ایرنا نوشت:

 ژنرال میشل عون رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان که به سازوکارهای فعالیت دولت لبنان و همچنین تمدید یک ساله دوره فرماندهی سه تن از مقامات ارشد نظامی از جمله ژنرال جان قهوجی فرمانده ارتش معترض است، هواداران خود را به حضور گسترده اعتراضی در خیابان های بیروت و برخی دیگر از شهرهای لبنان فراخوانده است.

 ژنرال عون در پایان جلسه دیروز (سه شنبه) فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس لبنان که خود ریاست آن را برعهده دارد، باردیگر تاکید کرد که تمدید دوره فرمانده ارتش لبنان غیرقانونی است اما این اعتراضش نباید به مخالفت با ارتش و فداکاری های نیروهای آن تعبیر شود.
ژنرال عون با بیان اینکه عده ای در لبنان درصدد تضیع حقوق مسیحیان هستند، تصریح کرد: برخی منتظر هستند جنگ های در منطقه تمام شود تا اینکه کار ما را تمام کنند اما بدانند که هرگز در این جنگ ها پیروز نخواهند شد و برنده ها در منطقه مشخص هستند و ما در زمره آنها هستیم.
رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان باردیگر حمایت خود را از مقاومت و مبارزه آن با تروریست های تکفیری در سوریه و مرزهای لبنان و سوریه اعلام کرد.
وی گفته است که اگر نیروهای مقاومت لبنان در مرزها با تروریست های تکفیری نمی جنگیدند و مانع ورود آنها به خاک لبنان نمی شدند اکنون لبنان مانند عراق و سرنوشت لبنانی ها به ویژه مسیحیان نامعلوم بود.
براساس درخواست ژنرال عون ، هواداران او قرار است امروز ( چهارشنبه) و فردا ( پنجشنبه) و قبل از تشکیل جلسه هیات دولت لبنان در خیابان های بیروت و برخی شهرهای دیگر لبنان تظاهرات و راهپیمایی اعتراضی برگزار کنند.
ناظران پیش بینی کرده اند که تظاهرات هواداران رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان گسترده و بزرگ خواهد بود.
روزنامه لبنانی السفیر به نقل از منابعی نوشت که امکان دارد گروهی از هواداران ژنرال عون چهارشنبه شب در اطراف کاخ نخست وزیری لبنان دست به تحصن بزنند تا مانع رسیدن وزیران به محل جلسه دولت در روز پنجشنبه شوند.
ژنرال عون گفت: از لبنانی ها می خواهم که به خیابان ها بیایند زیرا ما آرزوی کشوری را داریم که قانون و رای ملت در آن حاکم باشد و خبری از معضل زباله ها و دزدی ها و فساد نباشد.
نبیه بری رییس مجلس لبنان با تاکید بر حق ژنرال میشل عون رییس حزب جریان آزاد ملی و هوادارانش برای اعتراض خیابانی تاکید کرد که ژنرال عون بر ثبات و مفاد قانون اساسی لبنان پایبند است.
نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان هم در گفت وگو با روزنامه السفیر تصریح کرد: هرگونه تغییرات و اعتراض های دموکراتیک تحت سقف قاون مجاز و براساس قانون اساسی حق هر شهروند لبنانی است اما نباید تحقق این حق به ایجاد مشکل برای مردم به ویژه مشکلات امنیتی منجر شود.
رییس حزب جریان آزد ملی لبنان چند هفته قبل نیز همین درخواست را از هواداران خود کرد و اما اعتراض ها در آن مرحله دراطراف کاخ نخست وزیری لبنان با دخالت نیروهای امنیتی و نظامی مواجه و در برخی موارد به درگیری بین طرفین منجر شد.
به گفته منابع خبری، تظاهرات در خیابان ها با استفاده از خودرو نیز در دستور کار هوادران ژنرال عون قرار دارد.
رسانه های لبنانی نوشته اند که نیروهای امنیتی و نظامی لبنان قرار است فردا پنجشنبه در اطراف کاخ نخست وزیری یک دیوار امنیتی تشکیل دهند.
منابع خبری تاکید کرده اند که ابتکار عمل ژنرال عباس ابراهیم مدیرکل امنیت عمومی لبنان هم برای حل مشکلات ایجاد شده بین ژنرال عون و دولت لبنان به نتیجه نرسیده است.
روزنامه لبنانی الاخبار در این زمینه نوشت: ژنرال عون با بررسی ابتکار ژنرال ابراهیم مبنی بر افزایش سن بازنشستگی افسران ارتش لبنان به مدت سه سال از طریق تعدیل قاون دفاع ملی در مجلس لبنان موافقت و حتی بسیاری از ارکان دو گروه 8 و 14 مارس با آن همراهی کردند.
این روزنامه افزود: اما با مخالفت قاطع حزب جریان المستقبل به ریاست سعدالحریری و پذیرش مشروط آن توسط نبیه بری رییس مجلس، ابتکار عمل ژنرال ابراهیم به بن بست رسید.
الاخبار به نقل از منابعی نوشت که اعتراض های عصر امروز با استفاده از خودرو و برخی تجمع های نمادین صورت می گیرد اما سقفی برای اعتراض ها مشخص نشده و هرگونه اتفاقی احتمال دارد، رخ بدهد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =