رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی وازمسئولان سابق وزارت انرژی آمریکا گفت برخی با انگیزه های نامعلوم اطلاعات غلط درباره سایت پارچین منتشر میکنند که میتواند بسیارخطرناک باشدو به جنگی دیگر منجر شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، رابرت کلی درمقاله ای که در سایت لوبلاگ چاپ شده است، نوشت: ششم اوت، جب بوش بار دیگر ما را به یاد اطلاعات اشتباهی انداخت که به یک فاجعه راهبردی درعراق و مرگ صدها هزار نفر منجر شد که پنج هزار نفرشان نیز آمریکایی بودند. در واقع این اطلاعات، اطلاعات بد نبود بلکه اطلاعات ساختگی بود و به منظور گمراه کردن سیاستمداران و افکار عمومی و قبولاندن این مطلب به آنها طراحی شده بود که عراق در حال ساخت بمب هسته ای است.

به نظر می رسد الان نیز اطلاعات به خدمت سیاست درآمده است. پنجم اوت ، سایت بلومبرگ در مقاله ای با عنوان «ایران در حال پاکسازی سایت هسته ای خود است» گزارش داد: جامعه اطلاعاتی آمریکا به کنگره خبر داده است مدارکی وجود دارد که نشان می دهد ایران در روز روشن و چند روز بعد از توافق با قدرت های جهانی اقدام به پاکسازی سایت مشکوک نظامی خود در پارچین کرده است. در گزارش بلومبرگ به جلسه سوم اوت کمیته اطلاعاتی سنا اشاره شده است که در آن دفتر مدیر اطلاعات ملی فاش کرد: «تصاویر ماهواره ای اواسط و اواخر ژوئیه نشان می دهد ایران ماشین آلات سنگین و بولدوزرهای خود را به سایت پارچین منتقل کرده است.» دفتر مدیر اطلاعات ملی چنین نتیجه گیری کرد که «دولت ایران به احتمال خیلی زیاد در حال پاکسازی این سایت پیش از بازرسی ها بوده است.»

کلی می افزاید: دیوید آلبرایت رئیس موسسه علوم و امنیت بین الملل در واقع زمینه این گزارش بلومبرگ را فراهم کرده است. موسسه مذکور سه تصویر ماهواره ای از پارکینگی نزدیک یک ساختمان منتشر کرد که آلبرایت از مدتها قبل مدعی بوده است محل آزمایش های مرتبط با برنامه هسته ای قبل از سال 2003 است. دو تصویر از سه تصویر (دوازدهم ، نوزدهم و بیست و ششم ژوئیه) بعد از امضای توافق گرفته شده یعنی دوره ای که در گزارش اداره اطلاعات ملی به آن اشاره شده است.

حال، ‌این تصاویر چه نکته ای را برملا می کنند؟ در دو تصویر اول هیچ اتفاقی نمی افتد: نه خودرو ، نه بولدوزر و نه فعالیت خاص و مهمی دیده نمی شود. در تصویر سوم ، دو خودرو نزدیک یکی از دروازه های مجتمع پارک شده اند. هر خودرو حدود چهار متر طول دارد و مشابه خودروهای سواری(سدان) است. رنگ یکی از آنها سفید و دیگری سیاه است و معمولاً در تصاویر مربوط به پارچین دیده می شوند. سه خودروی سواری دقیقاً در همین نقطه در تصاویر گوگل ارث نیز که یازدهم مه 2015 (پنج هفته قبل از توافق) گرفته شده است، دیده می شوند.

علاوه بر این ، بررسی دیگر تصاویر ماهواره ای مربوط به سایت مشکوک نشان می دهد که به استثنای چند مورد، چندین خودرو در همه روزهای کاری هفته در همان نقطه پارک بوده اند. بر اساس این تصاویر، تعداد خودروهای پارک شده  در سایت اواخر ژوئیه کاهش یافته است. خودروهای سدان که در تصویر بیست و ششم ژوئیه دیده می شوند، آنقدر کوچکند که بعید است بتوانند خاک جابجا کنند. خلاصه آنکه مدرکی دال بر تلاش برای «پاکسازی» منطقه یا خاک های اطراف سایت وجود ندارد.

موسسه علوم و امنیت بین الملل بعداً یک تصویر بزرگتر منتشر کرد که منطقه وسیعتری از پارچین را نشان می دهد از جمله منطقه ای که مشکوک به فعالیت های پاکسازی است. اما این تصویر نیز مدرکی از جابجایی خاک یا هر چیز دیگر که بتوان آن را بخشی از تلاش برای پاکسازی سایت در نظر گرفت، ارائه نمی کند. این تصویر نیز محل پارک بیست خودرو را نشان می دهد اما طبق بررسی تصاویر موجود از سال 2010 به این سو، این بیست دستگاه خودرو به طور متوسط در روزهای کاری هفته طی پنج سال گذشته در این محل پارک می کرده اند.

سوالی که خود آلبرایت یازدهم اوت در یک مقاله در واشنگتن پست مطرح کرد  در واقع سوال درست است. او به نقل از چیکو مارکس این سوال را مطرح کرد که «حرف چه کسی را باور می کنید؟ من یا چشمان خودتان؟» در این مورد ، ما ناچاریم  به چشمانی اعتماد کنیم که آلبرایت با تصاویر ماهواره ای اش فراهم کرده است و آنچه که این تصاویر نشان می دهد، اساس گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی در سنا و همچنین گزارش بلومبرگ قرار گرفته است. هیچ فعالیت «پاکسازی» در «روز روشن» و بعد از توافق صورت نگرفته است. آلبرایت بابت روشن کردن این موضوع شایسته تقدیر و تشکر ماست.

رابرت کلی در ادامه مقاله می نویسد: جنگ عراق و فجایع بعد از آن عمدتاً بر اساس اطلاعات سیاسی شده و افشاگری های گزینشی بودند. این الگو شاید بار دیگر در حال تکرار شدن باشد. دفتر مدیر اطلاعات ملی نمی گوید که با این اطلاعات موافق است فقط می گوید که از آن خبر دارد. نمایندگان مسئول باید تحقیق کنند و متوجه شوند چه کسی این اطلاعات را به رسانه ها داده و انگیزه اش از این کار چه بوده است. آنها همچنین باید خواستار ارزیابی کامل مناقشه پارچین و ادعاهای تکراری در خصوص اتهام پاکسازی شوند.

برغم وجود مدارک روشن که تصاویر اخیر موسسه علوم و امنیت بین الملل ارائه می کند، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس در جلسه کمیته امور خارجی سنا به شدت در این باره سوال پیچ شد و این نشان می دهد اطلاعات بد بار دیگر منتشر شده است و شاید این بار تعداد بیشتری بمیرند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =