ایسنا نوشت:


چند مقام بلندپایه دولت آمریکا اظهار کردند، هیچ یک از دو پست الکترونیکی فرستاده شده برای هیلاری کلینتون که شامل اطلاعاتی درباره برنامه حملات پهپادی آمریکا بوده و بر اساس ارزیابی آژانسهای اطلاعاتی آمریکا "فوق محرمانه" تلقی می شوند، حاوی اطلاعاتی که از نظر کارشناسان مشخصا حساس بوده باشند، نبوده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از این پست های الکترونیکی حاوی بحث درباره یک حمله پهپادی آمریکا بوده اما این برنامه محرمانه تقریبا به شکلی وسیع شناخته شده و مورد بحث بوده است.

به گفته مقام های آمریکایی که مکاتبات کلینتون را بررسی کرده اند، همچنین یک گفت و گوی دیگر نیز به شکل نامناسبی به برخی محتواهای محرمانه سطح بالا اشاره کرده اما این همچنین می تواند بازتاب این مساله که اطلاعات به شکلی مستقل جمع آوری شده باشند، باشد. با این حال همچنان این احتمال وجود دارد که مساله سومدیریت اطلاعات محرمانه توسط هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا بر روی سرور پست الکترونیکی اش تبعات سیاسی مهمی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 داشته باشد.

کلینتون که به عنوان کاندیدای پیشتاز دموکراتها ارزیابی شده اخیرا پذیرفت که که سرور پست الکترونیکی شخصی که به عنوان وزیر امور خارجه مورد استفاده قرار می داد به دفتر تحقیقات فدرال آمریکا(اف.بی.آی) تحویل دهد. جمهوریخواهان کنگره آمریکا ورود نهاد قانون فدرال این کشور به این مساله را نشانه غفلت کلینتون در مدیریت اسرار ملی تلقی کرده اند.

روز دوشنبه بازرس کل 17 آژانس جاسوسی آمریکا که به اصطلاح جامعه اطلاعاتی این کشور را تشکیل می دهند، به کنگره این کشور گفت دو پست الکترونیکی از مجموع 40 پست الکترونیکی نمونه برداری شده از مجموع 30 هزار پست الکترونیکی هیلاری کلینتون حاوی اطلاعاتی هستند که "فوق محرمانه" ارزیابی می شوند.

با وجود آن که هیچ یک از این پست های الکترونیکی هنگامی که فرستاده شده اند علامت محرمانه نداشته اند اما با علامتهای "TK" و "NOFORN" نشانه گذاری شده اند که اولی به معنی اطلاعاتی به دست آمده از ماهواره های جاسوسی و دومی به معنی اطلاعاتی که تنها می توان آنها را با آمریکاییهای دارای مجوزهای امنیتی به اشتراک گذاشت، هستند.

به گفته مقامها، این دو پست الکترونیکی پس از رایزنی با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) و دیگر آژانسهای اطلاعاتی این کشور که منشا اطلاعات آنها بوده اند، علامتهای مذکور را دریافت کردند. به گفته برخی مقامهای آمریکایی این نشانه ها در اقدامی خودکار و ناخودآگاه که در بوروکراسی مملو از طبقه بندی مرسوم است، به این پست های الکترونیکی زده شده اند.

مقام های آمریکایی مذکور که نام خود را فاش نساخته اند در ادامه به آسوشیتدپرس تصریح کردند، کلینتون خودش این اطلاعات حساس را منتقل نکرده است و هیچ چیز در پست های الکترونیکی که او دریافت کرده اشاره مستقیمی به ردیابی های مخابراتی، شیوه های اطلاعاتی محرمانه و هر نوع منابع اطلاعاتی حساس دیگر نکرده اند.

به گفته آنها، اطلاعات مربوط به حملات پهپادی در این ایمیلها ابتدا با نسخه ای از یک مقاله خبری درباره برنامه پهپادی سازمان سیا که تروریستها در پاکستان و دیگر کشورها را هدف قرار می دهد شروع می شود. با این که این برنامه به لحاظ فنی فوق محرمانه است اما تا حد وسیعی شناخته شده و اغلب در رسانه ها درباره آن گزارش شده است.

بر اساس گفته مقامهای آمریکایی، نسخه موجود در این پست الکترونیکی به اطلاعات محرمانه اشاره می کند و اظهار نظرهای یک مشاور کلینتون حول اطلاعات فوق محرمانه به گونه ای است که تایید کننده آنهاست.

اما دومین پست الکترونیکی مورد اشاره چارلز مک کولو، بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا مناقشه برانگیزتر است. به گفته مقامهای آمریکا، در این پیام هیچ اطلاعاتی نیست که از اسناد محرمانه برداشته شده باشد هر چند که آنها در خصوص منبع اطلاعات اختلاف نظر داشته اند. برخی عنوان کردند که این پیام به شکل نامناسبی به اطلاعات محرمانه سطح بالا اشاره می کند در حالی که دیگر مقام ها تصریح کرده اند که این مورد مربوط به آن چه که دولت "موازی کاری در گزارش" خوانده و شامل دریافت اطلاعات محرمانه از طریق مجراهای "منبع باز" است، می شود.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =