نبیه بری رییس مجلس لبنان تاکید کرد: امیدواریم در پرتو توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 شاهد راه حل مناسبی در خصوص مذاکرات داخلی و انتخاب رییس جمهوری لبنان باشیم.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، نبیه بری ظهر چهارشنبه درعین التینه مقر ریاست مجلس لبنان با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه وی دیدار کرد وافزود: تاکنون جلسات متعددی برای توافق پیرامون رییس جمهوری جدید لبنان برگزار شده اما هنوز به اجماع لازم نرسیده ایم.
رییس مجلس لبنان با اشاره به توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: روز توافق وین رخداد مهمی بود و به تبع آن تحولات و ترتیبات جدیدی را به همراه خود در منطقه ایجاد خواهد کرد و در نتیجه این رخداد بزرگ شاهد تحولاتی جدید نیز خواهیم بود.
وی در این دیدار که محمد فتحعلی سفیر ایران در لبنان هم حضور داشت، با تشریح جایگاه مقاومت وحفظ وحدت محور مقاومت در منطقه و پایداری مقابل دشمنان در منطقه گفت: پشتیبانی و حمایت از محور مقاومت راهبرد همه ما است.
نبیه بری با اشاره به نقش تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در تحقق دیپلماسی های جدید برای گشودن راه حل ها ، افزود: ما و منطقه همه بر گشایش راه حل ها از طریق شیوه ها و رویکردهای جدید در پرتو نتایج توافق هسته ای امیدواریم و بدون هیچ مجامله ای و تعارفی این ظرفیت را برای پایان دادن به خصومت های چند سال اخیر منطقه خواهانیم.
وزیر امور خارجه ایران و رییس مجلس لبنان در این دیدار آخرین تحولات در روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
ظریف با اشاره به تلاش ها برای از بین بردن بهانه جویی های صهیونیست ها در سایه پرونده ساختگی هسته ای ایران گفت: ما با رویکردی جدید توانستیم بهانه های صهیونیست ها را در حفظ پرونده ساختگی هسته ای ایران از بین ببریم و این مزاحم را از سر راه پیشرفت و توسعه کشورمان کنار بزنیم.
وزیر امور خارجه ایران با تبیین دیپلماسی منطقه ای پس از توافق هسته ای خاطر نشان کرد: ما در پرتو آثار توافق وین بلافاصله به کشورهای دوست منطقه مانند کویت ، قطر عراق رفتیم و برای رفع نگرانی های موجود در منطقه ناشی از رشد فزاینده گروه داعش وخطرهای آن، راه حل های منطقی را برای گفت وگوهای منطقه ای ارائه کردیم ودوستان در منطقه با این افکار مثبت نظر مساعدی را اعلام داشتند.
وی با اشاره به نیاز منطقه به صلح و ثبات تصریح کرد: رشد خشونت و افراط گرایی نشانگر حساسیت همه مردم و طیف های جامعه نسبت به اعمال شنیع و تنفرانگیز داعش است و جمهوی اسلامی ایران تمامی مساعی خود را برای شروع یک مرحله از تلاش های جدید به منظور یافتن راه حلی جهت کشف زمینه های نوین برای مشکلات منطقه بکار گرفته است.
طرفین در رایزنی های خود پیرامون یافتن راه حلی جدید با مشارکت تمامی طرف ها اتفاق نظر داشتند.
براساس این گزارش ظریف و نبیه بری سپس در یک جلسه خصوصی بایکدیگر گفت وگو کردند.
ظریف عصر سه شنبه در راس هیاتی و در اولین ایستگاه از دور دوم سفرهای منطقه ای خود بعداز توافق هسته ای با گروه 1+5 برای دیدار و گفت وگو با مقامات رسمی و حزبی لبنان وارد بیروت پایتخت این کشور شد.
وی بعداز ورود در پاویون فرودگاه بین المللی رفیق الحریری بیروت با خبرنگاران گفت وگو و ساعتی بعد در کاخ نخست وزیری لبنان با تمام سلام نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
ظریف همچنین با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله ، سمیر مقبل وزیر دفاع و مسئولان گروه های فلسطینی مقیم لبنان نیز دیدار و گفت وگو کرد.
گفت وگو با جبران باسیل وزیر امور خارجه کنفرانس خبری از دیگر برنامه های اعلام شده دومین سفر ظریف وزیر امور خارجه دولت یازدهم ایران به لبنان اعلام شده است.
ظریف دهه سوم دی ماه سال 1392 نیز به عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم به لبنان سفر کرده است.
وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است امروز چهارشنبه در پایان سفر به لبنان، بیروت را به مقصد دمشق برای گفت وگو با مقامات ارشد سوری ترک کند.
وی قرار بود قبل از بیروت عازم ترکیه شود که این سفر به زمانی دیگر موکول شد.
سفر به پاکستان، هند و روسیه از جمله برنامه های کاری چند روز آینده دکتر ظریف اعلام شده است.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =