ایرنا نوشت:

29 دانشمند مشهور آمریکا، در نامه ای به «باراک اوباما» رییس جمهوری این کشور، حمایت خود را از توافق هسته ای با ایران اعلام کردند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، این نامه روز شنبه 17 مرداد علنی شده و امضاکنندگانش توافق اتمی به دست آمده را «مبتکرانه و دقیق» توصیف کرده اند.

ریچارد ال گاروین، فریمن دیسان، سیدنی درل، راش دی هالت و فرانک فون هیپل، از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.
این نامه پس از آن منتشر شد که رییس جمهوری آمریکا از حامیانش خواست تا به فعالیت های خود برای جلب حمایت کنگره آمریکا از توافق با ایران بیفزایند.

کنگره ایالات متحده که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان است، تا چند هفته دیگر باید نظر نهایی خود را درباره توافق هسته ای با ایران اعلام کند.

اوباما تهدید کرده است که رای منفی کنگره به این توافق را وتو خواهد کرد، اما بر اساس قوانین ایالات متحده اگر دو سوم اعضای کنگره به قانونی رای بدهند، رئیس جمهور دیگر امکان وتوی آن را نخواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رییس جمهوری آمریکا در یک مصاحبه اختصاصی نیز با بیان اینکه «روابط سازنده با ایران می تواند دستاورد جانبی توافق اخیر باشد»، در عین حال تصریح کرده است که چنین تحولی بیدرنگ اتفاق نخواهد افتاد و شاید هم اصلاً چنین اتفاقی نیفتد.

وی گفت که حل مساله هسته ای ایران، امکان مطرح شدن بحث های بیشتر بین دو کشور را فراهم خواهد کرد، اما نخست باید به موضوع هسته ای پرداخته شود. رئیس جمهوری آمریکا پرداختن به بحران سوریه را از جمله مسایل ممکن برای گفت وگو با ایران برشمرد.
اوباما در مصاحبه با 'فرید زکریا ' از شبکه سی ان ان، اضافه کرد که توافق اخیر برای حل مناقشه هسته ای ایران،از هر گزینه دیگری برای حل مسایل هسته ای بهتر است.

* مساله مداخله نتانیاهو
رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه خود به این پرسش خبرنگار سی ان ان پاسخ داد که « آیا شایسته است که رئیس دولت یک کشور خارجی (رژیم صهیونیستی) در امور داخلی آمریکا دخالت کند؟ »
اوباما در پاسخ خود گفت که « بهتر است این سؤال را از آقای نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) بپرسید.مورد مشابه دیگری یادم نیست.»
وی همچنین مفروضات اولیه «بنیامین نتانیاهو» در باره توافق هسته ای را نادرست خواند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =