تسنیم نوشت:

فعال و وبلاگ نویس سعودی معروف به «مجتهد» از طرح چهارجانبه مصر، امارات متحده عربی، اردن و عمان برای تعامل مجدد با نظام حاکم سوریه و موافقت با بقای «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور در قدرت پرده برداشت.

به گزارش پایگا خبری العهد، فعال و وبلاگ نویس سعودی که به «مجتهد» معروف است، فاش کرد که مصر، امارات متحده عربی، اردن و عمان در قالب طرح چهار جانبه در صدد تعامل مجدد با نظام حاکم سوریه و موافقت با بقای بشار اسد در قدرت هستند.

وی در این خصوص خاطر نشان کرد که شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در تلاش برای متقاعد کردن «محمد بن سلمان» ولی ولیعهد سعودی و جلب موافقت او با بقای بشار اسد و خودداری از مخالفت با این موضوع است و این چیزی است که محمد بن سلمان در دیدار ماه گذشته با «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به آن متعهد شد.

مجتهد در نوشته‌های خود در صفحه توییتر اعلام کرد: توافق اماراتی، مصری، اردنی و عمانی برای تعامل مجدد با نظام حاکم سوریه حاصل شده است و تلاش‌های فراوانی برای متقاعد کردن عربستان به موافقت با این طرح در جریان است.

وی ادامه داد: این چهار کشور در این مورد به تفاهم رسیدند که کسی که مرجع تصمیم گیری در عربستان است و می‌توان با او صحبت کرد، محمد بن سلمان است از همین رو محمد بن زاید تلاش‌های فراوانی را برای متقاعد کردن او به کار گرفت.

به گفته مجتهد دیدار بن سلمان با مملوک در همین راستا صورت گرفت و بن زاید از مملوک خواست با محمد بن سلمان تا جایی که ممکن است برخوردی  آرام داشته باشد.

وی تاکید کرد محمد بن سلمان قول داد که عربستان با موضوع تعامل مجدد با نظام حاکم سوریه و بازگشت سفیر هر کشوری مخالفت نخواهد کرد، به این شرط که مشارکت عربستان در این زمینه به تاخیر انداخته شود.

مجتهد ادامه داد: در مقابل تفاهم اماراتی- اردنی- مصری- عمانی یک تفاهم دیگر بین عربستان، ترکیه، قطر و آمریکا صورت گرفته است که مبتنی بر اولویت دادن به آموزش گروه‌های میانه رو برای مبارزه با افراطی‌ها است و البته بین آنان در مورد تعیین اینکه افراطی‌ها چه کسانی هستند، اختلاف نظر وجود دارد.

وی در توضیح این مطلب افزود: آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در نظر دارند که نیروهای آموزش دیده با همه «جهادی‌ها» مبارزه کنند در حالی که قطر و ترکیه معتقدند که این نیروها فقط باید با داعش مبارزه کنند.

افشاگری‌های مجتهد در حالی است که پیش از این نیز منابع مطبوعاتی فاش کردند که مملوک ماه گذشته با یک افسر روس عازم ریاض پایتخت عربستان شد و با محمد بن سلمان دیدار کرد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    33 3
    جوری تیتر زدین که انگاری این چهار کشور در خصوص ابقای بشار اسد بر مسند قدرت بیانیه مشترک صادر کردند. ارزش رسانه خود را با منابع غیر معتبر زیر سئوال نبرید.
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    30 26
    ببینین کی گفتم همین بشار نجات پیدا کنه برای ایرانیا شاخ میشه
  • بی نام A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    3 0
    مجتهد، فاقد اعتباره. انقدر خبرهای زرد باز نشر نکنید.