روزنامه ایران در سرمقاله خود نوشت:

سخنان دیروز روحانی به بحث مهم وظایف دوبخش نظارت و اجرا در انتخابات اختصاص یافت. انتخابات صحنه ای برای ابراز اراده مردمان ذی حق است تا از این طریق زمام واقعی امور در دست آنان قرار گیرد و مردم ذی حق سرنوشت خود را تعیین کنند و شیوه حکمرانی و مدیریت امور عمومی را سامان بخشند. بنابر این با توجه به اهمیت راهبردی انتخابات، نظارت بر آن امری مهم و تردید ناپذیر است.
نظارت بر انتخابات، چند هدف فرعی می تواند داشته باشد؛ اما تنها یک هدف اصلی دارد. اصلی ترین و ذاتی ترین هدف نظارت بر انتخابات، تایید صداقت و کرامت انتخاباتی است. به تعبیر دیگر ناظر انتخابات باید با بکار بستن سازوکارهای عرفی، عقلانی، علمی و تجربی، مسأله صحت ابراز اراده و خواست مردم ذی حق را مورد تایید و بررسی قرار دهد. نتیجه ای که از این مقدمه حاصل می شود آن است که ناظر انتخاباتی، به هیچ عنوان صلاحیت ورود در عملیات اجرایی را ندارد. ناظر انتخاباتی، در هرکدام از مراحل سه گانه نظارت (مرحله پیشینی، مرحله میانی و مرحله تصمیم)، صرفاً به جریان یافتن صحیح امور اعمال نظارت می کند و از مداخله مستقیم در امور اجرایی می پرهیزد.
در مرحله پیشینی، ناظر انتخاباتی باید در عملیات های مقدماتی انتخابات مانند فراخوان ها و ثبت نام نامزدها و تایید صلاحیت ها نظارت کند. مرحله میانی نیز مرحله برگزاری است؛یعنی عملیات رای دادن و رای گیری و چینش صندوق ها و شمارش ها. مرحله آخر هم مرحله رسیدگی به دعاوی و اختلاف‌های انتخاباتی است. شورای نگهبان در هر کدام از  این مراحل سه‌گانه می تواند و باید نظارت کند و هدف این نظارت هم دقیقا پاسداری از صداقت و کرامت انتخاباتی است. به همین خاطر است که شورای نگهبان دقیقا باید خود را با خط کش ها و معیارهای نظارت تنظیم کند، نه با خط کش ها و معیارهای اجرا. شورای نگهبان فقط و فقط باید بررسی کند که آیا در این سه مرحله انتخاباتی، ‌جریان امور به درستی برگزار شده است یا خیر. از اصل 99 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم چیزی جز این استنباط نمی‌شود. حتی اگر از اصل 99 تفسیر استصوابی داشته باشیم (که البته چنین تفسیری محل اجماع نیست) در این صورت هم نظارت استصوابی هم دارای تعریف و حدود ثغور مشخصی است و باید در حد نظارت باقی بماند. یعنی ما نمی‌توانیم نظارت را حتی از نوع استصوابی آن به گونه ای تفسیر کنیم که به اجرا و مداخله در عملیات های اجرایی انتخابات منتهی شود.
این نکته ای است که باید درباره آن تامل و دقت کرد و فراموش نکرد که شورای نگهبان دادرس اساسی و انتخاباتی نظام جمهوری اسلامی ایران است و چنین دادرسی باید به گونه ای عمل کند که شان و حرمت و هویت یک نظام جمهوری و اسلامی را حفظ نمایند. اساساً چون در مقام قضاوت عمل می کند، باید از ورود در اجرا پرهیز کند. زیرا ورود در اجرا معنایی جز
این همانی قاضی و طرف دعوا ندارد. نکته دیگر این است که این شورا به جای کوشش برای مداخله و مدیریت امور اجرایی و شکل دهی به مدیریت اجرایی انتخابات، باید بکوشد تا استانداردهای نظارتی خود را دقیق‌تر، به روزتر، کارآمدتر و مشهودتر نماید. به عنوان مثال، این نهاد در راستای دفاع از حرمت حق رای شهروندان که به گفته رهبری نظام، حق الناس است، باید تلاش کند که شیوه های اخذ رأی و مدیریت اجرایی هرچه شفاف تر و دقیق تر باشد. به عنوان مثال، اخذ رأی با صندوق های شیشه ای یا اخذ رأی در اتاق های پوشیده، از استانداردهای جهانی است که هنوز در کشور ما چندان جا نیفتاده است.

 

17302

پسر جوانی که در جریان جنایتی هولناک مادر، پدر و خواهرش را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود روز گذشته در جلسه بازپرسی به بیان جزئیات جنایتش پرداخت.
کد خبر: ۵۲۴۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰ - 16 August 2015
پسر جوانی که در جریان جنایتی هولناک مادر، پدر و خواهرش را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود روز گذشته در جلسه بازپرسی به بیان جزئیات جنایتش پرداخت.

اين پسر 35 ساله كه سابقه بستري‌شدن در بيمارستان رواني را دارد عصر چهارشنبه 21 مرداد جنايتي تكان‌دهنده را در شهرك ‌غرب پايتخت رقم زد.ساعتي پس از اين جنايت وقتي بازپرس احمدبيگي، كشيك جنايي تهران و كارآگاهان قدم در محل جنايت كه آپارتماني مسكوني بود، گذاشتند دريافتند كه پسر جوان خانواده خواهر 33ساله‌اش به نام مريم، مادر 58ساله‌اش به نام مهري و پدر 66ساله‌اش به نام محسن را هدف ضربات چاقو قرار داده كه در همان ابتدا پدرش به قتل رسيد و مادر و خواهرش نيز پس از انتقال به بيمارستان، جانشان را از دست دادند.

حامد كه عامل اين جنايت بود پس از دستگيري روز گذشته براي انجام تحقيقات به دادسراي جنايي تهران منتقل شد و گفت به اين دليل دست به جنايت زده كه پدر و مادرش به خواستگاري دخترموردعلاقه‌اش نرفته بودند.گفت‌وگوي خبرنگار همشهري با پسر جوان را در ادامه بخوانيد.

    انگيــزه‌ات از كشتن اعضاي خانواده‌ات فقط نرفتن به خواستگاري بود؟

اعضاي خانواده‌ام؟ يعني همه خانواده‌ام مرده اند؟!

    مگـر خبر نداشتـي كـه همه‌شان كشته شده‌اند؟

ان‌شاالله كه زنده‌اند. خدا كند مادرم نميرد!

    چـه شد كه با چـاقـو به اعضاي خانواده‌ات حمله كردي؟

سال 86عاشق دختري شدم اما درست همان موقع برادرم در يك درگيري به قتل رسيد و خانواده‌ام كه عزادار بودند حاضر نشدند به خواستگاري بروند تا اينكه چند وقت پيش دوباره به ياد دخترمورد علاقه‌ام افتادم و بعد از سال‌ها شماره او را پيدا كردم و به او زنگ زدم اما او هربار كه تلفن را برمي‌داشت مي‌گفت اشتباه گرفته‌اي. پس از آن به من ناسزا گفت و تهديدم كرد كه ديگر مزاحمش نشوم. اين را كه شنيدم عصبي شدم. از سويي خانواده‌ام را مانع ازدواج با دختر موردعلاقه‌ام مي‌دانستم.

براي همين چاقويي از آشپزخانه برداشتم و با آن شيشه تلويزيون را شكستم. همان موقع پدرم جلو آمد و گفت بايد اين پسر را به امين آباد ببريم. مي‌خواست كتكم بزند كه با چاقو او را زدم. بعد از آن هم خواهر و مادرم را زدم. البته فكر مي‌كنم خواهرم را خيلي بدجور زدم. انگار داشت از دستم فرار مي‌كرد كه با چاقو از پشت سر به او ضربه زدم.

    بعد چه شد؟

بعد نشستم تا پليس بيايد و دستگيرم كند.

    شمــاره دختـر مـورد علاقه‌ات را چطور بعد از سال‌ها پيدا كردي؟

چون اسمش را مي‌دانستم شماره‌اش را هم به راحتي پيدا كردم! جايي نوشته بودم.

    مواد مصرف مي‌كني؟

نه، فقط سيگار مي‌كشم.

    روزي چند تا سيـگار مي‌كشي ؟

روزي 3يا 4پاكت.

    مادرت گفته روز حادثه قرص هايت را مصرف نكرده بودي؟

نمي‌دانم مادرم هميشه يك مشت قرص به من مي‌داد و من مي‌خوردم. حتي سيگار هم مادرم برايم مي‌خريد.

    از كي سيگار مي‌كشي؟

از 20سالگي.

    چند بار بيمارستان بستري شدي؟

فكر كنم 4بار بيمارستان رواني بستري شدم و بعد از آن به خانه برگشتم. از بيمارستان و محيطش و سر و صداهايي كه در آنجا مي‌شنيدم بيزار بودم. تنهايي و خانه نشيني را بيشتر دوست دارم.

    سركار هم مي‌روي؟

نه قبلا مي‌رفتم اما مدت‌هاست كارم فقط خانه نشيني و كشيدن سيگار شده است.

    قبلا چه كاره بودي؟

در شركت خصوصي كار مي‌كردم اما همه مرا مسخره مي‌‌كردند و مي‌گفتند ديوانه‌اي. اما من ديوانه نيستم. درست است كه خانواده‌ام را با چاقو زدم اما اين نخستين باري بود كه چاقو به‌دست گرفتم.

    مادرت قبل از مرگ گفته كه بارها خانواده‌ات را كتك زده‌اي. درست است؟

وقتي عصباني مي‌شدم آنها را كتك مي‌زدم. خصوصا پارسال از پدرم خيلي عصباني شدم. او كاري كرد كه من نتوانستم بازي‌هاي جام جهاني سال گذشته را ببينم و از آن وقت از او كينه به دل گرفتم. البته رابطه خوبي هم با خواهرم نداشتم.

فقط با برادرم كه كوچك‌ترين عضو خانواده بود خيلي رفيق بودم كه متأسفانه چند سال پيش كشته شد و بعد از مرگ او از لحاظ روحي خيلي به هم ريختم.به‌گزارش همشهري، متهم با دستور قاضي در اختيار كارشناس پزشكي قانوني قرار گرفت تا سلامت رواني وي تحت بررسي قرار بگيرد.


در این رابطه بیشتر بخوانید: http://www.tabnak.ir/fa/news/524551/%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%DB%B3-%D8%AC%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D9%88%D9%84%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9-%D8%BA%D8%B1%D8%A8 © www.tabnak.ir
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =