واحدمرکزی خبر نوشت:

چاک شومر سناتور دموکرات آمریکایی با انتقاد شدید از موافقتنامه هسته ای ایران، آن را پر از عیب و نقص نامید و گفت به کشورهای اروپایی برای انجام دادن بازرسی ها از تاسیسات حساس ایران اطمینان ندارد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی نیویورک پست، شومر در مفصل ترین اظهاراتش پس از اعلام مخالفت خود با موافقتنامه هسته ای ایران، موثر بودن بازرسی ها را زیر سوال برد و دلایلی را مطرح کرد که چرا معتقد است این موافقتنامه ادامه نخواهد یافت.
شومر تصریح کرد ساخت بمب شامل بخش هایی است که ایزوتوپ های هسته ای در آن دخیل نیست. حتی اگر شما از طریق بازرسی ها بتوانید ایزوتوپ های هسته ای را پیدا کنید ، به طور دقیق نمی دانید آنها چه کاری انجام می دهند.
وی افزود شما می دانید اروپایی ها که زمانی با ایران روابط اقتصادی داشتند و اکنون نیز مشتاق احیای این روابط هستند تمایلی به درخواست برای بازرسی ندارند و این مسئله باعث نگرانی من می شود.
شومر که یک سناتور دموکرات از ایالت نیویورک است و پیش بینی می شود رهبر بعدی حزب دموکرات در سنا باشد گفت برغم تلاش های جدی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به منظور جلب حمایت از موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران، با این موافقتنامه مخالفت خواهد کرد.
شومر به عنوان متحد اسرائیل در کنگره و قانونگذاری از یک ایالت آمریکا که بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان آن را یهودیان تشکیل می دهند تحت فشار قرار داشته است تا با موافقتنامه هسته ای ایران مخالفت کند.
وی می گوید این موافقتنامه به بازرسان اجازه نمی دهد هر زمان که بخواهند از هر جایی بازدید کنند و همچنین آمریکا نیز نمی تواند به طور یکجانبه درخواست بازرسی از تاسیسات ایران را مطرح کند.
شومر تصمیم خود را درخصوص مخالفت با موافقتنامه هسته ای ایران یکی از دشوارترین تصمیم گیری هایی نامیده که تاکنون انجام داده است. وی گفته است تلاش خواهد کرد همتاهای خود را متقاعد به مخالفت با این موافقتنامه کند. با این حال وی از زمان اعلام علنی مخالفت خود با موافقتنامه هسته ای ایران، اقدام زیادی در این جهت انجام نداده است.
شومر گفت حتی اگر آمریکا از موافقتنامه هسته ای ایران عقب نشینی کند و کشورهای دیگر تحریم های خودشان را لغو کنند، ایران همچنان «فشار قابل توجه» ناشی از مجازات های آمریکا را احساس خواهد کرد.
براساس موافقتنامه به دست آمده بین ایران و قدرت های جهان (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان) تحریم های فلج کننده علیه ایران در ازای اعمال محدودیت هایی بر برنامه هسته ای این کشور کاهش خواهد یافت و از این طریق میلیاردها دلار عاید تهران خواهد شد.
دیدگاه چاک شومر کاملا در تضاد با رهبران اروپایی است که به قانونگذاران آمریکا گفته اند اگر کنگره موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران را رد کنند ، تحریم های بین المللی از هم پاشیده خواهد شد و فشار جهانی بر ایران تضعیف می شود.
شومر همچنین گفت تحریم ها علیه شرکت هایی که با ایران داد و ستد دارند می تواند متحدان آمریکا و شرکای تجاری واشنگتن را مجبور کند به میز مذاکره بازگردند.
تصمیم شومر برای مخالفت با موافقتنامه هسته ای ایران ضربه ای به دولت اوباما به شمار می رود اما با این حال باید منتظر ماند و دید چه تعداد دیگر از قانونگذاران دموکرات به این سناتور دموکرات خواهند پیوست.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این اقدام شومر گفت به حق قانونگذاران برای تصمیم گیری درمورد موافقتنامه به دست آمده با ایران احترام می گذارد اما این مسئله را نیز باید مد نظر داشت که مخالفت با این موافقتنامه چیزی جز کوبیدن بر طبل جنگ نیست.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    33 4
    نه پاشو خودت بیا ببین. پررو
  • بی نام A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    7 0
    بعضی نمایندگان مجلس و سنای آمریکا هستن که به‌خاطر اختلافات حزبی با رئیس‌جمهور آمریکا با توافق مخالفن، بعضی‌ها مث برخی افراد تو ایران منافع نامشروع سیاسی و اقتصادی در ادامه خصومت دارن. من این دو دسته رو درک می‌کنم اگرچه هر دو فاسد هستن ولی امثال چاک‌شومر فقط به خاطر بزدلی با توافق مخالفت می‌کنن. چاک شومر تا دو هفته پیش جزء موافقین ساکت دیپلماسی با ایران بود ولی بعد از تظاهرات طرفداران اسرائیل در شهر نیویورک و بعد از کمپین هدفمند لابی‌های اسرائیل که به طرفداراشون گفتن دفتر این سناتور رو تلفن بارون کنید جا زد و حالا دنبال توجیه کردن بزدلی و ترسش با این استدلال‌های خنده‌داره. یعنی مونیز که دانشمند هسته‌ای نمی‌فهمه بازرسی‌ها کافی نیستن بعد این مردک می‌فهمه؟ آدم یاد ام‌پی‌تی‌شناسان ایران میوفته
  • بی نام A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    3 0
    چاک شومر یهودیه طرفدار صهیونیسمه. این‌ها هر جای دنیا باشن و اهل هر کشوری باشن باز منافع قبیله‌ای خودشورن رو دنبال می‌کنن. کاش مردم آمریکا به خودشون بیان و یکبار برای همیشه یهودی‌های صهیونیست رو با لقد از کشورشون بندازن بیرون و اگر چنین کاری نمی‌تونن بکنن که البته در یک کشور دمکراتیک نمی‌شه کرد لااقل در انتخابات اونها رو از مسند قدرت به زیر بکشن. نون مردم آمریکا رو می‌خورن و بعد لگد به سینی غذا می‌زنن و همزمان دست نتانیاهو و تندروهای اسرائیلی رو می‌بوسن. و اینجوری منابع مالی برای تبلیغات وسیع و فریب مجدد مردم اکثریت مسیحی آمریکا و انتخاب دوباره به دست می‌یارن.
  • يانكي A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    2 1
    اگر اوباما سفيد بود اينقدر بهش گير نميدادن.