واحد مرکزی خبر نوشت:


آسوشیتدپرس در گزارشی از هانوی به قلم متیو لی نوشت:

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت با استدلال های دو قانونگذار دموکرات برجسته برای مخالفت با موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران به شدت مخالف است.

کری در اظهاراتی در هانوی پایتخت ویتنام افزود حقایقی که وجود دارد ، استدلال هایی را که چاک شومر Chuck Schumer سناتور دموکرات شماره سه و الیوت انگل Eliot Engel عضو برجسته دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مطرح کرده اند تایید نمی کند.

کری تصریح کرد به حق قانونگذاران برای تصمیم گیری در مورد موافقتنامه به دست آمده با ایران احترام می گذارد اما این مسئله را نیز باید مد نظر داشت که مخالفت با این موافقتنامه چیزی جز کوبیدن بر طبل جنگ نیست.

شومر که یک یهودی است نخستین سناتور از حزب باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به شمار می رود که در جهت مخالفت با موافقتنامه هسته ای ایران گام برداشته است.

این اظهارات وی پنجشنبه شب و ساعاتی پس از آن مطرح شد که دو سناتور دموکرات دیگر یعنی کریستن گیلیبرند Kirsten Gillibrand و جین شاهین Jeanne Shaheen حمایت خودشان را از موافقتنامه هسته ای ایران اعلام کردند.

شومر در بیانیه ای که چند هفته پیش از رای گیری کنگره آمریکا درباره موافقتنامه هسته ای ایران منتشر شد، اعلام کرد :« پس از بررسی های دقیق و حساب شده تصمیم گرفتم که با این موافقتنامه مخالفت کنم و بر این اساس به لایحه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران رای مثبت خواهم داد.»

این تصمیم شومر ضربه ای به دولت اوباما به شمار می رود با این حال باید منتظر ماند و دید چه تعداد دیگر از قانونگذاران دموکرات به این سناتور ایالت نیویورک خواهند پیوست. او عصر پنجشنبه کاخ سفید را از تصمیم خود مطلع کرد.

الیوت انگل نیز در بیانیه ای اعلام کرد او هم با موافقتنامه هسته ای ایران مخالفت خواهد کرد.

شومر به عنوان متحد اسرائیل در کنگره و قانونگذاری از یک ایالت آمریکا که بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان آن را یهودیان تشکیل می دهند تحت فشار قرار داشته است تا با موافقتنامه هسته ای ایران مخالفت کند.
وی می گوید این موافقتنامه به بازرسان اجازه نمی دهد هر زمان که بخواهند از هر جایی بازدید کنند و همچنین آمریکا نیز نمی تواند به طور یکجانبه درخواست بازرسی از تاسیسات ایران را مطرح کند.
کری گفت :« من برای شومر و انگل احترام زیادی قائل هستم. شومر دوست من است ، ما با هم در سنا کار کرده ایم. من با قضاوت هایی که آنها در مورد موافقتنامه به دست آمده با ایران مطرح کرده اند به شدت مخالفم.»

وی افزود 25 سال رهگیری اورانیوم ، ساخت بمب را عملا غیر ممکن می سازد.

کری تصریح کرد :«‌ مسئله مهم از بین بردن گزینه ها به روشی واقع بینانه است. من محترمانه می گویم که مخالفت ، سیاستی برای آینده نیست. این اقدام هیچ راه جایگزینی را ارائه نمی کند.»

وی گفت اگر این موافقتنامه رد شود ، داد و فریاد بر سر ادامه فعالیت ایران بوجود خواهد آمد و باعث خواهد شد فشارها برای استفاده از اقدام نظامی افزایش یابد زیرا آمریکا راه حل دیپلماتیک را کنار گذاشته است و راه دیگری ندارد.
باراک اوباما نیز روز چهارشنبه با سرزنش مخالفان موافقتنامه هسته ای ایران گفت اگر کنگره مانع از این موافقتنامه شود آمریکا در مسیر جنگ قرار خواهد گرفت.

اوباما در اظهاراتی در دانشگاه امریکن در واشنگتن افزود :« انتخابی که ما در نهایت با آن روبرو هستیم انتخاب بین دیپلماسی و شکلی از جنگ است. این مسئله ممکن است فردا یا سه ماه دیگر اتفاق نیفتد اما به زودی رخ خواهد داد.»

این سخنرانی اوباما بخشی از تلاش های وی برای جلب حمایت از موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران به شمار می رود. کنگره آمریکا قرار است ماه سپتامبر درباره این موافقتنامه بین المللی رای گیری کند که بر اساس آن تحریم های اقتصادی علیه ایران در ازای اعمال محدودیت هایی بر فعالیت های هسته ای این کشور کاهش خواهد یافت و میلیاردها دلار عاید ایران خواهد شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =