سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به سخنان اخیر وزیرخارجه عربستان علیه ایران گفت که جای تاسف دارد که اظهارات وزیر خارجه کشور مسلمان و همسایه درباره توافق هسته‌ای وین تکرار مواضع رژیم صهیونیستی است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اداره دیپلماسی وزارت خارجه، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهارات وزیر خارجه عربستان در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با آقای اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان را ناشی از عصبانیت غیر منطقی وی از توافق بین ایران و جامعه بین المللی برای پایان دادن به یک بحران غیر ضروری دانست، و افزود: وقتی نماینده ارشد یک دولت منطقه  از حل و فصل سیاسی موضوعات در منطقه و سطح بین الملل تا این حد عصبانی می شود تردیدی باقی نمی گذارد که زندگی با مشکلات و بحران را انتخاب کرده است.

مرضیه افخم افزود: جای تاسف دارد که اظهارات وزیر خارجه کشور مسلمان و همسایه درباره توافق هسته‌ای وین تکرار مواضع رژیم صهیونیستی است و بغض نسبت به این موضوع حب خطرناکی را موجب شده است.

وی همچنین با اشاره به اظهارات وزیر خارجه عربستان در مورد  موضوع غنی سازی در ایران  اضافه کرد: این اظهارات نشانگر درک نادرست از روابط بین الملل و صلاحیت کشورها می باشد.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با فرانک اشتاین‌مایر همتای آلمانی خود در برلین گفته بود که عربستان تغییرات سیاست ایران در خصوص غنی‌سازی و همچنین خرید اورانیوم از کشورهای مسئول آن را از نزدیک زیر نظر دارد.

الجبیر در ادامه ادعاهای خود را علیه ایران تکرار کرده و گفته بود که ممانعت ایران از ورود بازرسان آژانس انرژی اتمی به تأسیسات نظامی، نشانه این است که «ایران قصد دارد سلاح اتمی بسازد»!

الجبیر بدون اشاره به حمایت‌های این کشور از گروه‌های تروریستی در سوریه و تزریق بیش از 15هزار موشک تاو ــ که از آمریکا خریداری کرده بود ــ به این گروه‌ها مدعی شد که حمایت ایران از بشار اسد موجب ادامه مشکلات مردم سوریه است.

وزیر خارجه عربستان بدون اشاره به حملات 3 ماه گذشته این کشور به یمن که بیش از 3هزار کشته به جای گذاشته است مدعی شد که ایران باید سیاست‌های خصمانه خود را در منطقه تغییر دهد و از دخالت در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، سوریه، عراق و لبنان دست بردارد. عادل الجبیر این مسئله را شرطی برای گسترش روابط خوب ریاض با تهران اعلام کرد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    24 5
    عربستان صلاحیت دوستی با ایران را ندارد دوشمنی انها با ایران 1000 مرتبه بیشتر از اسراییل است عربها هیچوقت با ما خوب نبوده و نخواهند بود
  • کاظم IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    23 3
    من هم بامهدی موافقم
  • jalal A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    9 5
    باید ببینیم کجای سیاست خارجیمون ایراد داره که دوستهای دیروزمون الان دشمنهای قسم خورده امروز شدن
    • ایرانی RO ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
      3 1
      همه ایراد ها از سیاست خارجی نیست عربهای عربستان و اطراف آن از زمان باستان تا کنون با دید خسمانه ای به ایران نگاه کرده و می کنند و همواره ایران را دشمن خود می پندارند در زمان جنگ باوجود به حمایت مالی و نظامی و اطلاعاتی عربستان از عراق ایران رابطه با این کشور داشت و هیچ گاه ما با آنها دوست نبودیم و هر کشوری با ما دوست باشد با آن دشمنی می کنند پس باید دشمن را شنا خت اسرایل را ما خودمان دشمن کردیم که حالا هم می تواند دوستمان باشد
  • بدون نام ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    3 1
    جوابي مثل خودشون بهشون بديد سوسول بازي كه نشد جواب