4 عامل را برای فنای امت‌ها ذکر می‌کند؛ اولین مورد ظلم است؛ ممکن است بگویند در جمهوری اسلامی که ظلم نداریم. خیر ظلم داریم البته عدالت غلبه دارد ولی جاهایی ممکن است ظلم‌هایی اتفاق بیفتد؛ عده‌ای تصور می‌کنند که چون ولی فقیه در راس است، ظلم نمی‌شود و اگر بگوییم ظلم می‌شود مانند این است که با نظام مبارزه می‌کنیم. خیر به این صورت نیست. 

وی با اشاره به فوت ستار بهشتی افزود: می‌گویند ستار بهشتی وبلاگ نویسی بود که علیه نظام مطالب توهین‌آمیز می‌نوشت ولی به اعتراف مسئولان نیروی انتظامی در طول روز تنها 8 بازدید کننده داشت و بالاخره جوان رشیدی بود که در اثر کتک‌ها از دنیا رفت؛ این تصمیم نظام نبود بلکه یک مسئول خطایی کرده و ما حتی این سوال را در مجلس مطرح کردیم ولی عده‌ای به ما گفتند این سوال نظام را تضعیف می‌کند ولی ما گفتیم باید نقاط ضعف نظام را بگوییم و نقاط ضعف، نظام را تقویت می‌کند یعنی گفتن و تکرار این حوادث از چنین حوادثی جلوگیری می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه فساد اخلاقی باعث نابودی جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد: جامعه از عناصری تشکیل شده که در هم تاثیر دارند. لذا وقتی قسمتی فاسد شد، کل جامعه نیز فاسد می‌شود و دولت‌هایی که می‌خواهند جامعه‌ای را فاسد کنند در آن جامعه فساد اخلاق را رواج می‌دهند.

مطهری گفت:  تفرق و تشتت عامل سوم نابودی یک جامعه است.

وی  در پاسخ به این پرسش که برخی از مواضع شما این برداشت را می‌کنند که میان مواضع سیاسی و فرهنگی‌تان تضاد و جود دارد، نظر شما چیست؟، گفت: من تصور می‌کنم تلازمی بین مسئله آزادی تفکر و بیان و فرد وجود دارد و فکر می‌کنیم که اگر کسی به آزادی بیان معتقد بود باید آزادی غربی را بپذیرد و بالعکس؛ در حالی که چنین تلازمی وجود ندارد و ما معتقدیم تفکر و بیان باید آزاد باشند و به گفته شهید مطهری احزاب غیراسلامی در جمهوری اسلامی مجاز به فعالیت هستند منوط بر اینکه با تابلوی خود فعالیت کنند و نفاق و دورویی بین آنها نباشد. وقتی ما این مسائل را مطرح می‌کنیم دفاع از حقوق شهروندی، حقوق بشر و آزادی انسان‌ها است. 

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد:‌آیا هر فردی آزاد است که هر نوع کوششی داشته باشد؟ یا حرمت مشروب را مخالف آزادی فردی می‌دانیم؟ اینها تلازمی با هم ندارند و ما معتقدیم آزادی بیان ناشی از قوه تفکر است و باید بیان آزاد باشد. مصلحت جامعه آزادی افراد را محدود می‌کند. یعنی اگر فردی بگوید فردی در خانه خود مشروب می‌خورد و آزادی کسی را محدود نمی‌کند حکم آن چیست، باید پاسخ گفت اسلام می‌گوید مصلحت نسل‌ها‌ی آینده چنین اجازه‌ای را به تو نمی‌دهد.

مطهری با بیان اینکه  هیچگونه تضادی میان مواضع سیاسی و فرهنگی من وجود ندارد، تاکید کرد:‌اصلاح‌طلبان مواضع فرهنگی و اصولگرایان مواضع سیاسی من را نمی‌پذیرند و باید گفت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دچار نقص هستند که مسائل مربوط به حقوق مردم را نمی‌پذیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا شما و آقای لاریجانی اجازه نمی‌دهید برجام در مجلس بررسی شود، افزود: من کسی بودم که گفتم مجلس نمی‌تواند درباره این توافق نظر ندهد و ما نمی‌توانیم شورای امنیت ملی را جایگزین مجلس کنیم؛ معتقدم شورای امنیت نباید جای مجلس را بگیرد.

مطهری با تاکید بر اینکه شورای امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام در بعضی اوقات قانونگذاری می‌کنند، گفت: تنها نهاد قانونگذاری در کشور مجلس است و باید این موضوع رفع ایراد شود.

وی با تاکید بر اینکه مجلس باید در مورد برجام نظر دهد، اظهار داشت: نظردادن مجلس به این شکل است که لایحه به مجلس بیاید البته مجلس نمی‌تواند جزئیات برجام را بررسی کند ولی می‌تواند آن را رد کند یا بگوید بله. مجلس نباید در باره برجام عجله کند و اگر بناست کنگره آمریکا آن را رد کند چرا توپ در زمین ما بیفتد؟

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اگر کنگره برجام را رد کند، آمریکا منزوی می‌شود و اروپا با آن همراهی نمی‌کند. در توافقنامه و برجام موردی درباره محدود شدن موشکی و تسلیحاتی نیست و این موضوع در قطعنامه شورای امنیت ملی وجود دارد که می‌توان به آن اعتنا نکرد یعنی ما متعهد به توافقنامه هستیم نه قطعنامه.

مطهری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا در مقابل فسادهای اقتصادی، امنیتی و سیاسی مهدی هاشمی سکوت کرده‌اید، افزود؟: وقتی که انسان در پرونده‌ای تسلط ندارد، اظهار نظر کردن مشکل است؛ اینکه بگوییم او این کارها را کرده و در دادگاه ثابت شده قضاوت کار سختی است.

وی ادامه داد: من اظهار نظر مثبت و منفی درباره پرونده مهدی هاشمی نکردم و چند ماه پیش به آقای اژه‌ای انتقاد کردم که در مقابل این جمله مهدی هاشمی که گفته حکم من عادلانه نیست چرا می‌گویید این یک جرم است؛ یعنی یک متهم به قتل ممکن است بگوید حکم من عادلانه نیست ولی این گفته جرم محسوب نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه پرونده مهدی هاشمی جنبه سیاسی دارد، افزود: وقتی با طرف مقابل حرف می‌زنیم جرم مهدی را سنگین می‌داند؛ من چند ماه پیش با آقای هاشمی ملاقات داشتم و از وی پرسیدم که آیا مهدی مجرم است؛ او پاسخ داد مهدی از همه اتهاماتش دفاع و همه را رد کرده است. اگر محکوم شود ممکن است مدت زمان کوتاهی زندانی برای او بنویسند. آقای هاشمی می‌خواست بگوید مهدی جرم سنگینی نداشته است. بنابر این ما در اینگونه مسائل وارد نشویم بهتر است.

مطهری با استناد به اصل 27 قانون اساسی گفت: راهپیمایی در اصل 27 قانون اساسی در کشور آزاد است مگر به شکل مسلحانه یا اینکه مخل مبانی اسلام باشد.

وی در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان که گفته بود چرا شما از سیاست خارجی دولت قبل تجلیل می‌کنید، گفت: یادم نمی‌آید از دولت قبل تجلیل کرده باشم. البته ابتکار دولت قبل این بود که ما با آمریکای لاتین ارتباط خوبی پیدا کردیم. ولی در مجموع در دنیا منزوی بودیم.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره برخورد دولت فعلی با منتقدان یادآور شد: من در مورد برخورد دولت با منتقدان سکوت نکردم و چند بار گفتم که دولت و رئیس جمهور در مقابل منتقدان کم تحمل هستند و ضرورتی ندارد آقای روحانی پاسخگو باشد. حتی یک نماینده می‌گفت ما چون می‌دانیم روحانی در مقابل انتقاد کم تحمل است چیزی می‌گوییم که او در مقابل ما چیزی بگوید.

مطهری درباره برجام گفت: من در نطق اخیرم در مورد برجام گفتم که شورای امنیت ملی نمی‌تواند جای مجلس را بگیرد و برجام باید به شکل لایحه دربیاید. کسانی که در نطق قبلی به من حمله کردند، وقتی از تریبون پایین آمدم با من روبوسی کردند و به آنها گفتم یا من منحرف شدم یا شما درست شده‌اید.

وی درباره موضوع ساپورت پوشان افزود: قبلا من را مسخره می‌کردند که می‌گفتم ساپورت‌پوشان نباید باشند. ولی احساس خطر من کار درستی بود و هم اکنون ساپورت‌پوشی پوشش رسمی شده است.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =