مخالفت لاریجانی با بررسی برجام در کمیسیون امنیت /چرا نمی توان برجام را مثل قطعنامه 598 تصویب کرد؟

مهر نوشت:

احمد بخشایش  در خصوص نامه کمیسیون امنیت ملی به هیات رئیسه مجلس برای بررسی برجام در این کمیسیون، گفت: کمیسیون امنیت ملی، کمیسیون تخصصی است که از ابتدا مذاکرات را مورد بررسی قرار داده است.

نماینده مردم اردستان در مجلس ادامه داد: در جلسات متعدد کمیسیون امنیت ملی روند مذاکرات، توافق ژنو و بیانیه لوزان و همچنین توافق وین با حضور وزیر خارجه و اعضای تیم مذاکره‌کننده بررسی شده است، لذا برجام نیز باید در این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به لابی‌گری سنگین در مجلس برای تعیین ترکیب کمیسیون ویژه بررسی برجام، گفت: این لابی‌گری سنگین موجب خواهد شد افراد متخصص و باتجربه در کمیسیون بررسی برجام حضور نداشته باشند و احتمالا این فراکسیون با غلبه رنگ و بوی سیاسی بر رنگ و بوی تخصصی تشکیل خواهد شد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه تعیین اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام در دستور کار این هفته مجلس آمده است، به نظر می‌رسد رئیس مجلس با نامه کمیسیون امنیت ملی مبنی بر ارائه برجام به کمیسیون تخصصی مخالفت کرده است. در کنگره آمریکا نیز کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی برجام تشکیل نشده است، بلکه کمیته روابط خارجی کنگره این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

این استاد دانشگاه، دو روش را برای بررسی برجام در کشور مورد بررسی قرار داد و گفت: راهکار اول این است که همانند قطعنامه ۵۹۸، شورای عالی امنیت ملی برجام را بررسی و مقام معظم رهبری هم نظر شورا را مورد بررسی و امضا قرار دهند. به نظر می‌رسد با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، ایشان نمی‌خواهند بررسی برجام از راهکار بررسی قطعنامه ۵۹۸ انجام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: شورای عالی امنیت ملی می‌تواند طبق اصل ۷۴ برجام را بررسی، تایید و تصویب کند، اما این تصویب به معنای قانونگذاری نیست؛ بنابراین برجام باید به مجلس آمده و مورد بررسی و تصویب قرار گیرد و با تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون شود. در این روش رهبری برای بررسی و تصویب برجام سکوت کرده و منتظر تصویب مجلس می‌مانند.

وی اظهار داشت: برای اجرای راهکار دوم باید لایحه توافق به تصویب هیات دولت برسد، به عبارت دیگر با تصویب توافق در هیات دولت، قوه مجریه همه مسئولیت برجام را می‌پذیرد و سپس برجام را به صورت لایحه ارائه خواهد کرد.

بخشایش افزود: دولت علاقه‌مند است مجلس زودتر از کنگره آمریکا برجام را تصویب کند، زیرا به احتمال زیاد کنگره آمریکا برجام را تصویب نخواهد کرد و اوباما اقدام کنگره را وتو می‌کند و کنگره نیز نخواهد توانست وتوی اوباما را باطل کند؛ زیرا این اقدام نیازمند دو سوم آرای مثبت اعضای کنگره است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: به نظر می‌رسد ریاست مجلس تلاش دارد توافق طبق اصل ۸۵ در مجلس مورد بررسی قرار گیرد که طبق این اصل، کمیسیون ویژه از طرف مجلس توافق را بررسی و تصویب می‌کند و نیازی به بررسی بند به بند توافق در صحن علنی نیست.

27215

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =