۰ نفر
۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۰

در حالی‌که هیئت آب‌وهوای سازمان ملل به‌دنبال اجماع عمومی برای مقابله با گرمایش جهانی است، برخی دانشمندان معتقدند ادعای این سازمان مبنی بر افزایش دمای هوا به علت آلودگی انسانی مورد تردید است.

فاطمه محمدی‌نژاد: هیئت بین‌دولتی آب‌وهوا وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد که شواهد گرمایش جهانی کاملا واضح است. این هیئت هشدار داد که گازهای گلخانه‌ای، هوای جهان را تا 0.7 درجه سانتی‌گراد افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود این گرمایش با رسیدن به 5 تا 6 درجه در سال 2100 / 1480، آثار مخربی بر زندگی انسانی و حیات وحش داشته باشد.

اما به گزارش تایمز، تحقیق جدید انجام شده توسط دانشمندان انگلیسی، تردیدهایی را در مورد چنین ادعاهایی به‌وجود آورده، چراکه برخی بر این عقیده‌اند که جهان تا این اندازه گرم نخواهد شد.

جان کریستی، استاد علوم جوی دانشگاه آلاباما و رئیس سابق هیئت بین‌دولتی آب‌وهوا گفت: «نمی‌توان بر شواهد دمایی به عنوان شاخص تغییرات آب‌وهوایی جهانی تکیه کرد.»

تردیدهای کریستی و چند تن دیگر از محققان بر اساس داده‌هایی است که طی 150 سال گذشته در هزاران ایستگاه هواشناسی سراسر دنیا ثبت شده است. آن‌ها بر این باورند که این ایستگاه‌ها به شدت تحت تاثیر عواملی چون شهرسازی، تغییرات در استفاده از زمین و در بسیاری موارد، تغییرمکان از منطقه‌ای به منطقه دیگر قرار گرفته‌اند.

کریستی نتایج گزارش را با نگرش به این تاثیرات در 3 منطقه منتشر کرد. این مناطق عبارت بودند از آفریقای جنوبی، کالیفرنیا و آلاباما. وی گفت: «در هر سه منطقه نتایج مشابه است. اطلاعات نشان‌دهنده گرم شدن زیاد هوا است، اما دلیل ظاهری افزایش دما در ایستگاه‌های هواشناسی، عوامل محلی چون توسعه زمین‌ها است.»

انتقادات سنگین
هیئت آب‌وهوای سازمان ملل از سوی راس مک‌کتریچ، استاد اقتصاد دانشگاه گلف کانادا نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. این آزمایش‌ها، وی را به منتقدی سرسخت تبدیل کرده و مک‌کتریچ از آن زمان تحقیقی را منتشر کرده و در آن از این روش‌ها انتقاد کرده است. وی گفت: «ما متوجه شدیم داده‌های هیئت آب‌وهوای سازمان ملل تحت تاثیر عوامل سطحی چون صنعتی شدن قرار دارد. این مسئله سرعت افزایش دما را بسیار بیشتر می‌کند.»

مطالعه‌ ایستگاه‌های هواشناسی که توسط آنتونی واتس، هواشناس آمریکایی انجام شده نیز این هشدارها را تایید کرد. وی در این تحقیق عکس‌هایی از ایستگاه‌های هواشناسی در مناطقی تهیه کرده که در نزدیکی تجهیزات گرماده قرار داشتند. برخی در نزدیکی دستگاه‌های تهویه مطبوع یا ایستگاه‌های بازیافت قرار داشتند . یکی از بدترین عکس‌ها، ایستگاهی را نشان می‌دهد که در مجاورت کوره زباله‌سوز قرار گرفته‌است.

واتس همچنین مثال‌هایی از کشورهای دیگر یافت. یکی از آن‌ها ایستگاهی در فرودگاه رم بود که همه دود خارج شده از موتور جت‌ها را جذب می‌کرد. در انگلیس یک ایستگاه هواشناسی در فرودگاه منچستر زمانی ساخته شده بود که تمام محوطه مجاور زمین‌های بایر بودند، اما اکنون همه آن‌ها با ساختمان‌های گرمازا محاصره شده‌اند.

تری میلز، استاد آمار محض و اقتصاد دانشگاه لافبورو به داده‌های مشابه هیئت آب‌وهوایی نیز نگاهی انداخت. وی متوجه شد که روند گرمایش گزارش شده در 30 سال گذشته احتمالا به دلیل نوسان گازهای گلخانه‌ای بوده است. یافته‌های میلز قرار است در مجله محیطی تغییرات آب و هوایی( Climatic Change) منتشر شود. وی گفت:« کره زمین در هزار سال گذشته حداقل 2 بار دچار چنین تغییراتی شده است.»

دفاع از گرمایش زمین
کوین ترنبرت، یکی از نویسندگان فصلی از گزارش هیئت آب‌و هوایی در مورد تغییرات دمایی مشاهده‌شده، قبول کرد که مشکلاتی در مورد گرماسنجی جهانی وجود دارد، اما این مشکلات در گزارش نهایی در نظر گرفته شده‌اند. وی گفت: «تنها افزایش دما نیست که نشان از گرمایش جهانی دارد. ما همچنین شاهد تغییرات فیزیکی چون افزایش سطح دریاها به میزان 13 سانتی‌متر از سال 1972 / 1351 تاکنون بوده‌ایم. پوشش یخی قطب شمال 40 درصد کاهش یافته و برف در نیم‌کره شمالی کمتر شده است.»

از سوی دیگر، مرکز اروپایی پیش‌بینی هواشناسی نیز مطلبی در مورد دمای جهانی 30 سال گذشته به علاوه بررسی داده‌های ماهواره‌ای منتشر کرده است.

دکتر ویکی پوپ، رئیس مرکز مشاوره تغییرات آب‌وهوایی در Met Office گفت: «این داده‌های جدید، روند گرمایش جهانی را تایید می‌کند و بیان می‌دارد جهان سریع‌تر از آن‌چه تصور می‌کنیم، در حال گرم شدن است.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 44608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =