ایسنا نوشت:

رهبر حزب جنبش ملی گرای ترکیه (MHP) از اظهارات رجب طیب اردوغان درخصوص این که نظام ترکیه به نظام ریاست جمهوری تغییر پیدا کرده، انتقاد کرد.

به گزارش روزنامه تودی زمان، دولت باغچلی، رهبر حزب جنبش ملی گرای ترکیه در اظهاراتی که در توییتر منتشر کرد، گفت: او (اردوغان) می‌گوید چه ما بپذیریم چه نه نظام دولت ترکیه به شکلی غیررسمی تغییر پیدا کرده است. چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ آیا در کشور ما یک جنگ یا یک کودتا اتفاق افتاد و ما متوجه نشدیم؟!

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه در اظهار نظرهایی که با انتقادهای گسترده روبرو شدند، تصریح کرد که دولت ترکیه از قبل به نظام ریاست جمهوری غیررسمی تغییر پیدا کرده است و خواهان چارچوبی در قانون اساسی برای نهایی ساختن این انتقال قدرت شد.

اردوغان خاطرنشان کرد: شما می‌توانید بپذیرید یا نپذیرید. نظام دولتی ترکیه به شکلی غیررسمی تغییر پیدا کرده است. کاری که اکنون باید انجام شود این است که چارچوب قانونی برای این وضعیت غیررسمی را با یک قانون اساسی جدید نهایی کنیم.

ترکیه دارای یک نظام پارلمانی است در حالی که اردوغان حامی تشکیل یک نظام ریاست جمهوری به سبک ترکیه است. با این حال بلندپروازی وی برای این نظام پس از آن که حزب عدالت و توسعه در انتخابات 7 ژوئن اکثریت پارلمانی خود را از دست داد با اخلال روبرو شد اما او به دنبال محقق کردن طرحهایش با استفاده از برگزاری انتخابات زودهنگام در اواخر سال جاری میلادی است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اورمیه ای IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    انشاالله دولت باغچه لی بجای اردوغان میاد بالا...عقل گرا و بدون افراط مذهبی...ملی گرا
    • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      17 17
      شما نمیدونی بدون که باغچه لی و حزبش یه حزب ملی گرای پان ترک افراطی هستن که حق حیات هم برای کردها قائل نیستن و از شدت موضع گیری افراطی صدای حامیانشون هم دراوردن. فکر نکن یه گروه خیلی مدنی و منطقی هستن. ضمنا رایشون به بیست درصد هم نمیرسه که بخوان دولت تشکیل بدن
    • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      11 20
      اولا ارومیه نه اورمیه. دوما انقدر برای پانترکها غش نکن.
    • اکبر US ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      12 22
      اگه این اقا که سرکرده جریانهای پانترکی و فاشیستی هست رای بیاره، مشکلات بیشتری با ترکیه خواهیم داشت. چرا که این جماعت خواستار تجزیه مناطقی از ایران و الحاق اون به نقشه خیالی "توران بزرگ" هستن. هرچند که بعیده این حزب رای بیاره. در حال حاضر اینها 80 کرسی از 550 کرسی دارن و اگه خیلی زور بزنن اون رو به 100 تا میرسونن که اون هم نتیجه اشتباهاته اردوغانه، نه عملکرد اینها. بهترین حزب فعلی در ترکیه حزب جمهوری خواه خلق هستش که به ایران و سوریه هم نزدیکتره و اگه رای بیاره در کمتر از یک سال ریشه داعش خشک میشه. چون دیگه بهشون از راه ترکیه کمکی نمیرسه.