یک دیدار سرنوشت ساز در چارچوب دور تازه دیپلماسی منطقه ای ظریف/ پرونده

دور تازه سفرهای منطقه ای وزیر خارجه کشورمان که با ورود او به لبنان آغاز شد تا همین حالا بازتاب گسترده ای در محافل رسانه ای و سیاسی منطقه داشته است.

به گزارش خبرآنلاین روز گذشته دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در صدر هیئتی سیاسی وارد بیروت پایتخت لبنان شد.(اینجا)

وزیر امور خارجه پس از ورود به پاویون فرودگاه بین المللی رفیق الحریری بیروت، با خبرنگاران گفت وگو کرد و ساعتی بعد در کاخ نخست وزیری لبنان با 'تمام سلام' نخست وزیر این کشور دیدار انجام داد.(اینجا)

ظریف طی دیدار هایی فشرده با سیاستمداران لبنان دیدار و گفتگو کرد.(اینجا) اما  مهمترین دیدار او  که بازتاب وسیعی در رسانه  های عربی و غربی به همراه داشت نشست  طولانی او  با سید حسن نصرالله بود.(اینجا)

این دیدار از آن جهت حائز اهمیت به شمار می آید که بعد از توافق وین این اولین گفتگوی وزیر خارجه کشورمان با دبیر کل حزب الله لبنان است. اگرچه هنوز جزئیات دقیقی از آنچه در این دیدار میان ظریف و نصرالله  گذشته مشخص نشده است (اینجا) با این حال این دیدار به شدت با استقبال و گمانه زنی های رسانه های عربی مواجه شده است.

برخی از این رسانه ها این دیدار را مرتبط با اوضاع منطقه، در پساتوافق قلمداد کرده اند (اینجا) برخی دیگر نیز آن را مرتبط با اتفاقات سوریه برشمرده اند.(اینجا) برخی هم می گویند سفر ظریف به لبنان به معنی این است که ایران دست دوستی به سمت اعراب دراز کرده است (اینجا)

در این میان شبکه العربیه منتسب به آل سعود، هدف وزیر امور خارجه ایران از سفر به لبنان را «بررسی افق های مرحله جدید دوره پس از امضای توافق هسته ای و چگونگی استفاده لبنان از آن» اعلام کرد(اینجا)

ارتباط این دیدار با اوضاع سوریه نیز مطرح بوده است تا جایی که شبکه العرب مدعی شد، سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان به منظور زمینه سازی برای خروج حزب الله از سوریه صورت گرفت.(اینجا)

شبکه المنار وابسته به حزب الله در خصوص این خبر نوشته است: در این دیدار درباره آخرین تحولات لبنان، منطقه و تلاش‌های صورت گرفته برای حل موضوعات و مشکلات کشورهای مختلف، و تاثیر و نتایج کلی توافق هسته‌ای بر اوضاع منطقه و جهان بحث و تبادل و نظر شده است.

شبکه تلویزیونی ام تی وی لبنان گزارش داد که ظریف در دیدار شبانه با سید حسن نصرالله درباره موضوع خلأ ریاست جمهوری این کشور با وی گفت‌وگو کرد.(اینجا)

محافل سیاسی در جریان‌های «8 و 14 مارس» اظهارات ظریف در بیروت را «جدی»، «محترمانه»، «مشتاقانه» و «همراه با آرامش» توصیف کردند و افزودند: نسخه ظریف برای لبنانی‌ها «ثبات لبنان و تأکید بر آن» بوده است و این نسخه شبیه مقاله‌ای است که ظریف آن را در روزنامه السفیر 10 روز پیش با عنوان «الجار ثم الدار» منتشر کرد. (اینجا) مقاله ای که در جهان عرب سر و صدای زیادی به پا کرد تا جایی که برخی رسانه های به تحریف این مقاله پرداختند.(اینجا)

سوای از دیدار مهم ظریف و نصرالله وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با شخصیت های دیگری از جمله تمام سلام نخست وزیر لبنان (اینجا) و نبیه بری رئیس مجلس این کشور نیز دیدار و گفتگو کرد (اینجا)که در جای خود حائز اهمیت زیادی بوده است. 

نبیه بری رئیس مجلس لبنان با بیان دیدگاه های سیاسی هر دو کشور ضمن ابراز امیدواری نسبت به تسریع انتخابات ریاست جمهوری لبنان بیان نمود : امیدواریم در پرتو توافق هسته ای وین در داخل لبنان شاهد رفع مشکلات داخلی و انتخاب رئیس جمهور باشیم.(اینجا)

جبران باسیل وزیر امور خارجه ، دیدار با مسئولان گروه های فلسطینی مقیم لبنان (اینجا) و کنفرانس خبری از دیگر برنامه های اعلام شده دومین سفر ظریف وزیر امور خارجه دولت یازدهم ایران به لبنان اعلام شده است.

ظریف قرار بود قبل از بیروت عازم ترکیه شود که این سفر به زمانی دیگر موکول شد. به تعویق افتادن این سفر نیز با بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های ترکیه مواجه شد.(اینجا)

سفر به پاکستان، هند و روسیه از جمله برنامه های کاری چند روز آینده دکتر ظریف اعلام شده است.(اینجا)

سیاستمداران پاکستانی در واکنش به سفر ظریف به پاکستان این اقدام را نقطه عطفی در روابط دو کشور اعلام کرده اند. (اینجا)

 تاخیر سفر هیات آمریکایی

النهار دیگر روزنامه لبنانی نیز نوشت که ظریف در کاخ نخست وزیری لبنان اعجاب خود از اوضاع امنیتی با ثبات در لبنان را نسبت به سفر قبلی خود ( اواخر دی ماه سال 1392) ابراز و از گفت وگوهای بین لبنانی ها برای دستیابی به توافق در خصوص انتخاب رییس جمهوری حمایت کرد.(اینجا)

 بازتاب سفر ظریف به لبنان

به گزارش ایرنا، خبرنگار فرانس 24 از بیروت گزارش داد: در دیدار وزیر خارجه ایران با مقامات لبنانی در مورد سوریه این مطلب مطرح شد که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد. در این سفر طرح جدید صلح برای سوریه مطرح شده که هنوز جزییات آن فاش نشده است.
خبرنگار فرانس24 در این گزارش هدف دیگر سفر ظریف به بیروت را اطمینان دادن به متحدان منطقه ای همچون حزب الله لبنان عنوان کرد.
این شبکه تلویزیونی گزارش داد: وزیر خارجه ایران خواسته است با این سفر، متحدان منطقه ای خود را در مورد توافق هسته ای ماه ژوییه گذشته مطمئن سازد که همکاری (تهران ) با آنها کماکان ادامه خواهد داشت و تغییری در سیاست خارجی ایران بر سر این توافق بوجود نیامده است.
پیش از این، 'حسین امیرعبداللهیان' معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان 14 مرداد ماه جاری در گفت و گو با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: جمهوری اسلامی ایران طرح پیشنهادی اصلاح شده خود درباره سوریه را به دبیر کل سازمان ملل متحد ارایه خواهد کرد.(اینجا)

به گزارش خبرآنلاین در ادامه واکنش ها به سفر وزیر خارجه کشورمان به لبنان وب سایت خبری الشرق الاوسط که همسو با سیاست های آل سعود است در تحلیل سفر اقای ظریف به لبنان نوشته است : مساله تعیین رئیس جمهور به سرنوشت رئیس جمهوری سوریه ارتباط پیدا کند. (اینجا)

در همین حال آسوشیتد پرس هم در پوشش این خبر نوشت: ظریف و نصرالله درباره چگونگی پایان دادن به جنگ سوریه سخن گفته اند.(اینجا)

ظریف در دی ماه سال 1392 نیز به عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم به لبنان سفر کرده است.
وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر چهارشنبه در پایان سفر به لبنان، بیروت را به مقصد دمشق برای گفت وگو با مقامات ارشد سوری ترک کرد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    23 7
    جای پرجم ایران در نشست خالیه
    • علی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
      0 0
      پرچم کشورها در نشست های رسمی سیاسی بین مقامات رسمی کشورها ، نصب میشه. این دیدار بین یک وزیر خارجه و یک چهره سیاسی غیر رسمی بوده و طبیعتا نیازی به نصب پرچم هم نیست. این اتفاق که در عکس میبینیم، بی احترامی حزب الله به ایران محسوب نمیشه و کاری بر طبق عرف دیپلماتیکه.