واحد مرکزی خبر نوشت:

روزنامه رأی الیوم نوشت دولت آمریکا،‌ بیش از سی سال ایران را محاصره کرد ولی سرانجام تسلیم شد و با امضای توافق هسته ای، ایران را به عنوان قدرت هسته ای به رسمیت شناخت.

روزنامه رای الیوم چاپ لندن در مقاله امروز خود با عنوان «اعتراف آمریکایی ها به شکست در راهبردهای شان» به قلم عبد الباری عطوان نوشت دولت آمریکا و هم پیمانانش در خاورمیانه (غرب آسیا) همشیه شکست در راهبردهای شان و شکست در تمامی جنگهایشان را که در اکثر موارد مزدوران و طرفهای فاسد آن را به اجرا گذاشته اند، «انکار» کرده اند. این دولت، ارتش عراق را آموزش داده و بیش از بیست و شش میلیارد دلار برای این ارتش هزینه کرده است اما ارتش عراق قبل از مواجه شدن با نیروهای «دولت اسلامی» (گروه تکفیری-صهیونیستی داعش) فرو ریخت. این دولت حمله نظامی به لیبی را رهبری کرد ولی نتیجه آن به راه افتادن آشوب ها و ناآرامی های خونین در این کشور بود. دولت آمریکا ،‌ ایران را بیش از سی سال محاصره کرد ولی در نهایت تسلیم شد و با امضای توافق هسته ای با تهران، ایران را به عنوان قدرت هسته ای به رسمیت شناخت.

تنها موفقیت دولت آمریکا،‌ حمایت از دولت متجاوز اسرائیل بوده است اما این موفقیت موقت خواهد بود و به سرعت از بین خواهد رفت چون آشوبهای ناشی از سیاستهای آمریکا در منطقه ، محیط امنی برای گروههای افراطی اسلامی ایجاد کرده است و این گروهها چه سنی باشند چه شیعه، قطعا به عمق اسرائیل راه خواهند یافت. سخنگوی دولت آمریکا در تازه ترین اظهاراتش اعلام کرد وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) در آموزش «شورشیان میانه رو» که قرار بوده است با دولت اسلامی و جبهه النصره بجنگند به شدت شکست خورده است. به گفته این سخنگو،‌ نیمی از این جنگجویان قبل از این که با دولت اسلامی درگیر شوند کشته و یا ناپدید شده اند.

نویسنده با بیان این که دستگاه اطلاعات آمریکا مشغول بررسی صلاحیت هفت هزار داوطلب دیگر است تا برای پذیرش، با معیارهای آمریکایی ارزیابی شوند این سوال را مطرح می کند که این معیارها کدامند؟

پاسخ سوال این است که آمریکائی ها می خواهند جنگجویانی را آموزش دهند که فاقد گرایشهای ملی ،‌اخلاق و کرامت انسانی، ‌ارزشهای عربی و اسلامی باشند و صرفا «مزدورانی»‌باشند که تنها و تنها برای پول می جنگند. به عبارت دیگر عقیده رزمی این جنگجویان صرفا «پول پرستی» است و لاغیر. این جنگجویان چگونه می توانند در برابر اسلام گراهایی مقاومت کنند که عقیده رزمیشان «شهادت» است و با هم بر سر بستن کمربند انفجاری و عملیات انتحاری رقابت می کنند؟ گروه طالبان که چهارده سال در افغانستان با اشغالگران آمریکایی جنگید در برابر گروههائی همچون دولت اسلامی،‌ جبهه النصره و احرار الشام کم آورده است و به همین خاطر می توان گفت شکست این گروهها توسط جنگجویان آموزش دیده آمریکا،‌ اگر محال نباشد امکان پذیر نیست. به همین خاطر این جنگجویان آموزش دیده یا از میدانهای جنگ خواهند گریخت و یا تسلیم خواهند شد.

در ادامه این مقاله آمده است آمریکایی که نتوانسته است گروه طالبان، ‌مقاومت عراق و شبکه القاعده را در طول این سالها شکست دهد مشکل است که بتواند دولت اسلامی را شکست دهد و حتی اگر فرض شود آمریکا می تواند با کمک هم پیمانان ترک و عربش این گروه را شکست دهد باید گفت این شکست موقت و با هزینه های بسیار بالای مالی و انسانی صورت خواهد گرفت.

نویسنده در پایان مقاله نوشت چهار سال است که دستگاه اطلاعات آمریکا به شورشیان سلاح می دهد تا نظام سوریه را سرنگون کنند ولی اکنون هم پیمان عرب و ترکش با همه کمکهایی که به شورشیان کرده اند به دنبال راه حل سیاسی مبنی بر باقی ماندن اسد هستند و به همین خاطر می توان گفت آمریکایی ها اعراب را فریب داده اند و اموالشان را در این جنگ ها هزینه و کشورهایشان را تجزیه کرده اند و صدها هزار نفر از ساکنان منطقه را کشته اند و در این میان برخی از اعراب برای این اقدامات آمریکایی ها کف زده اند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =