رئیس مجلس گفت: در بحث عبور از تحریم ها رهبرى پشتیبان تیم مذاکره کننده بود چرا که با توجه به درخواست خود غرب فرصت مغتنم و قابل بررسى بود.

به گزارش مهر، على لاريجانى در شانزدهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید کشور و همایش الزامات تبدیل جمهوری اسلامی به یک قدرت بین المللى كه در سالن صباى مشهد برگزار شد، تاكيد كرد: نبايد بگذاريم شرايط ملتهب منطقه باعث لغزش هاى داخلى در كشور شود و ما در شرايط حاضر نيازمند وفاق عمومى بيشترى در اداره كشور هستيم.

وی با بیان اینکه برای دستيابى به اهداف بزرگ انقلاب باید از احساسات دوری جست و فرهنگ عقلانى را دستور کار قرار داد افزود: نظام جمهورى اسلامى عموما در مسائل استراتژيك چه در سطح منطقه اى و چه بين المللى خوب عمل كرده است چرا كه استراتژى هاى اصلى توسط مقام معظم رهبرى مشخص و تبيين شده بود.

مذاکرات به درخواست غربی ها انجام شد

وى با اشاره به مباحث هسته اى ادامه داد: در اين خصوص ديدگاه هاى مختلفى مطرح است و بايد نقاط قوت و ضعف برجام به خوبى مورد تحليل قرار گيرد اما سوال مهم اين است كه چرا آمريكا و غرب اظهار داشتند كه در مذاكرات با ايران به توافق رسيده اند.

لاريجانى اضافه كرد: در ارتباط با نتايج مذاكرات در غرب دو گروه هستند كه برخى معتقدند، توافق اقدام غلطى بوده و نبايد توافقى صورت مى گرفت و به دنبال آن نيز براى سركوب ايران بايد فشارهاى بيشترى را تحميل مى كردند كه از جمله افراد اين گروه مى توان به جمهورى خواهان و اسرائيل اشاره كرد.

وى ادامه داد: گروه دوم نيز معتقد بودند كه مذاكرات فرصتى است كه بايد از آن استفاده كرد چرا كه تحريم ها نتوانست با دستيابى ايران به انرژى هسته اى مقابله كند و ایران توانسته است با دانش داخلى به آن دست پيدا كنند و در كنار همه اين ها مسائلى است كه ما براى رفع شان نيازمند ايران هستيم.

وى تصميم نظام را در خصوص مذاكرات استراتژيك و خوب اعلام كرد و گفت: نكته قابل اهميت در مذاكرات اين بود كه انجام آن به درخواست غرب و آمريكا صورت گرفت نه كشور ما و همچنين آنها شرط پذيرش غنى سازى ما را به صورت كتبى پذيرفتند.

رييس مجلس شوراى اسلامى تصريح كرد: توجه داشته باشيد كه آنها دستيابى به انرژى هسته اى را در معناى داشتن نيروگاه پذيرفته بودند اما انجام غنى سازى را نمى پذيرفتند و نزاع اصلى ما با غرب سر همين نكته بوده است.

وى با بيان اينكه غرب نمى تواند براى رفع برخى از نيازهايش در دنيا از ايران چشم پوشى كند، گفت: امروز غرب ايران را به عنوان يك قدرت در منطقه مى شناسد كه داراى بارورى است و توانسته با ايستادگى، دقت نظر و تكيه بر تلاش دانشمندان خود به دانش هسته اى دست پيدا كند.

ایران راه خود را می رود

وى با اشاره به رفتار غرب و آمريكا در جنگ عراق ابراز كرد: ايران هميشه در فعاليت هاى منطقه اى راه خود را رفته است، دخالت ما در كشور عراق براى از بين بردن عنصر فسادى مانند صدام بود نه اشغال آن كه هدف كشورهاى غربى بود.

لاريجانى با اشاره به نقش رهبرى در مذاكرات هسته اى بيان كرد: مقام معظم رهبرى با نقش اساسى خود در نظام جمهورى اسلامى ايران نسبت به دستيابى انرژى هسته اى از تمامى دولت ها حمايت كردند و يا زماني كه برخى به دنبال عبور از خط قرمز هاى هسته اى بودند ايشان ايستادگى كردند.

وى افزود: همچنين در بحث عبور از تحريم ها نيز رهبرى پشتيبان تيم مذاكره كننده بود چرا كه با توجه به درخواست خود غرب فرصت مغتنم و قابل بررسى بود.

27213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =