ایرنا نوشت:


جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در گفت وگو با رویترز با ابراز تعجب از مخالفت برخی سناتورهای جمهوریخواه با توافق هسته ای گفت: رد کردن توافق به منزله دستورالعمل کنار گذاشتن شدن سریع دلار از جایگاه پول جهانی است.
 جان کری روز سه شنبه در شبکه خبری رویترز در نیویورک گفت: برای من جای تعجب است که چرا برخی سناتورهای جمهوریخواه این قدر با این توافق مخالفت می کنند.
وی افزود: «این توافق را باید در یک چشم انداز مناسب نگاه کرد. گذشته را نگاه کنید زمانی که جرج بوش می خواست با ایران توافق بهتری داشته باشد؛ هنگامی که یک سناتور می گوید باید توافقی بهتر داشت و مذاکرات کنار گذاشته شود، برای من قابل هضم نیست و من متوجه این موضوع نمی شوم زیرا چنین اتفاقی نخواهد افتاد. جرج بوش هم می خواست توافق بهتری با ایران به دست آورد اما نتوانست.»
کری گفت: اتفاقی که روی داد این است که ایران آن زمان سانتریفیوژهای بسیار داشت اما توانست تعداد آنها را به 19هزار سانتریفوژ برساند. آنها در صورت تصمیم، می توانستند به سرعت به فرار هسته ای دست بزنند که البته این کار را نکردند.
وی ادامه داد: اگر ما به مذاکرات پشت و توافقنامه را رد کنیم و سپس به آنها بگوییم شما باید در هر حال از دستورات ما و تحریمها پیروی کنید، این به منزله صدور دستورالعمل کنار گذاشته شدن سریع دلار آمریکا از جایگاه پول جهانی خواهد بود.
وزیر خارجه آمریکا افزود: اگر از توافق نامه هسته ای با ایران منصرف شویم و از متحدان مان نیز بخواهیم از ما پیروی کنند، از دست رفتن اعتماد به قدرت رهبری آمریکا می تواند موقعیت دلار را به عنوان پول جهانی در معرض خطر قرار دهد.
کری با اشاره به ضربه ای که بسیاری از کشورها به خاطر سازوکارهای جاری مالی بین المللی متحمل شدند، افزود: این حرف که ما می توانیم با این توافقنامه مخالفت و به طور یکجانبه از آن صرفنظر کنیم، یعنی همان چیزی که کنگره می خواهد انجام دهد، تاثیری عمیق و منفی بر تصورات دیگران درباره توان رهبری و قابل اطمینان بودن آمریکا خواهد داشت.
رویترز خاطرنشان کرد؛ به نظر می رسد کری با این حرف تائید کرد که لحن بحث بر سر توافقنامه هسته ای ایران رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است.
براساس این گزارش، کنگره آمریکا که در آن جمهوریخواهان مخالف با توافقنامه هسته ای ایران در اکثریت هستند، 17 سپتامبر این توافقنامه را به رای می گذارد. تاکنون بسیاری از سناتورهای دموکرات، دانشمندان و نیز گروه های مخالف جنگ آمریکا از این توافقنامه حمایت کردند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید جواد IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 2
    عجب شطرنجی‌ بازی کردی جواد ظریف. تا حالا این جور آمریکا و اسرائیل آچمز نشده بودند. از این طرف رابطه بین آمریکا و اسرائیل شکراب شد. از اون ور دولت آمریکا جلوی کنگره وایستاد. از اون طرف سوئیس میگه داره یه طرفه تحریم‌ها رو بدون اجازه آمریکا لغو میکنه. مبارزه سیاسی یعنی‌ این. یعنی‌ بدون هزینه کردن از خودت برای اونا هزینه درست کنی‌. حالا احمدی‌ نژاد‌ها و جلیلی‌ها هی‌ حرف از مقاومت و استکبار ستیزی بزنند.