ایسنا نوشت:

نخستین سامانه هشدار سریع زلزله در تهران با نصب چهار دستگاه شتاب نگار و یک دستگاه تقویت کننده امواج بر روی گسل "مشا" در ارتفاعات امام زاده هاشم(ع) نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت.

عباس استاد تقی زاده، قائم مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این نشست که در مرکز مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، با اشاره به ضرورت راه اندازی سامانه هشدار سریع و کاربردهای آن در زمان وقوع زلزله گفت: مدیریت بحران، مدیریت ثانیه هاست، ما مجبوریم که از ثانیه به ثانیه زمان موجود برای کاهش خسارات و تلفات استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این نکته که زلزله قابلیت پیش بینی زمان وقوع ندارد، افزود: با استفاده از فناوری های نوین همچون سامانه هشدار سریع می توان اقدامات لازم را برای کاهش خسارات ،لحظاتی قبل از وقوع زلزله انجام داد.

تقی زاده با ارائه توضیحاتی در خصوص همکاری سه ساله تهران با سازمان همکاریهای بین المللی ژاپن (جایکا) ، صدا و سیما و سازمان تنظیم مقرارت رادیویی و مخابرات برای راه اندازی این سامانه در تهران و فعال سازی چهار شتاب نگار در محدوده گسل مشا، گفت: در حال حاضر در محیط پیرامونی شهر 14 شتاب نگار نصب شده که برای تخمین دقیق و استفاده از خروجی سامانه باید به 50 دستگاه شتاب نگار نیاز افزایش یابد و امیدواریم با حمایت های لازم از سوی سازمان های دولتی و سازمان مدیریت بحران کشور این سامانه هر چه سریع تر تکمیل شود.

قائم مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین در حاشیه این نشست با ارائه توضیحاتی به تشریح نحوه فعالیت این سامانه پرداخت و افزود: زلزله از یک موج اولیه s و یک موج ثانویه p تشکیل شده که سرعت آنها با هم متفاوت است، موج ثانویه باعث تخریب می شود، بنابراین با استفاده از زمان موجود بین این دو موج می توان وضعیت هشدار را اعلام و اقدامات اولیه را به صورت خودکار انجام داد.

وی گفت: بسته به ناحیه ای که زلزله در آنجا اتفاق می افتد و گسلی که فعال می شود ، حدود 10 ثانیه فرصت داریم تا اقدامات اولیه را انجام دهیم، در این 10 ثانیه می توان سیستم های چون گاز ، برق و آب و مترو را قطع و از طریق صدا و سیما هشدارهای ویژه را اعلام کرد.

وی با بیان این نکته که این سیستم در کشورهای پیشرفته از جمله ژاپن در حال حاضر فعال شده ، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در منطقه شمال شرق استان تهران در محدوده امامزاده هاشم(ع) خروجی این موج را با استفاده از چهار دستگاه شتاب نگار و یک دستگاه ریپیتر(تقویت کننده) گرفتیم و اکنون این موج ثبت و در اختیار سازمان قرار دارد.

وی گفت: این یک طرح پایلوت است و باید در سال‌های آینده آن را در محدوده گسل های جنوب ، شرق و غرب تهران نیز توسعه دهیم.

در ادامه بهنام سعیدی، معاون امور پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور نیز در سخنانی گفت:راه اندازی سامانه هشدار سریع زلزله بنا به اهمیتی که دارد یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای شهر تهران و تمامی کلان شهرهای کشور و مراکز جمعیتی است.

وی با اشاره به اهمیت ادامه اجرای طرح و حمایت سازمان مدیریت بحران کشور از این اقدامات در تهران گفت: امیدوارم اجرای این طرح موفق در تهران را در دیگر کلانشهرها و مراکز جمعیتی گسترش دهیم.

در ادامه جلسه رضا حیدری مشاور طرح به معرفی بیشتر این سامانه و اهمیت راه اندازی و روش کار آن پرداخت و با بیان این نکته که این سامانه در کشورهایی چون مکزیک ،ژاپن، آمریکا و چین اجرا شده ، گفت: این نخستین بار است که سامانه هشدار سریع به شکلی واقعی در تهران اجرایی شده است.

وی در ادامه به معرفی انواع سه گانه سامانه های هشدار سریع در دنیا پرداخت و گفت: برای راه اندازی این طرح تمام مناطق تاثیرگذار و دامنه جنبش زمین در نظر گرفته شده است.

همچنین سوگیو ایمامورا کارشناس سیستم هشدار سریع زلزله گروه جایکا نیز در این نشست با ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه همکاری جایکا و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای راه اندازی سامانه هشدار سریع و معرفی این سامانه گفت: زمان سیستم برای هشدار از وقتی آغاز می‌شود که زلزله در نقطه اولیه (P) اتفاق می‌افتد. این سیستم موج اولیه را شناسایی می‌کند موج اولیه از طریق سنسوری که نزدیک کانون زلزله نصب شده است ثبت و ارسال می‌شود و فورا پس از تحلیل و آنالیز اولیه می‌توان تخمین زد که مرکز زلزله در کجا قرار دارد. علاوه بر این می‌توان با استفاده از این شبکه بزرگی زلزله را برآورد و مشخص کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =