تسنیم نوشت:

برخی منابع پارلمانی فرانسوی اعلام کرده اند که عربستان به شرط تضمین قدرت برای پادشاه سعودی و ولایت عهدی فرزندش محمد بن سلمان پایان دادن به بحران سوریه را پذیرفته است.

به گزارش پایگاه خبری العهد، هنگامی که موعد مذاکرات هسته ای ایران در وین نزدیک شده بود "لوران فابیوس" وزیر خارجه فرانسه به واشنگتن سفر کرده و با صراحت به آمریکایی ها گفت که فرانسه خواهان سهم خود از سرمایه گذاری های اقتصادی در ایران است و مایل نیست که سناریوی لیبی بار دیگر تکرار شود به طوری که فرانسه پیشاپیش دیگران حرکت کرده و آمریکایی ها زمین را به کنترل خود در آورده و کلیه قرارداد های تجاری را نیز در انحصار خود قرار دادند و در نهایت فرانسه بدون هیچ دستآوردی آنجا را ترک کرد.

این اطلاعات را یک منبع پارلمانی فرانسوی که از روند مذاکرات هسته ای ایران و پرونده سوریه آگاه است در اختیار پایگاه خبری العهد قرار داده است.

این منبع گفته است که روسیه و آمریکا هم عقیده شده‌اند که خطر داعش بسیار بزرگ است و در آینده از کنترل خارج خواهد شد به خصوص که این گروه به افغانستان و پاکستان رسیده است، این مسئله باعث شد تا روسیه، چین و هند وارد عمل شده و اراده و میزان جدیت آمریکا در جنگ علیه داعش را بررسی کنند.

این منبع ادامه داده است که موسکو پایان جنگ در سوریه را تنها راه برای پایه ریزی راه حلی برای تمامی پرونده های منطقه می داند که می تواند آغازی برای متوقف کردن جنگ در عراق و یمن باشد، از سوی دیگر آمریکا با این نظر موافقت کرده و از روسیه خواسته است تا برای فراهم کردن مقدمات این مسئله با همکاری هم پیمانانش تا پایان سال میلادی جاری به او فرصت داده شود.

کشورهایی که خواهان از سرگیری روابط خود با سوریه هستند عبارتند از اردن، امارات و مصر در حالی که ترکیه و قطر از این امر خودداری می کنند.

منابع پارلمانی فرانسوی همچنین تاکید کرده‌اند که واشنگتن از طریق محمد بن سلمان جانشین ولی عهد شاه سعودی در حال رایزنی با سعودی ها است تا یک راه حل فراگیر برای پرونده های منطقه ای ایجاد شود، مسئله اصلی مطرح شده تضمین باقی ماندن ملک سلمان بر تخت پادشاهی و فرزندش محمد بن سلمان در قدرت است تا اقدامات لازم برای پایان دادن به درگیری ها در منطقه به عمل آید.

 رایزنی ها با عربستان سعودی از نشست کمپ دیوید و دیدار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با مسئولین کشورهای حاشیه خلیج فارس و محمد بن سلمان که با چندین مقام آمریکایی نیز دیدار داشت آغاز شده است،  این تلاش ها هنگام سفر محمد بن سلمان به موسکو ادامه یافته و در سومین مرحله در سفر محمد بن سلمان به قطر که میزبان وزرای خارجه سه کشور آمریکا، روسیه و عربستان بود پی گرفته شد، در این دیدار اقدامات لازم برای حل بحران در دستور کار قرار گرفت.

منابع فرانسوی که در خصوص اقداماتی برای حل و فصل درگیری ها در منطقه که خود از توافق هسته ای ایران نشأت گرفته است صحبت کرده اند اعلام کردند که به نظر می رسد داد و ستد با پادشاه عربستان و فرزندش که آمریکا و روسیه رسیدن تخت پادشاهی به محمد بن سلمان را تضمین کرده اند به نتیجه برسد، همچنین این کشورها تضین کرده اند که از پادشاه و فرزندش در برابر اعضای خانواده آل سعود که با آنان مخالف هستند، محافظت کنند و در مقابل عربستان از جنگ با بشار اسد و دولت سوریه دست بکشد.

بر اساس این توافق اولیه با پادشاه عربستان و فرزندش اقدامات لازم که عبارتند از صدور فرمان پادشاهی برای عزل محمد بن نایف بن عبدالعزیز از سمت ولایت عهدی، صدور فرمان پادشاهی تعیین محمد بن سلمان به عنوان ولی‌عهد و در نهایت انتقال قدرت از سلمان بن عبد‌العزیز به فرزندش محمد بن سلمان در زمان مناسب، صورت خواهد گرفت.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    49 24
    سوریه چه ربطی به ولیعهدی عربستان دارد این شاهکار خبری کار کدوم عاقل است
    • مجتبی A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
      5 3
      مسائل پشت پرده یعنی همین دیگه؟ اینها همه قدرتهای پوشالی هستند. وبا زدو بندهای سیاسی حاکم می شوند. با یک فش آمدن و یک کش رفتن مثل این حکام منطقه است. جنگ و دعوای استکبار با ایران هم بخاطر اینه که ما خودمان حاکم سرنوشتمان هستیم. و به آنها اجازه نمی دهیم برای مملکت ایران تصمیم گیری کنند.
  • رضا GB ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    10 5
    عربستان از حضور نظامي توسط تكفيري ها در سوريه خيري نديد و عملا شكست خورده است و دنبال منافع قدرت براي فرزند خود مي باشد.خود خاندان آل سعود با تنش قدرت بين فرزندان موجه است.
  • ایرانمهر IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    14 4
    از قدیم گفتند که: چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی. آخه شما که بدون اطلاع آمریکا و اسرائل آب نمی تونید بخورید چرا ادعای رهبری جهان عرب رو دارید و بدتر از آن به تازگی یاغی هم شدید . خدا کنه قیمت نفت بشه بشکه ای 10 دلار و با این ناامنی که درست کردید یکنفر مسافر هم به کشورتون نیاد. تا بفهمید که پول مفت رو بیخودی خرج کرن چه مصیبتی براتون داره. بدون شک اون موقع دیگه آمریکا و دیگران دور و برتون نمی چرخند. چون براشون سودی ندارید .
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    20 6
    منطقی نیست این تحلیل
  • ناشناس A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    3 0
    تمامی جنگ ها همه به خاطر منافع است قدرت های بزرگ زمانی می ببین مشکلی سیاسی و اقتصادی بوجود می اید راه کار جنگ در منطقه دنیا بوجود می اوردند تا منافع از دست رفته پر کنند همه اینها بهانه است خود را خطر جدی مصون بدارند جهانهای مادی اینها نقطه ضعفشان است.
  • مسعود A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 1
    این آشغال زمان ما که از حیوان بدتره مثل معاویه است که قبل به درک واصل شدنش کارهای به تخت نشستن یزید را انجام میداد.
  • علی A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    2 1
    وهابیون آل سعود صهیونیستی کاری رو شروع کردن ولی پایان دادن به اون دست خودشون نیست