معاون وزیر خارجه کشورمان در سخنانی گفت: من تمام قد از این توافق دفاع می‌کنم و برای این توافق باید جشن گرفت.


به گزارش خبرانلاین به نقل از تسنیم ، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان در نشست بررسی توافق وین گفت: اصل مذاکره بر اساس بی‌اعتمادی صورت گرفته است و سازوکارها به شکلی است که موارد را با درصد کمی از ریسک پیش ببرد. در خصوص تحریم‌ها این نکته همیشه وجود داشته که ما همواره به دلیل عدم اعتماد می‌گفتیم باید آنها اول تحریم‌ها را بردارند تا ما تعهدات را انجام دهیم اما اصل همزمانی راه حل است.

عراقچی گفت: زمانی که به روز توافق برسیم، آمریکا و اروپا تحریم‌های اقتصادی خود را متوقف یا لغو می‌کنند. شورای امنیت هم قبلا قطعنامه‌های خود را لغو کرده است. در روز اجرا، قانون آن‌ها در مورد تحریم‌ها که قبلا صادر شده است اجرایی می‌شود و تحریم‌ها بلافاصله لغو می‌شوند.

به گفته وی، محدودیت‌های تسلیحاتی و موشکی در فاصله‌ای معقول که مورد نظر مقام معظم رهبری بود برداشته می‌شوند. در مورد سوئیفت هم، تحریم سوئیفت فقط علیه کسانی است که نام آن‌ها در فهرست سیاه تحریم‌ها وجود دارد که فهرسیتی از افراد حقیقی و حقوقی است که مثلا اموالشان بلوکه می‌شود که سوئیفت هم حف ندارد با آن‌ها کار کند. سوئیفت به دلیل اثر روانی تحریم‌ها به دلیل این به خطر افتادن اعتبار خودش، با ایران کار نمی‌کرد، یعنی تحریم سوئیفت 90 درصد ناشی از اثر روانی بود. یکی از موارد فرو ریخته شده، فرو ریختن فضای روانی تحریم‌ها در نتیجه برجام است. در مرحله اول 800 نهاد حقیقی و حقوقی از فهرست تحریم‌ها خارج می‌شوند و سوئیفت هم تحریمش برداشته می‌شود.

عراقچی در ادامه، در خصوص اینکه آیا این توافق متوازن است یا خیر، گفت: خود توافق، توافق متوازنی ست، زیرا هر دو طرف به خواسته‌های خود رسیدند اما اینکه وزن خواسته‌های آن‌ها یکی است، باید بحث شود. خواسته آن‌ها تغییر نظام و تغییر فضای سیاسی بود که مدتها است آن را کنار گذاشته‌اند. خواسته آنها در مذاکره این بود که اگر ایران اراده کرد به سمت سلاح برود، یکسال زمان ببرد. اما خواسته ما این بود که این فضای امنیتی و ایران هراسی شکسته شود و شش قطعنامه قبلی لغو شود. خواسته دوم ما تثبیت برنامه هسته‌ای کشورمان و تبدیل آن به یک برنامه مشروع از دید شورای امنیت و داشتن چشم‌انداز تجاری در برنامه هسته‌ای کشورمان است که ظرف 10 سال یا 15 سال به این اهداف خواهیم رسید. سومین هدف لغو تحریم‌ها در ازای مشروعیت برنامه غنی‌سازی است. دستاورد مهمتر این بود که در یک دعوای 12 ساله ما حرف خود را به کرسی بنشانیم. موضوع این دعوا این بود که ایران غنی‌سازی نکند و ما می‌گفتیم که باید غنی‌سازی کنیم و موضوع نبرد اراده‌ها بود. این دعوا در پایان به نفع ایران تمام شد. بالاخره آن‌ها قطعنامه‌ها را کنار گذاشتند و برنامه هسته‌ای ما را پذیرفتند و بدون شک در این نبرد اراده‌ها این ایران بود که پیروز شد.

معاون وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت که من تمام قد از این توافق دفاع می‌کنم و برای این توافق باید جشن گرفت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    2 1
    اول خدا وبعد مردم پشت شما هستنند.