واحدمرکزی خبر نوشت:

دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا هشدار داد موافقتنامه هسته ای با ایران منجر به یک « هولوکاست هسته ای » خواهد شد و باطل کردن آن کاری « بسیار دشوار » خواهد بود.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه ان بی سی ، ترامپ درباره ایران افزود آنها قصد دارند به کشوری ثروتمند و قدرتمند تبدیل شوند. آنها قصد دارند به تسلیحات هسته ای دست یابند. آنها به دنبال کنترل بر بخش هایی از جهان هستند که شما تصورش را هم نخواهید کرد. و من فکر می کنم این موافقتنامه منجر به هولوکاست هسته ای خواهد شد.
وی با این حال اذعان کرد حتی به عنوان رئیس جمهور آمریکا ممکن است مجبور به تبعیت از این موافقتنامه باشد.
ترامپ تاکید کرد بسیار سخت است که بتوانیم بگوییم این موافقتنامه را باطل خواهیم کرد.
وی تصریح کرد اگر با من درمورد این موافقتنامه مذاکره می شد از همان ابتدا شروطی را برای آن تعیین می کردم : نخست اینکه اجازه نمی دادم ایران به 150 میلیارد دلار دارایی مسدود شده خود دست یابد که اکنون قرار است براساس موافقتامه به دست آمده و لغو تحریم ها علیه ایران ، این دارایی به تهران بازگردانده شود. دوم آنکه حتی پیش از نشست برسر میز مذاکره از آنها می خواستم زندانیان ما را به آمریکا بازگردانند و اینکه تحریم ها را دو برابر می کردم تا بتوانیم از قدرت نفوذ بیشتری برخوردار باشیم.
ترامپ همچنین به موضوع انتظار 24 روزه برای بازرسی های هسته ای اشاره کرد و گفت ظرف مدت 24 روز شما می توانید هر کاری انجام دهید.
براساس موافقتنامه به دست آمده با ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند در صورتی که احساس کند یک مکان مشکوک به فعالیت های مخفیانه باشد ، درخواست بازرسی از آن را مطرح کند و تهران 24 روز فرصت خواهد داشت تا زمینه را برای چنین دسترسی فراهم کند. براساس این موافقتنامه ، ایران ملزم است هرگونه اختلاف برسر درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از مراکز هسته ای مشکوک را ظرف مدت 14 روز حل کند. اگر این اختلاف حل نشد ، این درخواست به کمیسیونی مشترک از نمایندگان گروه پنج به اضافه یک ارسال می شود و کمیسیون مورد نظر نیز یک هفته فرصت دارد به این مسئله رسیدگی کند. ایران ملزم خواهد بود ظرف مدت سه روز درخواست های این کمیسیون مشترک را اجرا کند که در این صورت روند بازرسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از مراکز هسته ای مشکوک ایران 24 روز زمان نیاز خواهد داشت.
ترامپ درعین حال اذعان کرد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده احتمالا مجبور به اجرای این موافقتنامه خواهد بود اما به شدت بر این موافقتامه نظارت خواهد کرد تا ایران هیچ شانسی برای فریبکاری نداشته باشند.
وی گفت جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مذاکره کنندگان که در دستیابی به این موافقتنامه دخیل بوده اند « بی کفایت » هستند و اگر من به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شوم از بازرگانان با نفوذ مانند خودم برای دستیابی به موافقتنامه با کشورهای دیگر استفاده خواهم کرد.
ترامپ افزود ما بزرگ ترین بازرگانان جهان را در اختیار داریم اما از آنها استفاده نمی کنیم. ما از افراد سیاسی و سفیران استفاده می کنیم.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =