ایرنا نوشت:

خاورمیانه این روزها به دلیل جنگ و خونریزی در یمن، کشتار های داعش در عراق و بحران سوریه بیش از پیش با شرایط دشوار و بسیار حساسی روبه رو است، شرایطی که برخی کشورهای بزرگ منطقه را در بوته آزمونی بزرگ قرار داده است تا نقش تاریخی خود را به نمایش بگذارند.

در چنین شرایط امنیتی و سیاسی پیچیده، ضرورت همکاری کشورهای همسایه و دارای منافع مشترک بیش از پیش نمایان می شود و رییس دستگاه دیپلماسی ایران نیز با درک این ضرورت، روزهای پرکاری را در پیش رو داشته و تلاش می کند تا با افزایش تحرکات دیپلماتیک کشورهای منطقه را در مسیر همگرایی برای حل و فصل منازعات و کاهش واگرایی ها ناشی از برخی اختلافات غیر ضروری سوق دهد.

بی تردید ایران و روسیه به عنوان مهم ترین نقطه کانونی این همگرایی سیاسی تلاش دارند تا در این زمینه فعال تر از گذشته عمل کنند و لذا مروادات ، رایزنی ها و دیدار سیاستمداران دو کشور طی ماه های اخیر روبه افزایش گذاشته ؛ دیدارهایی که بیانگر اراده مسکو و تهران برای حل و فصل سیاسی منازعات و بحران های منطقه در سایه مذاکرات طرفین درگیر است.

بسیاری از ناظران و کارشناسان سیاسی و روابط بین الملل پس از توافق 14 جولای وین (23 تیر ) اعلام کردند که این توافق می تواند یک پارادایم موفق برای دیگر منازعات و بحران های منطقه باشد به عبارت دیگر این توافق ظرفیتی را به نمایش گذاشته است تا دیگر کشورهای منطقه نیز تلاش کنند تا در مسیر حل منازعات گام بردارند.
حل و فصل منازعات و اختلافات منطقه ای پس از توافق به یکی از محورهای مهم سیاست خارجی ایران تبدیل شده و جمهوری اسلامی به عنوان یکی از کشورهای با ثبات منطقه در صدد جبران کم کاری های سال های پیشین و به دنبال آن است که نقش جدی تری در حل منازعات خاورمیانه ایفا کند و در این سیاست بی تردید بحران سوریه یکی از اصلی ترین موضوعات منطقه است.
در سیاست خارجی روسیه نیز خاورمیانه و سوریه از اولویت ویژه ای برخوردار است و مسکو در سال جاری میلادی با برگزاری نشست ها و کنفرانس ها بین رهبران مخالف سوریه و دولت دمشق ، گفت و گو با جان کری وزیرخارجه امریکا ، وزیر خارجه عربستان در دوحه قطر تلاش کرده تا نقش جدی تری در این زمینه داشته باشد.

تهران و مسکو طی سال های اخیر به دلیل داشتن منافع، سیاست و مواضع همسو، در زمینه بحران منطقه ای بویژه سوریه همکاری و اقدامات مشترکی را اتخاذ کردند.
در همین راستا محمد جواد ظریف پس از یک سفر دوره ای به لبنان ، سوریه ، پاکستان و هندوستان که هفته پیش صورت گرفت ، اکنون درصدد یک سفر یک روزه به روسیه همسایه شمالی است تا در زمینه مسائل مهم بین المللی و منطقه ای با مقامات ارشد روسیه دیدار و رایزنی کند.

برخی منابع و رسانه های غربی معتقدند که سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به روسیه، سیاست تهران و مسکو را که مبارزه با گروه های افراطی است، تقویت می کند در این زمینه رادیو فرانسه طی گزارشی گفت که تهران و مسکو با حمایت از دولت سوریه، مبارزه با گروه های افراطی و تروریستی چون 'داعش' را اولویت سیاست خود در قبال دمشق قرار دادند، از همین روی دیدار روز دوشنبه ظریف از مسکو به تعمیق این سیاست مشترک منجر خواهد شد.

برخی منابع می گویند که بحران سوریه ، طرح ایران در باره بحران یمن، مقابله با تروریسم و فعالیت های مبارزه با قاچاق مواد مخدر، افزایش هرچه سریع تر همکاری های دوجانبه در زمینه اقتصادی به ویژه اجرای پروژه های حوزه انرژی شامل برق هسته ای از جمله محورهای مورد گفت وگو بین ظریف و مقامات مسکو است.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که سرگئی لاوروف روز دوشنبه با محمد جواد ظریف دیدار می کند و وزرای خارجه ایران و روسیه در این دیدار دیدگاه های خود را درباره موضوعات کلیدی جهانی و منطقه ای شامل حل بحران سوریه با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

وزرای خارجه در مورد آخرین تحولات و پیشرفت ها در روابط دوجانبه، شامل آنچه که براساس مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک به برنامه هسته ای ایران مربوط می شود، متمرکز خواهند بود و به گفته زاخاروا، این دیدار در راستای گفت و گوهای سیاسی روسیه و ایران که اخیر تقویت شده است، انجام خواهد پذیرفت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =