انتقاد انصاری به مجلس: شیوه طرح سوال از وزرا عادلانه نیست

معاون امور پارلمانی رئیس جمهور با انتقاد از نحوه طرح سوال از وزرا گفت: باید شیوه طرح سوال در مجلس تغییر کند تا به عدالت نزدیک شود.

مجید انصاري با تاکید بر اینکه نحوه کنونی سوال از وزرا به نفع وزیر نیست، اظهار داشت: بنده به عنوان معاون امور مجلس رئیس جمهور و هماهنگ کننده معاونت پارلمانی سایر دستگاه ها ضمن تشکری که از مجلس و هیات رئیسه مجلس دارم می خواهم نقدی از قوه مقننه داشته باشم کما این که دولت مرتب از تریبون مجلس نقد می شود و ما نیز امروز نقدی به نحوه سوال وزرا در مجلس داریم که طرح ان ضروری به نظر می رسد.

معاون ‍‍‍پارلمانی رییس جمهور افزود: شیوه طرح سوال از وزرا در مجلس عادلانه نیست و از دید من در برخی موارد قانونی هم نیست و این موضوع موجب شده است که وزرا در برخی مواقع گلایه مند باشند و فشارهای سنگین روحی بر آنها وارد شود.

اهم سخنان وي را به نقل از خانه ملت بخوانيد:

  • اصل طرح سوال، مطابق قانون اساسی از حقوق نمایندگان است اما قانون اساسی تصریح دارد که سوال باید از یکی از وظایف وزرا باشد نه از اختیار و نه از موضوعات غیر مرتبط به حوزه مسئولیت وزیر.برخی سوالات نمایندگان مجلس از وزرا خارج از حیطه وظایف وزیر است.
  • آنچه در حال حاضر به نام سوال از وزرا رخ می دهد ، چند ایراد اساسی دارد و در بسیاری از موارد سوال از وظایف وزیر نیست، مثلا سوال می شود که در بانک ها چرا وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت نمی شود. باید به این نکته اشاره کرد که وزیر اقتصاد هیچ اشراف و مسئولیت بر بانک ها ندارد. بانک ها نه تحت امر وزیر اقتصاد هستند و نه در حوزه وظایف وزیر اقتصاد تعریف شده اند.
  • مفهوم عرفی و حقوقی سوال روشن است، سوال باید مطرح شود و پاسخ را هم وزیر حق دارد بیان کند. آن طوری که من در ذهن دارم، تا دور هشتم یا اواخر درو هفتم مجلس، بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، نماینده سوال خود را مطرح می کرد و وزیر پاسخ می داد و روند سوال به اتمام می رسید. اما تغییری در آیین نامه داخلی نسبت به قانع شدن و نشدن سوال اعمال شد که این تغییر غیر منصفانه است.
  • همان اول خدمت دکتر لاریجانی و هیات رئیسه نامه ای نوشتیم و خواستار تغییر روند سوال در مجلس شدیم اما یک سال است که کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس این موضوع را اصلاح کرده اما در دستور قرار نمی گیرد تا قانونی شود.
  • بعد از انقلاب، در مجلس گاهی صحبت هایی در غیاب وزرا و مسئولین مطرح می شد، امام خمینی(س) پیغام دادند که اگر به کسی توهینی یا نسبتی داده می شود باید فرصتی برای دفاع اتخاذ شود. بعدها این موضوع به عنوان قانون درآمد و برای غیر وزرا چنین فرصتی دیده شد. اما در موضوعی مثل سوال امکان پاسخگویی وزیر را گرفته ایم.
  • در سوال اخیر از وزیر اقتصاد نیز چنین رخ داد. طیب نیا از این عصبانی شد که آن چیزی که بذرپاش در نوبت دوم مطرح می کند در سوال نبود. باید وقتی برای دفاع به وزیر داده شود نه اینکه بعد از صحبت سوال کننده رای گیری انجام شود.
  • علی رغم اینکه در آیین نامه سه جا تاکید دارد رای گیری در خصوص وارد بودن سوال باشد، اکنون رای گیری در باره قانع شدن نمایندگان گرفته می شود. فرق این دو موضوع در این است که اگر وارد بودن سوال به رای گذاشته شود آرای ممتنع و نمایندگانی که در رای گیری شرکت نمی کنند به نفع وزیر خواهد بود، اما اکنون چون قانع شدن باید رای بیاورد، آرای ممتنع و نمایندگانی که در رای گیری شرکت نکرده اند به ضرر وزیر تمام می شود.
  • در 13 سوالی که به کارت زرد ختم شد، حداقل نصف آن سوالاتی بود که اگر طبق آیین نامه رای گیری می شد، کارت زردی در کار نبود. چون مجموعه آرای ممتنع و نمایندگانی که در رای گیری شرکت نکرده بودند به نفع وزیر بود. لذا فکر می کنم باید شیوه طرح سوال در مجلس تغییر کند تا به عدالت نزدیک شود.

1727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تقی IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    1 28
    خیلی خنده داره . در دولت نهم و دهم مجلس در راس امور بود و ان همه سوال و استیضاح . اقایان ساکت و خوشحال بودن . اما الان مجلس هیچ کاره است . تازه اون چه وزیری است که از جواب دادن سوال عاجز است ؟
  • پیراسته فر IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    1 11
    انصاری درباره سئوال نمایندگان ازوزیران:وزرا در برخی مواقع گلایه مند باشند و فشارهای سنگین روحی بر آنها وارد شود. خدمت معاون محترم پارلمانی عرض کنم،فلسفه سئوال همین است،بایدیک غلغلکی داده شود. مثل سئوال واستیضاح ،مثل متهم ومحکوم رادارد.
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    1 0
    خداییش وقتی مجلس چین با اون همه نماینده را می بینیم لذت می بریم از نظمشون و اینکه اقتصاد اون کشورو تونستن به مقام اولی دنیا برسونن نماینده های ما فقط توی مجلس راه میرن یا دور هم جمع میشن ...میگن حالا تا برسه به عدالت .کی گوش به حرف میده؟