۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲

تسنیم نوشت:

نمایندگان ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق تهدید کردند که اگر اسم «نوری المالکی» از گزارش عاملان سقوط موصل حذف نشود، جمعی استعفا خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز، نمایندگان ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق تهدید کردند که اگر اسم «نوری المالکی» از گزارش عاملان سقوط موصل حذف نشود جمعی استعفا می‌دهند.

نمایندگان ائتلاف دولت قانون از "سلیم الجبوری" رئیس پارلمان عراق خواستند نام "نوری مالکی" رئیس این ائتلاف را از گزارش موصل حذف کند.

این گزارش به تازگی در خصوص دلایل سقوط موصل منتشر شده است. این نمایندگان تهدید کردند در صورت حذف نشدن نام مالکی از این گزارش، استعفا خواهند کرد.

شبکه الفرات شب گذشته از انتشار اسامی کسانی خبر داد که به گزارش این شبکه در ارتباط با سقوط موصل نامشان در کمیته تحقیق اعلام شده است.

نکته سئوال برانگیز در اعلام اسامی افرادی که در ارتباط با سقوط موصل نامشان در کمیته تحقیق آمده است، آمدن نام "نوری المالکی" نخست وزیر سابق عراق است.

هر چند دست داشتن افرادی همچون اثیل النجیفی استاندار برکنار شده نینوی و افسران دارای گرایش بعثی در سقوط موصل و سیطره تروریست‌های تکفیری با همدستی این افراد خائن و شخص النجیفی بارها از سوی برخی محافل عراقی مورد تاکید قرار گرفته است، اما اعلام نام نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق به عنوان یکی از کسانی که نامش در کمیته تحقیق مربوط به سقوط موصل منتشر شده، ابهاماتی را به وجود می آورد.

اشاره کمیته تحقیق به نام نوری المالکی در حالی است که وی از سرسخت ترین منتقدان و مخالفان طرف‌های دارای گرایش بعثی و همسو با عربستان بوده و به تازگی نیز از رژیم سعودی و وهابیون به سبب دست داشتن در  اقدامات تروریستی در عراق و حمایت‌های آنها از تروریست‌های تکفیری داعش انتقاد کرده بود و برخی محافل احتمال ارتباط اشاره به نام مالکی در کمیته تحقیق سقوط موصل با مواضع ضد سعودی وی را بعید نمی دانند.

نام‌های افرادی همچون بابکرزیباری رئیس سابق ستاد مشترک ارتش، اثیل النجیفی استاندار برکنار شده نینوی که طی هفته‌های اخیر رسانه‌های سعودی تریبون خود را در اختیار وی قرار داده اند تا شخص نوری المالکی را تخریب کند، هدی زکی نماینده شورای استان نینوی،فاروق الاعرجی مدیر دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، سعدون الدلیمی وزیر دفاع سابق، مهدی الغراوی فرمانده سابق نینوی، کفاح مزهر فرمانده لشکر سوم پلیس فدرال، باسم حسین الطائی فرمانده سابق عملیت نینوی، عبود قنبر فرمانده مشترک، الحمدانی فرمانده پلیس نینوی،نورالدین قبلان معاون رئیس شورای استان نینوی و شمار دیگری از مقامات نظامی و سیاسی عراقی در این گزارش آورده شده است.

بر اساس گزارش الفرات، سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق گزارش نهایی کمیته تحقیق درباره سقوط استان نینوی را به طور رسمی از حاکم الزاملی رئیس این کمیته دریافت کرده بود.

 گزارشی با اهداف سیاسی


از سوی دیگر"عواطف نعمه" از نمایندگان دولت ائتلاف قانون در همین رابطه تأکید کرد، در گزارش سقوط موصل که از طریق برخی رسانه ها فاش شده، سیاسی کاری شده است.

نعمه گفت: این گزارش فاقد ساده‌ترین شروط بی طرفی است و مالکی و بابکر زیباری را مسئول اصلی فروپاشی ارتش و اشغال موصل به دست داعش توصیف کرده است.

وی تصریح کرد: در این گزارش این موضوع نادیده گرفته شده است که مسعود بارزانی نخستین کسی است که از سقوط موصل سود می برد و بابکر زیباری جایگزین او شده است.

نعمه تأکید کرد: مدارک و اسناد و ویدیوهای متعددی وجود دارد که ثابت می کند بارزانی به افسران و سربازانش دستور داده عقب نشینی کنند و در مقابل داعش نأیستند به این بهانه که آنان فقط در حال نبرد با ارتش هستند.

به گزارش العالم، وی همچنین ابراز تعجب کرد که چرا در این گزارش به مناطق اشغال شده توسط پیشمرگه با سوء استفاده از آشوب ایجاد شده توسط داعش، پرداخته نشده است.
نعمه اظهار داشت: در این گزارش به نقش پلیس موصل در سقوط این شهر به دلیل دریافت فرمان عقب نشینی از "اثیل النجیفی" اشاره نشده است.

این نماینده از رئیس پارلمان عراق خواست اعترافات اعضای شورای استانداری نینوا در این خصوص را منتشر کند.

نعمه تأکید کرد: تظاهرات فتنه انگیزانه که از سوی شرکای فرایند سیاسی حمایت می شد، دلیل سقوط موصل است. چرا در این گزارش به شیوخ فتنه و حامیان سیاستمدار آنان که زمینه سقوط موصل را فراهم کردند اشاره ای نشده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    13 6
    مقصر اصلی همین مالکی است وبس.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    2 3
    فقط مالکی مقصر اصلی می باشد