واحدمرکزی خبرنوشت:

خبرگزاری سما در گزارشی به قلم «راسم عبیدات» به بررسی علت مطرح شدن موضوع سفر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به تهران در شرایط کنونی پرداخت به ویژه آن که به گفته این خبرگزاری، عباس هیچ گاه روابط خوبی با ایران نداشته است. 

خبرگزاری سما نوشت: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی از زمان برعهده گرفتن این سمت در ژانویه سال 2005 تاکنون به تهران سفر نکرده است به استثنای حضور در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در سال 2012 که در تهران برگزار شد. روابط تشکیلات خودگردان با تهران به علت حمایت ایران از گروه های مخالف عباس (حماس و جهاد اسلامی) و مخالفت ایران با خط مشی سیاسی رئیس تشکیلات خودگردان، همواره سرد بوده است. تشکیلات خودگردان عملا بخشی از محور مصر و عربستان است و روابط خود را با عربستان در زمان پادشاهی ملک عبدالله و با نظام جدید مصر به ریاست السیسی بعد از سرنگون شدن دولت اخوان المسلمین تقویت کرد. اما برخی تحولات موجب شد تشکیلات خودگردان اخیرا به سمت تقویت روابط با تهران پیش برود.
تشکیلات خودگردان با بحران اقتصادی مواجه است و نقش و نفوذ آن در محافل مردمی فلسطین رو به کاهش است. افق سیاسی به روی تشکیلات خودگردان مسدود شده است و تجاوزات و وحشی گری های اشغالگران و عربده کشی و اوباشگری شهرک نشینان آن را تضعیف کرده است. در چنین شرایطی محمود عباس، احمد مجدلانی یکی از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین را به تهران فرستاد تا دورنمای همکاری با ایران و برخوردار شدن از کمک های اقتصادی -نه سیاسی- تهران را بررسی کند. به ویژه آن که پیش بینی می شود پس از توافق هسته ای با ایران، بیش از 150 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده این کشور در بانک های آمریکا و اروپا آزاد شود.
عباس همچنین با این کار پیامی سیاسی برای عربستان و شیخ نشین های نفت خیز خلیج (فارس) فرستاد با این مضمون که تلاش این کشورها برای تحکیم روابط با رقیب سیاسی اش -جنبش حماس- پس از سفر خالد مشعل به ریاض موجب خواهد شد رئیس تشکیلات خودگردان به سمت تهران گرایش پیدا کند. در حالی که تهران حامی اصلی حماس بود ولی روابطش با این جنبش به علت اختلاف بر سر سوریه به سردی گرایید. حتی حماس از عملیات نظامی عربستان برضد مردم فقیر یمن حمایت کرد و پس از آن بود که ریاض به میزبان رهبران حماس تبدیل شد. عربستان با تحکیم روابطش با حماس ممکن است بر نوار غزه سیطره پیدا کند و پلاکاردهایی که در میدان ها و خیابان های غزه در حمایت از امیر قطر و رجب طیب اردوغان برافراشته شده بود با پلاکاردهایی در حمایت از مواضع عربستان جایگزین شود. اما عربستان بهای این کار را با کاهش نفوذ و نقش خود در کرانه باختری خواهد پرداخت.
گذشته از این ها، تهران بعد از توافق هسته ای با شش قدرت جهان به بزرگترین قدرت منطقه تبدیل شد که دارای نقش و منافعی در منطقه است که آمریکا و غرب آن را به رسمیت می شناسند. ممکن است آمریکا و روسیه با ایران برای حل بسیاری از بحران های منطقه به ویژه بحران سوریه همکاری کنند. تهران ابتکاری چهار ماده ای برای پایان دادن به بحران سوریه ارائه و درباره آن با مصر و ترکیه و قطر رایزنی کرده است. همچنین مقامات ایرانی با مقامات سوری و روسی ملاقات کرده اند و امیدوارند ابتکارشان مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد. ایران همچنین بازیگری تاثیرگذار در بحران های عراق و لبنان و یمن است و دامنه نفوذ و تاثیر آن تا افغانستان و فلسطین امتداد دارد.
عباس ممکن است از ایران که موضعی سرسختانه در حمایت از ملت فلسطین و آرمان عادلانه آن دارد، در مناقشه فلسطین استفاده کند. ایران نیز ممکن است از برگه فلسطین در طرح ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای استفاده کند. علاوه بر این، برگه فلسطین در مناقشه عربی- اسرائیلی اهمیت زیادی دارد به ویژه آن که اسرائیل به ایران به عنوان دشمن اصلی خود در شرایط کنونی نگاه می کند و حامیان عرب آرمان فلسطین به علت جنگ های داخلی و ویرانی ها از هم پاشیده اند.
نویسنده خبرگزاری سما در ادامه نوشت: ما از ترمیم روابط تشکیلات خودگردان فلسطین با تهران حمایت می کنیم زیرا تهران همواره در کنار ملت فلسطین و آرمان فلسطین بوده است به ویژه که اکنون به قدرت منطقه ای بزرگ و تاثیرگذار در همه مسائل منطقه تبدیل شده است. در عین حال ما نمی خواهیم این روابط مبتنی بر منافع و کشمکش ها و رقابت های داخلی بین دو گروه اصلی فلسطینی (فتح و حماس) باشد. روابط با کشورهای همسایه عربی و اسلامی باید در خدمت آرمان ملی فلسطین و منافع عالی ملت فلسطین باشد نه این که از این روابط برای شکست دادن یا فشار آوردن بر طرف های عربی استفاده شود. تهران اکنون یکی از ارکان منطقه ای است که باید از آن برای ایستادن در برابر طرح ها و راه حل های سیاسی مشکوک مورد حمایت کشورهای عربی و منطقه ای و بین المللی برای از بین بردن آرمان فلسطین کمک بگیریم. به ویژه آن که همه طرح های مطرح کنونی مبتنی بر ایجاد تشکیلاتی فلسطینی با استقلال محدود در نوار غزه و کرانه باختری و مصادره بیت المقدس است.
فقط ترمیم روابط با تهران کافی نیست بلکه ما باید به تحولات ژئوپلتیک منطقه بعد از توافق هسته ای با ایران توجه کنیم. به نظر می رسد حرکت به سمت راه حل های سیاسی در منطقه آغاز شده است و ما هم بخشی از این منطقه هستیم و برای آن که این راه حل ها به زیان آرمان و طرح ملی ما نباشد، باید روابط خود را با سوریه و حزب الله نیز ترمیم کنیم. ائتلاف متشکل از تهران، دمشق و حومه جنوبی بیروت، برگه های قدرت و نفوذ زیادی در منطقه در اختیار دارد و ما به دوستان و متحدان قابل اعتماد نیاز داریم نه به کسانی که از آرمان ما برای تجارت و پیشبرد برنامه ها و تحقق منافع خود استفاده می کنند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    15 1
    خیلی جالبه همه برای این پولای ایران خوابای خوش دیدن هتا اونایی که شب و روز به ما ناسزا میگفتند
  • بی نام A1 ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 2
    با سلام اگر من به جای دولت باشم هر چقدر پول میخوان میدادم وبه جای اون هر هفته ده ایست بازرسی صهیونیستها به صورت انتهری منفجر کنن شرط میبندم عرض یک ماه تمام نیروهای داعش عقب نشینی بکنن به یاری خدا نابودی اسراییل نزدیک انشاالا
  • بی نام IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    2 0
    برای من خالد جون جالب بود که موشک های فجر رو شلیک کرد والان رفته با عربستان رفیق گرمابه گلستان شده