شب گذشته نخستین نشست «روزنامه‌نگاران؛ نیازهای حرفه‌ای و مسائل اجتماعی» با حضور علی ربیعی، محمدتقی نوربخش، معصومه ابتکار، علی اکبر صالحی، حسام الدین آشنا، محمدحسن ابوترابی فرد، حسین انتظامی و جمعی از خبرنگاران و روزنامه نگاران در مورد حرفه روزنامه نگاری و مشکلات اجتماعی آنها در مجموعه فرهنگی، ورزشی تلاش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در این نشست مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد بیمه خبرنگاران گفت: برای ییمه خبرنگاران با وزارت ارشاد به تفاهم رسیده ایم و سعی می کنیم که بیمه خبرنگاران قطع نشود.

محمدتقی نوربخش در حاشیه نخستین نشست روزنامه نگاران نیازهای حرفه‌ای و مسائل اجتماعی گفت: با وجود اینکه هیچ بودجه ای از محل هدفمندی یارانه‌ها به بیمه خبرنگاری اختصاص نیافته اما سعی می کنیم از منابع داخلی آن را پوشش ‌دهیم .

او در مورد تفاهم نامه وزارت ارشاد گفت: بخش نخست به تسهیلات سازمان تامین اجتماعی باز می گردد که مانند روال سابق است اما بخش دوم مواردی است که سازمان می‌تواند مساعدت کند اما باید در قالب لایحه به مجلس تقدیم شود و بخش سوم هم مربوط به آیین نامه‌هایی است که باید در دولت تصویب شود.

او ادامه داد: افزایش بیشتر جامعه تحت پوشش خبرنگاران در تامین اجتماعی و تخصیص سهم 13.5 درصدی از محل هدفمندی یارانه‌ها از جمله مواردی است که باید آیین نامه‌های آن در دولت تصویب شود .

نوربخش با بیان اینکه در سالهای 92 و 93 مستمری بیمه شدگان 25 درصد و در سال 94 ، 15 درصد افزاش یافت گفت: در مجموع می‌توان گفت در سه سال، مستمری بیمه شدگان خود را تا 65 درصد افزایش دادیم.علیرغم مشکلاتی که حداقل حقوق بگیران دارند یکی از راهبردهای سازمان افزایش‌ تعهدات در قبال این گروه است.

او ادامه داد: با اقداماتی نظیر افزایش بن خواروبار و غیره مستمری حداقل حقوق بگیران نیز افزایش پیدا کرد. همچنین در بخش درمان در سال 93، 12 هزار و 500 میلیارد تومان و در سال 94، 16 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح تحول اختصاص پیدا کرد.

حرفه ای شدن روزنامه نگاری

در این مراسم علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حرفه‌ای شدن و ارتقای حرفه‌ای روزنامه نگاری مدنظر است از این رو در حال آماده سازی استانداردهایی در این خصوص با همکاری وزارت ارشاد هستیم. در مجموع می‌توان گفت مسائلی چون امنیت شغلی، بیمه، آموزش و تسهیلات مختلف باید برای خبرنگاران محقق شود که امیدواریم بتوانیم این خدمات را در قالب یک نظام و یا گروه‌های تشکلی روزنامه نگاری ارائه کنیم.

او با بیان اینکه حال و روز خبرنگاران از جهت اقتصادی خوش نیست گفت: معمولا کسی با یک شغل خبرنگاری نمی‌تواند امرار معاش کامل کند.

او ادامه داد: مسائل خاصی در روزنامه نگاری وجود دارد از جمله اینکه نتوانستیم درباره امنیت شغلی روزنامه نگاران به ساز و کار برسیم. به هرحال روزنامه‌ها دچار فراز و نشیب‌های زیادی می‌شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در حال حاضر نظام تامین اجتماعی دراز مدت برای خبرنگاران مطرح است، گفت: در این راستا در حال تلاش هستیم و رئیس جمهور هم دستور داده است اگر دولت منابعی را از محل هدفمندی در اختیار وزارت ارشاد قرار داد، بیمه خبرنگاران در قالب یارانه در نشریات خصوصی صد در صد و نشریات دولتی 50 درصد پوشش پیدا کند.

عهد بسته‌ام که از هیچ خبرنگاری شکایت نکنم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست هم در این نشست گفت‌: از زمانی که ریاست سازمان را بر عهده گرفتم، عهد و پیمان بسته‌ام که علیه هیچ خبرنگاری شکایت نکنم هر چند که کار سختی است.

معصومه ابتکار در نخستین نشست روزنامه نگاران، نیازهای حرفه ای و مسائل اجتماع که به مناسبت روز خبرنگار توسط وزارت رفاه، کار و تعاون اجتماعی برگزار شد، گفت: زمانی که ریاست سازمان محیط زیست را بر عهده گرفتم تعداد زیادی از خبرنگاران به واسطه شکایت سازمان به دادگاه‌ها برده شده بودند و از آنها شکایت شده بود که از همان ابتدا نه تنها همه شکایت ها را پس گرفتیم، بلکه عهد و پیمانی هم بستیم که علیه هیچ خبرنگاری شکایت نکنیم هر چند که این کار سختی است.

وی تصریح کرد: بعضا برخی از افراد که نمی دانم می توان اسم خبرنگار بر روی آنها گذاشت یا نه، تمام مرزهای اخلاقی را در نوردیده و از هیچگونه تهمت و افتراء کوتاهی نکرده اند، اما به هر حال انتقال آزاد جریان اطلاعات را بهتر از ایجاد موانع در اطلاع رسانی می دانیم و گمان می کنیم این واقعا مهم است که نقد شود اما نقدی صحیح و منصفانه.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای خبرنگاران گفت: در حوزه ای چون محیط زیست که باید اطلاعات علمی و تخصصی باشد، تخصصی شدن رسانه ها بسیار مهم است. در حال حاضر گام های اساسی در این خصوص برداشته شده است و سازمان حفاظت از محیط زیست با برگزاری کارگاه های آموزشی از تخصصی شدن رسانه ها در این زمینه حمایت می کند.

ابتکار گفتک در حال حاضر رسانه‌ها در کنار سازمان‌های مردم نهاد که در این دوره بسیار رشد کرده اند، به عنوان دو رکن اصلی مردم سالاری هستند، در موضوع پیچیده ای چون محیط زیست نقش رسانه ها اهمیت ویژه دارد و امیدواریم بتوانیم با تعامل خوب با خبرنگاران این مسیر را هموار کنیم.

وی ضمن اشاره به بحران های ایجاد شده در محیط زیست، گفت: با توجه به بحران های ایجاد شده در این حوزه، از رسانه ها می خواهم با نقدهای منصفانه، نگاه دقیق ، موشکافانه و کارشناسی شده و همچنین ایجاد نشاط و فرهنگسازی در جهت تغییر مردم به این حوزه اقدامات لازم را انجام دهند، زیرا این مسائل در حال حاضر به ضرورت حس می شود و حتی تاکنون تاخیر زیادی نیز در این حوزه داشته ایم که به این علت ضربه های زیادی نیز خورده ایم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خاتمه گفت: در حال حاضر نیازمندیم با بهره وری از ظرفیت رسانه ها برای بهبود وضعیت محیط زیستی کشور اقدام کنیم.

عکس‌ها: پایگاه خبری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

47232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    افرین .چه مدیرانی ؟