واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری رویترز در گزارشی از بیروت به قلم مریم قرعونی نوشت:

منابع نزدیک به طرفین مذاکره کننده در سوریه روز چهارشنبه از توافق آتش بس 48 ساعته بین شورشیان سوری، ارتش سوریه و جنبش حزب الله لبنان در شهر تحت کنترل شورشیان زبدانی و دو روستای شیعه نشین در استان ادلب خبر دادند.

این منابع افزودند آتش بس توافق شده قرار است از ساعت شش به وقت محلی (23 سه شنبه به وقت گرینویچ) آغاز شود. مذاکرات بین طرفین رقیب درباره موضوعات دیگر ادامه خواهد داشت.

گروه شورشی سوری احرارالشام که متحد جبهه النصره وابسته به القاعده است هدایت این مذاکرات را به نمایندگی از شورشیان به عهده داشت.

یک منبع نزدیک به مذاکرات از طرف شورشیان در مصاحبه با رویترز گفت درمورد آتش بس توافق شده است اما نکات دیگری وجود دارد و مذاکرات درباره آنها ادامه دارد.

این آتش بس همچنین شامل روستاهای شیعه نشین « کفرایا » و « فوعه» در استان ادلب می شود که با حمله ائتلاف شورشیان اسلامگرا معروف به « جیش الفتح » روبرو است و احرار الشام نیز بخشی از این ائتلاف است.
یک منبع آشنا به این مذاکرات از طرف دمشق گفت این مذاکرات از طریق یک میانجی جریان دارد.

وی افزود این آتش بس توافق شده آغاز و افرادی که در شرایط وخیم به سر می برند خارج خواهند شد. در این مذاکرات درباره گام های بیشتر گفتگو خواهد شد.

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه که یک گروه مخالف سوری مستقر در انگلیس است این آتش بس را تایید و اعلام کرد مذاکرات درباره تخلیه جنگجویان از زبدانی و ارسال کمک غذایی به کفرایا و فوعه ، جایی که هزاران نفر در محاصره شورشیان هستند ، ادامه خواهد یافت.

احرارالشام هفته گذشته اعلام کرد در حال مذاکره با هیئتی ایرانی درباره شهر زبدانی است، شهری که ارتش شوریه و مبارزان حزب الله چند هفته است در آن با شورشیان درحال نبرد هستند.

این گروه در آن زمان اعلام کرد مذاکرات به علت تمایل هیئت ایرانی برای تخلیه زبدانی از غیرنظامیان و جنگجویان و انتقال آنها به مناطق دیگر متوقف شده است.

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد مذاکراتی بین احرارالشام ، هیئت ایرانی و حزب الله برگزار شد اما منبع نزدیک به دمشق تصریح کرد این گروه شورشی و دولت سوریه توافق کرده اند.

هنوز امکان دسترسی به مقامات سوری به منظور دریافت اظهار نظر آنها در این زمینه فراهم نشده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =