یک ‌انسان‌شناس پزشکی معتقد است تا وقتی که نابرابری اقتصادی در جامعه وجود دارد و مسیرهای درست اقتصادی برای رشد و پیشرفت افراد وجود ندارد امکان اینکه افراد خشونت خود را به دیگران منتقل کنند زیاد است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مزدک دانشور انسان‌شناس پزشکی در میزگرد خشونت گفت: دولت‌های ما مردم را به سمت کالایی شدن و یک دریای مواج هل می دهند که برای هرچیزی باید پول بدهند؛ چه برای درمان پزشکی، چه آموزش، چه زندگی شهری و... اگر در این جامعه فردی شده و منزوی، افراد پرخاشگر می شوند دولت چه می کند؟ زندان پشت زندان، مجازات پشت مجازات.

او با بیان اینکه درجوامع نابرابرتر افراد حرمت وشخصیت خودشان را ازمنابع محدودتری می گیرند ادامه داد: فردی که کار و حرفه موجهی دارد، وقتی به محل کار می رود به او احترام می گذارند، وقتی خواستگاری می رو،د به او حرمت می گذارند و در خانواده هم برای او احترام قائل می شوند. بنابراین وقتی در خیابان با این فرد برخورد شود، او همه آن پشتوانه ها را دارد و اتفاقی برای حرمت او نمی افتد؛ اما وقتی کسی این پشتوانه ها را ندارد، چیزی در زندگی ندارد و آشفته از فضای جامعه و اقتصاد، تکیده و تنها است، کوچکترین امری می تواند او را عصبانی کند.

دانشور گفت: کالایی شدن زندگی این افراد باعث می شود تا با یک بی احترامی کوچک پرخاش کنند؛ چون حرمت آنها به مویی مثل هیکل و ماشین وصل است. وقتی درجامعه مسیرهای درست اقتصاد برای پیشرفت وجود ندارد افراد ناچار هستند با دعوا، "شاخ و شانه کشیدن" و "مردنمایی" کردن بالا بروند تا حرمت و احترام برای خودشان بدست بیاورند.

دانشور گفت: در زندانها تعداد زخم‌های صورت و شکستگی استخوان مجموعه افتخارات افراد است. افرادی که هیچ ندارند ازخشونت اعتبار و پله احترام می سازند؛ چون وقتی فرد خشنی باشید کسی به شما کاری ندارد، اما اگر نرم باشید امکان حرمت شکنی وجود دارد. خشونت یک واکنش در برابر فقر، محرومیت و تبعیض، برای حفظ اعتبار است.

متن کامل این میزگرد را اینجا بخوانید.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلقک IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    7 16
    کمی خشونت در نوشتار دیده می شود. خشونت کلامی به ضعیفان مالی. ایشان هم خواستگاری میروند و در بین هم سطحان خود جایگاه دارند و پاسخ مثیت می گیرند. خشونت برای ایشان ایجاد احترام میکند. مشکل بیشتر فرهنگی ست تا اقتصادی. تا هنگامی که مردم و نگارنده ی این متن بر این باورند که خشونت نشاندهنده ی توان است و نه نشان از ضعف، اوضاع بر همین منوال خواهد بود.
  • مقیمی A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    2 2
    احترام و اعتبار فقط با ادب و مردم داری بدست میاد و با کمک چیزهای دیگه زیاد میشه و بلعکس
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 6
    کلا" نفهمیدم چی میگید پولدارها عصبی نمیشوند؟
  • ناشناس IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    10 0
    کاملا درست