ظریف: زمان تمرکز کامل ایران بر همکاری های منطقه ای فرا رسیده است

وزیر امور خارجه کشورمان در پاکستان گفت: زمان تمرکز کامل ایران بر همکاری های منطقه ای فرا رسیده است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه پیام سفر جاری وی به پاکستان اعلام آمادگی ایران برای همکاری کامل با پاکستان و همه همسایگان است گفت: اکنون که بحران غیرضروری در روابط ایران و غرب از میان برداشته شده است، آماده ایم تا به طور کامل بر همکاری های منطقه ای تمرکز کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جواد ظریف روز پنجشنبه و در جریان سفر به اسلام آباد در نشست خبری مشترک با سرتاج عزیز همتای پاکستانی خود افزود: نیازمند تلاش ها و همکاری های بیشتر برای رسیدن به اتحاد منسجم تر در منطقه و همکاری موثر تر در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و خشونت در منطقه هستیم.
و با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اعتقاد همکاری با پاکستان دارد گفت: امیدواریم که بتوانیم با همکاری هم و همکاری همه کشورهای منطقه، نقش موثرتر در حل مسایل منطقه از جمله یمن، سوریه، عراق، افغانستان و دیگر بخش های منطقه داشته باشیم و ما اعتقاد داریم که پاکستان نقشی مسوولانه در این زمینه در منطقه ایفا کرده است.
ظریف همچنین اظهار داشت که اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در چند ماه آینده ایران و پاکستان را قادر خواهد ساخت که موانع موجود بر سر راه گسترش همکاری های دوجانبه را بردارند تا همکاری ها میان دو همسایه در زمینه های انرژی، گاز، نفت، حمل و نقل و بسیاری از دیگر زمینه ها بیش از پیش گسترش یابد.
رییس دستگاه دیپلماسی دولت ایران با اشاره به تاکید سران دو کشور ایران و پاکستان برای دستیابی به سطح بالاتر تبادلات تجاری گفت: زمینه های همکاری دوجانبه میان دو همسایه بسیار گسترده است و ما علاقه مند به توسعه همکاری با پاکستان هستیم. همکاری ها فراتر از همکاری های اقتصادی است و دو کشور در زمینه های امنیتی، کنترل مرزها، فرهنگی و ... همکاری های خوبی دارند که تقویت این همکاری ها به نفع دو ملت و به نفع صلح و امنیت منطقه است.

** قدردان حمایت های دوستانه پاکستان هستیم
ظریف در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر انتظارات جمهوری اسلامی ایران از پاکستان با توجه به اینکه اسلام آباد یکی از نخستین استقبال کنندگان از برجام بود گفت: ما همواره قدردان دوستان پاکستانی هستیم که همیشه در عرصه های بین المللی در کنار ایران ایستاده اند و همواره از حق ایران در استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای حمایت کرده اند.
وی تاکید کرد: ما هرگز دوستانی را که در شرایط سخت در کنار ما بودند فراموش نخواهیم کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اکنون که زمینه رفع تحریم ها و برداشته شدن موانع موجود در مسیر همکاری های گسترده تر دو کشور فراهم شده است، امیدواریم کار بر روی طرح خط لوله گاز و همچنین همکاری های بانکی و مالی میان دو کشور جدی تر از گذشته و معنادار تر ادامه یابد.
ظریف ابراز اطمینان کرد که خط لوله گاز ایران و پاکستان هم اقتصادی هم عملیاتی و هم امکان پذیر است. ایران آن بخش از خط لوله مربوط به خاک خود را انجام داده و امیدواریم پاکستان نیز به زودی در این زمینه اقدام کند.

** کاملا به امنیت افغانستان متعهدیم
ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص موضع ایران در قبال تحولات افغانستان و مذاکرات صلح این کشور گفت: ما کاملا به امنیت افغانستان متعهدیم و امروز بسیار خوشحالم که هم از نخست وزیر و هم از رییس دستگاه دیپلماسی دولت پاکستان شنیدم که دولت اسلام آباد هم به امنیت افغانستان متعهد است و امیدواریم که دو کشور بتوانیم باهم به صلح و امنیت افغانستان کمک کنیم.
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوال دیگری درخصوص موضع دولت جمهوری اسلامی ایران درباره توسعه اقتصادی منطقه بلوچستان پاکستان گفت: معتقدیم که توسعه اقتصادی چه در بلوچستان پاکستان و چه در سیستان و بلوچستان ایران، یک عامل بسیار اساسی برای کمک به فقر زدایی و مبارزه با افراط گرایی در منطقه است و قطعا ما از توسعه و رشد هر منطقه از پاکستان به ویژه مناطق مجاور مرز ایران کاملا حمایت می کنیم.
سرتاج عزیز نیز در این نشست مطبوعاتی مشترک در پاسخ به این سوال ایرنا که آیا گفت وگوهای سازنده میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان برای حل موضوع هسته ای می تواند الگوی خوبی برای حل تنش های قدیمی میان پاکستان و هند باشد گفت: دولت پاکستان همواره اعتقاد به گفت وگو و مذاکره برای حل مسایل داشته است و در همین راستا قرار است بنده در اواخر ماه جاری میلادی برای انجام مذاکراتی درخصوص برخی مسایل مورد اختلاف هند و پاکستان به دهلی نو سفر کنم.
وی تاکید کرد: ما همواره به مذاکره و گفت وگو به عنوان بهترین راه حل مسایل و اختلافات در زمینه های گوناگون اعتقاد داشته و داریم.
سرتاج عزیز همچنین در خصوص تحولات اخیر افغانستان و روند مذاکرات صلح این کشور گفت: ما همچنان معتقدیم که صلح و آشتی میان دولت کابل و طالبان افغانستان بهترین گزینه برای کمک به امنیت و ثبات این کشور است.
مشاور نخست وزیر پاکستان در امنیت ملی و امور خارجه اظهار داشت که اسلام آباد به نقش کمک کننده و تسهیل کننده خود در روند مذاکرات صلح افغانستان ادامه خواهد داد و امیدواریم این مذاکرات که به دلیل مرگ ملاعمر به حالت تعلیق درآمده است، به زودی از سرگرفته شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    16 7
    به نظر من زمان تمرکز ایران بر همکاریهای منطقه ای به سر رسیده است. آخه این منطقه جز بدبختی و هزینه برا ایران چه چیزایی داره. درآمدمونم از منطقه واقعاً کمه. لطفاً انقد چپ و راست با چهار تا کشور گدا گرسنه تفاهم نامه امضا نکنید حالا که به قول خودتون بحران غیرضروری برداشته شده یه کم گامهاتون رو بلندتر کنید و فرامنطقه ای بیندیشید.