محمود احمدی نژاد و همراهانش دوباره به فضای رسانه ای بازگشته اند.

زینب صفری: یک روز وزرایش اعلام می کنند جبهه ای سیاسی به نام "یکتا" تشکیل داده اند، روزی دیگر، معاونانش راهی اوین می شوند و دیگر روز هم خودش اعلام می کند که شاکی است و می خواهد معاون اول رییس جمهور را به دادگاه بکشاند.
«جنجال رسانه ای» تخصصی است که احمدی نژاد و جریانش خوب می دانند چطور از آن استفاده کنند. به ویژه حالا و در کمتر از شش ماه مانده به انتخابات مجلس، شواهد بیانگر آن است که عزم آنها برای بازگشت جزم است. حالا در شرایطی که برخی احمدي‌نژاد را تمام شده می دانند، برخی دیگر خطر بازگشت جریانش را جدی می دانند. از جمله صادق خرازی که چندی پیش گفته بود : "احمدي‌نژاد تمام شده و احيا نخواهد شد اما خطر احمدي‌نژاديسم و مصاديق آن هنوز نظام را تهديد مي‌كند". یا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت که در گفت وگو با خبرآنلاین پیش بینی کرده بود: "اطرافیان احمدی نژاد با نماد او به میدان نمی آیند. اما آنها سعی می کنند با نماد دیگری وارد شوند".

جریان احمدی نژاد چه کسانی هستند؟

از اردیبهشت ماه 90 و قهر یازده روزه احمدی نژاد، ریزش رای او در پایگاه اصولگرایی سرعت بیشتری گرفت و حامیان سرسخت او برای حفظ سبد رای احمدی نژاد کم کم شروع به فاصله گذاری میان خود و احمدی نژاد کردند. حالا در میان اصولگرایان سه جریان منسوب و برآمده از گفتمان سوم تیر یا همان گفتمان احمدی نژادی هستند: «جبهه پایداری»، «جبهه یکتا» و «جریان موسوم به انحرافی» که نزدیک ترین حلقه به احمدی نژاد هستند. در این میان دو جریان نخست با تاکید بر کنار گذاشتن احمدی نژاد و حفظ  شعارهای او؛ فعالیت های خود را پیش می برند. گروه سوم اما ترجیح می دهد فعالیت هایش را با چراغ خاموش پیش ببرد.

جبهه پایداری؛ حامیان دیروز منتقدین امروز

پایداری ها همان حامیان سرسخت احمدی نژاد تا قبل از قهر یازده روزه او بودند که در حمایت از او شیوه های تازه ای باب کردند. از جمله چهره شاخص این گروه و پدر معنوی آنها آیت الله مصباح يزدي بود که در حمایت از احمدی نژاد تا آنجا پیش رفت که می گفت امام زمان برای احمدی نژاد دعا می کند. در مجلس هشتم هم حمایت های نمایندگان این طیف (از جمله حسینیان، رسایی، و ...) از احمدی نژاد آنقدر اغراق آمیز بود که لقب "وکیل الدوله" به خود گرفته بودند. با این حال همگی بعد از قهر یازده روزه احمدی نژاد و استنکاف او از خواست رهبری برای ابقای مصلحی وزیر اطلاعات وقت، به ظاهر راهشان را از او جدا کردند. این گروه اما در حال حاضر از سرسخت ترین مخالفین دولت هستند و به تاسی از شیوه احمدی نژاد در دو انتخابات 84 و 88 ، آیت الله هاشمی را آماج حملات خود کرده اند. آنها تلاش های انتخاباتی خود را با حضور در گفت و گوهای وحدت میان اصولگرایان آغاز کرده اند.

جبهه یکتا: کارگزاران احمدی نژاد

"یاران کارآمدی و تحول اسلامی" یا همان یکتا، جمعی از وزرا و مدیران کل و استانداران احمدی نژاد هستند که 25 خردادماه با برگزاری همایشی اعلام موجودیت کردند. همایشی که سخنران اصلی آن آیت الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بود. در میان اعضای هیات موسس این اسامی دیده می شد که همگی برخاسته از دولت احمدی نژاد بودند: حمیدرضا حاجی بابایی، فریدون عباسی، محمدمهدی زاهدی، کامران دانشجو، سیدمحمد حسینی، مسعود زریبافان، محمد عباسی، مصطفی محمدنجار، لطف‌الله فروزنده، علیرضا علی‌احمدی، ابراهیم عزیزی معاون توسعه و برنامه ریزی دولت نهم، حجت الاسلام شریعتی رییس سابق دانشگاه علامه.

آنها به رغم تاکید چندباره وزارت کشور مبنی بر عدم صدور مجوز فعالیت و غیرقانونی بودن فعالیت سیاسی شان، اعلام کردند که قرار است فعالیتشان را گسترش دهند. سیدمحمد حسینی، این مطلب را گفته و تاکید کرده بود: جبهه یکتا فعالیت‌های استانی خود را ساماندهی می‌کند تا در استان ها هم افرادی که علاقه‌مند به همکاری با این مجموعه هستند مشخص و جذب شوند. او البته این را هم گفته بود که مجموعه‌هایی آمادگی دارند با یکتا همکاری کنند و مرتب از استانها تماس می‌گیرند تا با ما همکاری داشته باشند.

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی درباره ارتباط این جبهه با احمدی‌نژاد نيز گفته بود: این جبهه به صورت جداگانه فعالیت‌های خودش را دنبال می‌کند و احمدی‌نژاد هم افراد و ساز و کار خودش را دارد. غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به منطق تشکیل جبهه پایداری تحلیل خود درباره یکتا را اینگونه ارائه کرد: جبهه پایداری به دنبال یازده روز خانه نشینی آقای احمدی نژاد شکل گرفت. استدلال دوستان این بود که آقای احمدی نژاد سبد رایی دارد و ما می خواهیم آرا او پراکنده نشود. آنها می گفتند ما می خواهیم آرا او را جمع کنیم، برای همین جبهه پایداری را شکل دادیم تا منهای احمدی نژاد بتوان پیش رفت. پس به عبارت دیگر مسئله به کنار نهادن آقای احمدی نژاد و حفظ جریان رای است. خوب اگر گروه دیگری هم شعارهایی را که احمدی نژاد داشت مطرح کند، هیچ بعید نیست که بتواند علایق کسانی را که به خاطر شعارهای درست احمدی نژاد به او رای دادند مجددا جمع کند.

جریان انحرافی و همایشی برای امام خمینی

اما نزدیک ترین حلقه به احمدی نژاد که روزی از سوی او به عنوان خط قرمزهایش معرفی می شدند هم از فضای پیشاانتخاباتی حاضر دور نیستند. هرچند دو نفر از آنها در زندان به سر می برند (رحیمی و بقایی) و یکی دیگر پیش از این، در جریان انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد (مشایی)؛ اما این باعث کمرنگ شدن فعالیت های انتخاباتی آنها نشده است. آنها صرفا ترجیح می دهند چراغ خاموش به فعالیت های خود ادامه دهند. به همین دلیل آنها اگرچه درباره انتخابات پیش رو اظهار نظری نمی کنند اما خبرهای رسیده از ساختمان ولنجک حکایت از فعالیت های انتخاباتی آنها دارد. به علاوه آنها چندی پیش همایشی با عنوان " تبیین مبانی و آرمان های انقلاب اسلامی و امام" برگزار کردند. همایشی که در شرایط کنترل شده و پشت درهای بسته برگزار شد، اما گمانه زنی ها حاکی از آن بود که این گردهمایی سراسری «بهاری»ها اولین گام جدی شان برای فتح بهارستان بود.  

مانور رسانه ای شکایت؛ حربه تازه

با این حال اما  احمدی نژادی ها برای take-off انتخاباتی خود باید وزنه تخلفات و پرونده های مالی افشا شده شان که دولتمردان جديد طی دو سال گذشته مرتب از آنها سخن گفته اند، از پای خود باز کنند. درست به همین دلیل است که آنها بعد از سکوت طولانی، حالا به صرافت اعلام شکایت و طرح دعوا افتاده اند. شکایت و طرح دعواهایی که ظاهرا مخاطبی جز رسانه ها ندارد. چه آنکه چندی پیش بود که احمدی نژاد اعلام کرد از معاون اول رییس جمهور شکایت کرده است. به دنبال او بقایی که در اوین به سر می برد نیز اعلام کرد از اشرفی اصفهانی رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات ریاست جمهوری شکایت کرده است. آخرین مورد هم اعلام شکایت مشایی از مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری است که اگرچه هر سه نفر از این طرح شکایت ها استقبال کرده اند، اما هر سه نفر هم اعلام کرده اند شکایتی به دست آن ها نرسیده است!

به این ترتیب به نظر می رسد خطر «بازگشت احمدی نژادیسم» جدی تر از آنی است که به نظر می رسد. باید دید با فعالیت جریان های میانه رو از اصلاح طلب و اصولگرا در فضای انتخاباتی پیش رو فضا تا چه میزان در اختیار گروه های احمدی نژادی قرار خواهد گرفت. جریانی که بازگشتش دوره ای از نابساماني هاي اقتصادی، سیاست خارجی منفعل و شعارهای پوپولیستی را به یاد می آورد.

27214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضوان RO ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    احمدی نژاد فدایی داری
    • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      34 20
      فدایی دولت پاک دستشیطون جزو اون صرافایی هستی که ۲۰میلیارد دلارو با قیمت دولتی گرفتن؟تو دارو دسته «ب،ز»هستی که۲/۵میلیارد دلارو هاپولی کرد؟منطقه آزاد قشم؟یا تامین اجتماعی و «س،م»، یا بیمه ایرانو محفل خیابون فاطمی؟....دلت واسه دوران «حیف»و «میل» تنگ شده؟؟؟
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      8 10
      سلام بر بهار
  • باران IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    این تخصص شماست که دوسال پی درپی هر روز از دکتر پیام میگذارید تاذهن هارو منحرف کنید از عملکرد ضعیف خودتون.
    • بهاردوستان مقیم مرکز A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      26 6
      درود به شرفتاگه گذاشته بودن دکتر کارشو کامل کنه،صادرات حتی یه بشکه نفت ممنوع بشه،کلا ارتباط اقتصادی مالی تکنلوژیمون با دنیا بالخصوص غرب،قطع بشه الان خیلی مقتدر تر و پیشرفته تر بودیمدکتر بیا جراحیتو کامل کنخبر خیللی بیمعرفتی منتشر نکنی
    • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      34 10
      ماشالا به هوش و ذکاوت جنابعالی عملکرد کی ضعیفه؟ بله معلومه جناب احمدی نژاد که عملکردش در تخریب و داغون کردن زیر ساختهای مملکت خیلی خیلی هم قوی بود. ماشاله محمود قدرت
  • بی نام DE ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    62 20
    اون چیزی که این جماعت ندارن برنامه است.
  • بی نام EU ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    72 13
    دریغ است ایران که ویران شود...
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    23 43
    احمدی نژاد دوستت داریم
  • ايراني ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    32 20
    آخه با كدوم سابقه ي خوب؟؟ با كدوم ويژگي مثبتشون؟؟ مگه به اين زودي يادشون ميره مردم اون خرابكاريهارو آخه؟؟!!...
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    27 9
    یکی از شاهکارهای احمدی نژاد که به کشورمان خیلی خیلی خدمت کردمنحل کردن سازمان مدیریت وبرنامه ریزی بود.به طرفداران دکتراحمدی نژاد تبریک وباز تبریک.وگرنه که این همه دررفاه نبودیم؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    34 23
    آقای احمدی نژاد جون هرکی دوست داری دست از سر این مملکت بردار به قرآن یه جای سالم باقی نذاشتی به مولا قسم
  • جواد IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    35 24
    مگه مردم ایران اینقدر کوته فکر و نادان باشند که دوباره این جریان فکری بر جامعه حاکم بشه و بنا به گفته مرجع عالیقدر ایت الله موسوی اردبیلی تندرویها و بی تدبیریهای دولت گذشته زحمتهای زیادی برای کشور و دولت جدید به جا گذاشت که نمونه ان در زمینه سیاست خارجی پیامد منفی ان بود و هم ما و هم مردم نگران بودیم.
  • جواد IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    7 5
    بنا به فرمایش ایت الله صافی گلپایگانی باید با منطق و تعامل همراه با عزت چهره رحمانی اسلام را به جهانیان نشان داد.که در دوره احمدی نژاد چهره اسلام به بدترین وضع به دنیا نشان داده شد.حال با مردم است که انتخاب کنند عقلانیت یا بی منطقی را.
  • امير1 RO ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    8 12
    خدمتي كه در دوران دكتر احمدي نژاد شد در هيچ زماني نشده و كساني كه منتقد هستند فقط بخاطر قطع امتيازاتشان هست ما خودمان مرجع عاليقدر داريم
  • تهمینه IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    4 6
    من نمی خوام مصدق رو با احمدی نژاد یکی کنم ولی اون موقع که مصدق رو برکنار کردند همین حرفا رو مردم عوام میزدند که کشور رو داشت به نابودی میکشوند داشت ارتباط ما رو با دنیا قطع میکرد هزار فحش و ناسزا که چرا به انگلیس توهین کردی رو از مردم خودش شنید اگه یکم وطن پرست باشین بجای لاف زدن از داریوش عمل کنین میفهمیدین که سیاست چه خبره یه وطن پرست میشه خائن و عوام میشن دنباله رو همین احمدی نژاد بود که منشور کوروش رو به کشور اورد داشت فردوسی رو تو مشهد بزرگ میکرد داشت اسلام ایرانی رو تبلیغ میکرد سیاسیون خطر ملی گرایی رو احساس کردن و شما چشم و گوش بسته اطاعت امر میکنین با شعار ما گشتمونه
  • محمد IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    7 3
    همراهان احمدی نژاد بهتره اول پاسخگوی پرونده های عظیم فساد مالی و اختلاس باشند .
  • عاقل IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    2 4
    انداختن مسولین دوره ی قبل به زندان چیزی ازمحبوبیت انها کم نمی کند کدام دوره مدیران دوره ی قبل راتاییدکرده اندکه اینها دومی باشند نتیجه انتخابات هم به وقتش معلوم میشه؟