ایرنا نوشت:

دولت - شهر سنگاپور پنجاهمین سالگرد استقلال و تولد خود و موفقیت های اقتصادی و مبارزه با فقر را با حضور مقامات و مردم و با اجرای نمایش های ویژه و آتش بازی جشن گرفت.

به گزارش ایرنا، سنگاپور جزیره ای با مساحت 718 کیلومتر مربع در جنوب شرق آسیا، مستعمره کشورهایی چون انگلیس، ژاپن و مالزی و پاتوق دزدان دریایی، روزگاری در فقر و فلاکت آنچنان غوطه ور بود که دولت مالزی توان اداره و تامین امنیت و معیشت آنرا نداشت.

مردم این جزیره اکنون و در پایان نیم قرن تلاش و مدیریت منسجم، موفقیت های اقتصادی و مبارزه با فقر را جشن گرفتند، چون این پاتوق دزدان دریایی اکنون به نمونه بارزی از جوامع مترقی و پیشرفته تبدیل شده است.
جدائی سنگاپور از مالزی که با حمایت و قیمومیت انگلیس محقق شد، بدون کوچکترین حادثه و خشونت در نهم اگوست سال 1965 به وقوع پیوست.

'لی کوان یو' افسر نظامی چینی تبار و گروهی از همقطاران و مشاوران غیرنظامی وی در حالی مسئولیت هدایت جامعه فقیر 'رانده شده' را برعهده گرفتند که حتی آب آشامیدنی مردم را نیز نمی توانستند تأمین کنند.
ترکیب متفاوت نژادی در سنگاپور متشکل از اقلیت های چینی، مالایی، هندی نه تنها موجب تفرقه و کشمکش بین آنها نشد، بلکه مدیریت درست، اتحاد و انسجام را آنچنان در تربیت و ضمیر مردم القا کرد که می توان به عنوان زیرساخت و اساس برنامه های تحول این جزیره از آن یاد کرد.

بریتانیا نیز سال 1971 یعنی شش سال پس از استقلال سنگاپور نیروهای خود را از این جزیره خارج کرد و درست دو سال بعد بحران نفت و انرژی موجب وخیم شدن وضعیت کشورهای جنوب آسیا (سارک) شد و با اندک فاصله ای بحران پولی جهانی بر نابسامانی اوضاع افزود.

در این شرایط چند کشوری که جمهوری تازه استقلال یافته سنگاپور را به رسمیت شناخته و باب روابط سیاسی و تجاری را با آن گشوده بودند خود نیز در مشکلات اقتصادی و نیازهای حیاتی گرفتار شده و مسایل خود را داشتند، اما سنگاپوری ها از فرهنگ سازی شروع کرده و در نخستین مرحله با فرهنگ سازی، گذرگاه آبی ناامن را به بندری مطمئن برای باراندازی و جذب ثروت وسرمایه تبدل کردند.

طی ماه های گذشته رسانه های سنگاپور در پنجاهمین سالگرد استقلال این جزیره در قالب مطلب و تصاویر به مقایسه امروز با گذشته این جزیره جنوب شرق آسیا می پردازند. تصاویری که نشانگر تبدیل کلبه های مخروبه و محصور در علفزارهای بی نظم و ترتیب، به شهری بسیار زیبا، مدرن و هوشمند است.

این سرزمین با پنج میلیون و 400 هزار نفر جمعیت سال گذشته توانست سه برابر جمعیت یعنی 15 میلیون و 400 هزار گردشگر جذب کند.

'لی هسین لونگ' نخست وزیر سنگاپور روز گذشته در پنجاهمین سالگرد استقلال نتوانست اشاره به وضعیت بغرنج و فلاکت بار دوران آغازین استقلال نکند و با ذکر شواهدی، گفت حق مردم سنگاپور است که بزرگترین جشن خود را برگزار کنند، زیرا در این سالها از جزیره ای محروم و عقب مانده و جهان سومی به کشوری پیشرفته، توسعه یافته و نمونه تبدیل شده است.
وی گفت: امروز دراین جامعه تفاوتی بین گروه های نژادی چینی، هندی، مالائی و اوراسیائی نیست. یقه سفید و یقه آبی در تمام مزیت ها از حقوق و امتیاز عادلانه برخوردارند و هر فردی می تواند تا هرجا که می خواهد و می کوشد پیشرفت کند. راه آینده به روی همگان باز است.

لی هسین لونگ که از تالار قدیمی موسیقی ویکتوریا، همانجایی که پدرش به عنوان بنیانگذار و معمار نوین سنگاپور در چنین روزی تاسیس 'حزب اقدام خلق' را اعلام و سرود استقلال سرداده شد سخن می گفت، تاکید کرد مردم سنگاپور اکنون به گذشته خود نگاه می کنند و به سفری که در طول زمان پیموده است. ملت ما برای راهی که 50 سال پیموده به خود می بالد.
وی گفت: من از مردم می خواهم با امید، ابتکار و خلاقیتی بیش از گذشته، به راهی که شاید خیلی روشن نیست و باید ما آنرا ترسیم کنیم بیشتر نگاه کنند.

** نگاهی به رتبه های سنگاپور در اقتصاد جهانی در پنجاهمین سالگرد استقلال:
سنگاپور اکنون با 5.6 امتیاز برای چهارمین سال پیاپی بعد از سوییس با 5.7 امتیاز در رتبه دوم جهانی رقابت پذیری اقتصادی جهان قرار گرفته است.
سنگاپور پس از 50 سال تلاش اکنون در رتبه نخست وضع قوانین و آسان سازی و تسهیل شرایط برای تجارت و حراست از حقوق مالکیت معنوی قرار دارد و رتبه دوم سرمایه گذاری سرانه بین المللی را کسب کرده است.
سنگاپور از نظر امکان تهیه گزارش و دسترسی به اطلاعات اقتصادی در جایگاه نخست جهان است، اما از نظر هزینه زندگی دومین شهر گران جهان محسوب می شود، هر چند شهروندان از رفاه برخوردارند.
این دولت - شهر کوچک در پنجاهمین سالگرد استقلال از نظر بدهی خارجی در جایگاه 65 از بین 202 کشور جهان قرار دارد و رتبه دهم را در میان 121 کشور در پشتوانه ارز خارجی یدک می کشد.
با فرهنگ سازی اکنون سنگاپور سومین کشور پاک در بین کم فسادترین کشورهای جهان بعد از نیوزیلند و فنلاند است و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آن از بین 180 کشور 43 جهان است.
از بیکاری در سنگاپور کمتر اثری دیده می شود و با تلاش، نرخ بیکاری در آن با 1.6 ششمین کشور جهان در کاهش بیکاری است و قدرت خرید مردم نیز بالاست.
براساس آمار، سنگاپور رتبه چهارم در شاخص برابری قدرت خرید سرانه را با بیش از 88 هزار دلار آمریکا یدک می کشد.
سازمان تجارت جهانی این دولت - شهر کوچک را سال گذشته میلادی چهاردهمین صادرکننده و پانزدهمین واردکننده بزرگ جهان اعلام کرد.
برای جشن گرفتن این پیشرفت، سنگاپور برای نخستین بار از سال 1969 از رهبران جهان در مراسم استقلال دعوت کرد و 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی، 'حسن البولیکا' سلطان برونئی، 'چان اوچا' نخست وزیر تایلند و نمایندگان دیگری از 18 کشور در این آیین شرکت داشتند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    85 0
    شايد بد نباشد كه ايرانيها نيز تاريخ پيشرفت 50 ساله اين كشور را مرور كنند.
  • بچه مشد IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    95 3
    بعضی وقتا با خودم فکر میکنم نکنه پیشرفت اقتصادی و بهبود معیشت مردم شرعا حرامه که برخی مسئولین با همه وجود کمر همت به بیچارگی مردم بستن؟
    • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
      28 17
      مشکل اینجاست که هممون چشممون به مسئولینه
  • محمد A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    16 1
    از ما یاد گفتند .
    • بی نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
      3 1
      راست میگه. ادب را از که آموختی؟ از ...
  • خودم US ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    76 2
    این انقلاب قرار بود این باشد.. مال ما اینقدر دزدی ملیاری تویش هست ازثروت به فقر رسیدیم، بعکس مادنیا را مدیریت می کنیم. قرار بود سال۱۳۶۵ ژاپن دوم شویم
    • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
      15 46
      سال 65 به لطف حمایت همه دنیا از صدام کشورمون با سلاح های آمریکایی و فرانسوی و بمب های شیمیایی آلمانی بمباران می شد. ار داخل هم منافق ها مشغول ترور بودن
  • شهاب A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    58 0
    این موفقیت روبدلیل داشتن مسئولین ومدیران پاک،دلسوز،سالم وازهمه مهمتروطن پرست به دست اوردن.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    45 1
    تازه با این اوصاف ادعای مدیریّت جهان را هم ندارند.
  • عطا IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    21 0
    دلیل عدم پیشرفت ما با اینهمه نعمت های خدادی .سیستم اقتصادی ما است که دردست دلال ها و تاجرها است
  • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    30 0
    انسانهایی پر تلاش و بی ادعا با مدیرانی دلسوز که بیشتر از جیب خودشان به فکر رفاه مردم هستند. جالب است ما که مسلمان هستیم و به پیشینه 2500 ساله خود افتخار می کنیم اکنون چه جایگاهی داریم؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    15 2
    تحریم برداشته بشه چهارتا اگر هتل و مرکز گردشگری بسازند، از سمت خارجی هاست نه ما ما که قدر نمی دونیم و منتظیم یکی بیاد مدیریت مان کند
  • بی نام IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    2 1
    آقا ژاپن دوم شدیم دیگه مگه شهرامونو صدام ویران نکرد عین امریکا هیروشیما وناکازاکی رو ویران کرد