ایرنا نوشت:

 سفر دو روزه هفته گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان در چارچوب سفرهای منطقه ای را که خود یک « پیام قوی و مهم » است، نمی توان جدای از دیپلماسی فعال و موثر او بعد از توافق هسته ای با گروه 1+5 برای حل پرونده های پیچیده در منطقه دانست.

 ظریف درچارچوب دور دوم سفرهای منطقه ای خود بعداز توافق هسته ای به لبنان، سوریه، پاکستان و هند سفرکرد و در دور اول هم به کشورهای کویت، عراق و قطر رفته بود.

« سامی کلیب » نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد:سفرهای منطقه ای ظریف بعداز توافق هسته ای، پیامی مهم و قوی از سوی یک کشور قدرتمند است که حتی دست دوستی به سمت دشمنان سابق دراز کرده است.
وی همچنین تدارک و اجرای این سفرهای منطقه ای را بی ارتباط با شخصیت برجسته ظریف که اکنون به «پدیده ای ظریف در دیپلماسی جهانی» تبدیل شده است، نمی داند، شخصیتی که توجه بسیاری را در جهان از جمله در لبنان و جهان عرب به خود جلب کرده و تحسین فزاینده عده زیادی را برانگیخته است.

این روزنامه نگار برجسته لبنانی تصریح کرد: گمان نمی کنم هیچ وزیر دیگری در دنیا مانند ظریف، چه در بعد شخصیتی که از خود بروز داد و چه از حیث موضوعی که پیگیری و از آن دفاع می کند، این طور مورد توجه و و اهتمام جهانی قرار گرفته باشد.
سامی کلیب با بیان اینکه « ظریف توانست با به اصطلاح «دیپلماسی لبخند» از یکی از حساس ترین و خطیرترین مسائل منطقه عبور و دست خود را به سمت خطرناک ترین دشمنان دراز کند»، خاطرنشان کرد: این ها همه نشان از اعتماد به نفس بالا و شناخت دقیق ظریف از تاثیرات روانی لحن و اظهارات دیپلماتیک در افکارعمومی جهان دارد در حالیکه تا قبل از آن عده ای با ارائه تصویرهای غلط از ایران در صدد مخدوش کردن چهره آن بودند.

کلیب در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه می دهد. وی که تجربه طولانی کار و قلم زدن در رسانه های غربی را دارد، بر اهمیت این بعد از دیپلماسی در سیاست گذاری ها و شکل گیری افکار عمومی غربی کاملا واقف است.
پیگیری دقیق و مستمر عملکرد ظریف، کلیب را به این نتیجه رسانده که او در آزمون جذب قلوب مردم غرب و برخی کشورهای عربی موفق بوده است.

** دیدار از لبنان
ظریف در دومین سفر خود به لبنان به عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم ایران با نبیه بری رییس مجلس، تمام سلام نخست وزیر، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله، جبران باسیل وزیر امور خارجه و مسئولان گروه های فلسطینی مقیم لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در چند گفت وگوی کوتاه با خبرنگاران و کنفرانس مشترک خبری با همتای لبنانی خود به سئوالات پاسخ داد و به ویژه بر همکاری ، تشریک مساعی و ضرورت گفت وگوی بین کشورهای منطقه برای حل بحران ها تاکید کرد و گفت که ایران دست خود را به سوی این کشورها دراز می کند.

اظهارات ظریف که اواخر دی ماه سال 92 نیز به عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم به لبنان سفر کرده بود، با استقبال گسترده محافل سیاسی ، رسانه ای و مردمی لبنان از طیف ها و جریان های مختلف سیاسی و طایفه ای قرار گرفت.

اما درباره دیدار ظریف از لبنان، کلیب معتقد است که باید قبل از بحث در این باره، مقاله «اول همسایه بعد خانه» وزیر امور خارجه ایران را که پیش از سفرش به لبنان در روزنامه السفیر به چاپ رسید مورد مداقه و بررسی قرار داد.
به اعتقاد کلیب، محتوای بلند مقاله این دیپلمات ایرانی همان چیزی است که امروز لبنان به آن نیاز دارد، به ویژه در شرایطی که سخن از لزوم برقراری روابط نزدیک بین سعودی ها و سوری ها در میان است.

« اظهارات ظریف در لبنان در راستای اطمینان بخشی ایران به دشمنان آن بود به همان اندازه ای که در دفاع از هم پیمان خود حریص و ملتزم است».

کلیب بر روی یک نقطه مرکزی و اساسی دیگر مربوط به اوضاع خاص لبنان دست می گذارد.

وی گفت: ظریف توانست دراین سفر، کشورش را حامی همه لبنانی ها و فراتر از درگیری های لبنانی - لبنانی نشان دهد، مساله به همین جا ختم نمی شود، او در این سفر نشان داد کشورش توانایی آن را دارد که در حل مشکلات لبنان نقش واسطه را ایفا کند بدون اینکه این کار به معنای دخالت در مسائل داخلی لبنان قلمداد شود.

این روزنامه نگار لبنانی به نکته ای دیگر هم اشاره کرد که موید این ارزیابی است.
او خاطرنشان کرد: تمام رسانه های لبنانی بدون استثنا تحلیل مثبتی از سفر ظریف داشتند و از آن استقبال کردند، حتی رسانه های معروف به دشمنی با جمهوری اسلامی ایران که همیشه با هر سفر مسئولی ایرانی، طبق سیاست سنتی خود شروع به منفی بافی می کنند، این بار در صف تشویق کنندگان ایران قرار گرفتند.
کلیب تاکید کرد: در طول این سفر هیچ سخنی شنیده نشد که سفر ظریف به مصلحت لبنان نیست، خود این ارزیابی و رویکرد را باید از یکی از موفقیت های این سفر به حساب آورد. 

عوامل زیادی باعث موفقیت سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان شد.

اظهارات ظریف و به ویژه تمرکز وی بر نقش تمام سلام نخست وزیر در ایجاد ثبات و امنیت در لبنان سهم بسزایی در اطمینان بخشی به گروه های مختلف به ویژه مخالف لبنانی و خرسندی آنها داشت.
به اعتقاد کلیب، اظهارات ظریف در لبنان در ابعاد داخلی و خارجی اشاره به این داشت که تهران مایل به تفاهم هر چه بیشتر است و می خواهد فضای تفاهم های بین المللی را در میان کشورهای منطقه نیز توسعه و تعمیم دهد چرا که احساس می کند منافع مشترک زیادی با این کشورها دارد.

اما دیدار معنادار از بیروت پیش از سفر به دمشق نیز بخشی از پیام های مهم و قوی این دور از سفرهای منطقه ای ظریف است وبه اعتقاد این روزنامه نگار لبنانی، دیپلماسی ایران آن را مد نظر داشته است.
کلیب تاکید کرد: ایران به دنبال تقویت ایده عدم دخالت کشورها در امور داخلی یکدیگر است، گویا ظریف تلاش کرد تا بگوید اهتمام ایران به لبنان ربطی به اهتمام آن به سوریه پیدا نمی کند و ایران با دو کشور مستقل تعامل دارد و از آنها حمایت می کند و تمامیت و استقلال هرکدام از آنها را به رسمیت می شناسد.

ویژگی دیگر این سفر لحن ملایم در اظهارات ظریف بود. این تحلیلگر لبنانی خاطرنشان کرد: اظهارات منطقی ظریف از مبالغه و هیاهویی که معمولا در دیدارهای بین وزرای خارجه و سایر سیاستمداران رواج دارد، دور بود به ویژه این که لبنان در مرحله کنونی به این آرامش و اظهارات عقلانی و منطقی نیاز دارد.

سامی کلیب از این هم جلوتر رفت و تاکید کرد: این سفر ظریف، ایران را آماده نقش آفرینی بیشتر در آینده برای حل برخی مشکلات لا ینحل و پرونده های پیچیده در لبنان و در راستای توافق های منطقه ای ساخت به ویژه این نرمش و ملایمت در ظاهر و محتوای سفر که هیات ایرانی از خود نشان داد به ایران در ایفای چنین نقشی کمک زیادی خواهد کرد.

ظریف که به تازگی از مسائل بزرگ بین المللی فراغت پیدا کرده و اکنون درصدد حل مسائل کوچک منطقه ای است، توان آن را دارد که فضای توافقی ، همکاری و گفت وگو را در مرحله پیش رو منطقه از جمله لبنان تقویت کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =