۰ نفر
۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵

ایرنا نوشت:

محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر سه شنبه در راس هیاتی و در اولین ایستگاه از دور دوم سفرهای منطقه ای خود بعداز توافق هسته ای با گروه 1+5 برای دیدار و گفت وگو با مقامات رسمی و حزبی لبنان وارد بیروت پایتخت این کشور شد.

به گزارش ایرنا، ظریف در فرودگاه بین المللی رفیق الحریری بیروت مورد استقبال حسین الحاج حسن وزیر صنعت دولت لبنان، النوار الساحلی و بلال فرحات نمایندگان عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت (حزب الله) در مجلس لبنان، هادی قبیسی عضو فراکسیون توسعه و آزادسازی به عنوان نماینده نبیه بری رییس مجلس ، سفیر سعد لخیا نماینده جبران باسیل وزیر امورخارجه لبنان، برخی دیگر از مقامات لبنانی، محمد فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی ایران و مسئولان سازمان ها و دستگاه های مختلف ایرانی مقیم لبنان قرار گرفت.

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ، ظریف را در این سفر همراهی می کند.
وزیر امور خارجه ایران در دور اول سفرهای منطقه ای خود بعداز توافق هسته ای به عراق ، کویت و قطر سفر کرده است.

گفت وگو با نبیه بری رییس مجلس، تمام سلام نخست وزیر، جبران باسیل وزیر امور خارجه ، دیدار با مسئولان گروه های فلسطینی مقیم لبنان و کنفرانس خبری از جمله برنامه های اعلام شده دومین سفر وزیر امور خارجه دولت یازدهم ایران به لبنان اعلام شده است.
ظریف دهه سوم دی ماه سال 1392 نیز به عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم به لبنان سفر کرده است. وی در سفر گذشته خود به لبنان با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله دیدار و گفت وگو کرده بود.

تبیین اولویت های ایران در تحکیم روابط با همسایگان و منطقه ، رایزنی در خصوص ضرورت تمرکز بر راه کارهای سیاسی در قبال بحران های موجود منطقه و بررسی تحولات منطقه ای و بین المللی دستور کار دیگر این مرحله از سفر وزیر خارجه ایران به چند کشور منطقه از جمله لبنان و سوریه است.
بحران تروریسم و افراطی گری و طرح جدید ایران برای کمک به حل مشکل سوریه و همچنین ابعاد و آثار نتایج مذکرات هسته ای دراین دور از سفرها مورد گفت وگو قرار می گیرد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به دیدگاه ایران برای حل مشکل سوریه اظهارداشت : سیاست جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران سوریه از آغاز بر سه اصل منطقی احترام به حق مشروع ملت سوریه برای اصلاح و تعیین سرنوشت خود٬ مخالفت با مداخله بیگانگان که بابت سیاست های مستقل دولت سوریه و حمایت از مقاومت درصدد تسویه حساب با این کشور هستند و مخالفت با استفاده از تروریسم جهت تحقق اهداف سیاسی استوار بوده است.

افخم اضافه کرد :طرح چهار ماده ای ایران جهت کمک به حل بحران سوریه هم در چارچوب اصولی که ذکر شد تهیه و در حال روزامد شدن است که پس از مشورت و رایزنی با دولت سوریه و سایر بازیگران موثر ارائه خواهد شد. سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران بر این باور بوده که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و می بایست بر اساس راه حل سیاسی ودیپلماتیک مبتنی بر گفت وگو و توافق خاتمه یابد.
وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است فردا چهارشنبه در پایان سفر به لبنان، بیروت را به مقصد دمشق برای گفت وگو با مقامات ارشد سوری ترک کند. وی قرار بود قبل از بیروت عازم ترکیه شود که این سفر به زمانی دیگر موکول شد.

سفر به پاکستان، هند و روسیه از جمله برنامه های کاری چند روز آینده دکتر ظریف اعلام شده است.
براساس این گزارش ظریف ساعتی دیگر در کاخ نخست وزیری لبنان با تمام سلام نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =